Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqvarna 146 9,3x62 hvad kan man forvente ?
#1
Hej

Er blevet lidt interesseret i en Husqvarna Riffel model 146 med Mauser 98 lås og i cal. 9,3x62 (oprindeligt 9,3x57). Der er monteret baser, og den er tilpasset så låsearmen ikke rammer kikkerten. Desuden er der monteret et S&L aftræk. Riflen er så vidt jeg kan læse mig frem til tidligst fra 1937. Riflen er brugt, men virker ok. Skæftet er dog ikke pænt ud fra de billeder jeg har set. Piben skulle være ok, og ikke have rust.

Men mit spørgsmål er hvad kan jeg forvente af en sådan riffel, er det noget lort, eller hvordan er kvaliteten af en sådan gammel fætter?

Hvad skal jeg forvente af præcision i en sådan riffel?

Er den på nogen måde sammenlignelig med en gammel Otterup kvalitet?

Hvad vil det koste at sætte et andet træskæfte/kunststof skæfte på den (hvor nemt er det selv at tilpasse/montere det ?) ? gerne et link til hvilke skæfter/modeller jeg umiddelbart vil kunne sætte på 146'eren ?

Jeg har ikke umiddelbart et behov for den jagtmæssigt og har en 308 i forvejen( Men forestiller mig den til Svin/Elg/Bjørne en dag:-) ). Hvad er jeres mening, burde jeg bare holde mig til min 308 med det behov ?

På forhånd tak

vh

Carsten

Elgen
Elgen
Svar
#2
Her er en glimrende artikkel...

Måske der er lidt inspiration at hente...

http://www.jaktojagare.se/sa-blir-husqva...dern-bossa

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Har næsten samme model(1640)
Jeg har bygget original skæftet om ved at lime Flygger rørepinde på siden af forskæftet, oven på kolben og så ellers bygget op med træflex. Der er lavet wundhammerbuele, stejlere pistolgreb og så videre. Fordelen er man kan bygge op og slibe ned og om igen, lige indtil den har den facon man ønsker.
Jeg har simpelthen ikke en riffel den ligger så godt som den gør nu.
Tilsidst er den blot blevet malet med noget overmalbart undervogns behandling og så lakeret med matsort.
Pistolgreb og forskæftet har fået Dyrup sandmaling inden slutmaling, det giver et rigtig godt greb.
Riflen er beddet, anden pibe i 8x57 IS monteret. Den skyder rigtig godt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Fotos...

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Hej CP

Må vi se nogle billeder?

Citat:quote:

Originally posted by CP

Har næsten samme model(1640)
Jeg har bygget original skæftet om ved at lime Flygger rørepinde på siden af forskæftet, oven på kolben og så ellers bygget op med træflex. Der er lavet wundhammerbuele, stejlere pistolgreb og så videre. Fordelen er man kan bygge op og slibe ned og om igen, lige indtil den har den facon man ønsker.
Jeg har simpelthen ikke en riffel den ligger så godt som den gør nu.
Tilsidst er den blot blevet malet med noget overmalbart undervogns behandling og så lakeret med matsort.
Pistolgreb og forskæftet har fået Dyrup sandmaling inden slutmaling, det giver et rigtig godt greb.
Riflen er beddet, anden pibe i 8x57 IS monteret. Den skyder rigtig godt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Elgen
Elgen
Svar
#6
Ville ønske jeg kunne finde ud af det.
Kommer nok - Høgen har jo lovet der ville komme en anden måde der er meget lettere[Wink][xx(][xx(][xx(]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
@CP. Dine billeder skal ligge et andet sted på nettet. fx Photobucket.com (Gratis fotosted på nettet hvor du kan lægge dine billeder.

Når billedet ligger på nettet har det sin egen webadresse. Inde på photobucket er der en funktione ved hvert billede, du kan klikke på - så har du automatisk kopieret adressen. Ligger billedet på en alm. synlig webside på nettet skal du blot parkere musen ovenpå billedet og højreklikke og derefter klikke på "egenskaber". Så burde du få en URL (webadresse) frem, der er specifik for billedet.

Denne webadresse kopierer (ctrl + c) du ind i tekstfeltet herinde (ctrl + v). Derefter markeder webadressen og trykker på link-knappen..... og poster indlægget...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Jajaja, det er godt.
Det prøver jeg at finde ud af den uge der er to torsdage i

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by CP

Ville ønske jeg kunne finde ud af det.



Citat:quote:

Originally posted by CP

Jajaja, det er godt.
Det prøver jeg at finde ud af den uge der er to torsdage i



Tja, for mig ser det ud til at du ikke vil finde ud af det[Wink],det er faktisk ikke så svært[^], husk på at hvor der er vilje er der en vej[Smile]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#10
Nok rigtigt, men jeg har nogenlunde verdensrekord i utålmodighed/hidsighed.
Jeg kan heller ikke finde ud af at opdatere min GPS
Jeg kan heller ikke finde ud af at oprette en live konto på min Ipad
Så både min telefon, min ipad og min pc er nødt til bare at køre med fabriksindstillinger eller jeg skal have en anden til at gøre det for mig.
Eller jeg er forlængst blevet hidsig og har lukket ned for ikke at smadre lortet, så hvis jeg både skal lægge billeder fra telefonen på nettet et sted og så tilbage igen, det er dømt til fiasko for mig.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)