Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevind
#1
Hej Forum.
Er der en af de Herre, der kan forklare mig nedenstående
Jeg skal have slået gevind på en Pibe, så spørges der om det skal være M14x1 eller M14x1,5 ?? er det ene bedre end andet [?]
På forehånd Tak [Big Grin]
Svar
#2
Om det ene gevind er bedre end det andet, kan jeg ikke sige noget om.
Nogle fabrikanter af lyddæmpere bruger det ene som standard og andre bruger det andet, så i dit sted ville jeg vælge gevind ud fra hvilken fabrikant af lyddæmper, du ønsker at bruge.
Gå eventuelt ind på deres hjemmeside for at afklare det.
Svar
#3
M14x1 er et af mange std gevind til lyddæmpere!

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Bare de snart bliver enige om VHS

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Mange tak for svarene de herre.
Så går jeg efter standard ( Betamax ) :-)
Svar
#6
Min sidste videomaskine var en B&O som brugte video-2000, vendbare videobånd [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Min sidste videomaskine var en B&O som brugte video-2000, vendbare videobånd [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Jeps. Endnu et eksempel på at det ikke altid er den bedste teknologi der vinder i sidste ende...

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Svinedrengen

Hej Forum.
Er der en af de Herre, der kan forklare mig nedenstående
Jeg skal have slået gevind på en Pibe, så spørges der om det skal være M14x1 eller M14x1,5 ?? er det ene bedre end andet [?]
På forehånd Tak [Big Grin]


Vælg du bare en M14x1.
Fordele i forhold til m14x1,5.
Mere materiale tilbage omkring hullet i piben
Større tilspændingsmoment mod flanchen på piben.
Mindre chance for at dæmperen løsner sig under skydningen.

Ulemper;
Du skal rotere dæmperen ca 15omgange for montering i stedet for 10omgange.

Der er en klar tendens blandt de fleste dæmperproducenter til at foretrække m14x1.
Der er ingen entydig standard for gevind. Udelukkende en større markedsandel af x1 gevind. Det gælder 13x1, 14x1, 15x1, 18x1.Som sagt er 14x1 ubetinget den mest anvendte i Skandinavien.
Svar
#9
n a

Det var et svar man kan forholde sig til, selv os "ikke-gevindetusiaster".
Mange tak for det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Når Sako/Tikka bruger 18/1 på deres tykke piber. hvad er så grunden til det, i stedet for bare at bruge 14/1 ?

Mvh Søren

Og hvad har det egentlig med genladning at gøre ?

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Der er plads til lidt større "hul" i en M18 ... [Big Grin] eller bare mere gods omkring hullet ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

mere gods omkring hullet

Nice vending, maybe we can use that in another afsnit[Big Grin]

PS: det der gods omkring hullet, er det det der "Milfspæk"???[:o)][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by BC

Når Sako/Tikka bruger 18/1 på deres tykke piber. hvad er så grunden til det, i stedet for bare at bruge 14/1 ?

Mvh Søren

Og hvad har det egentlig med genladning at gøre ? Man kan genlade/repetere meget hurtigere med lyddæmper på

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev


Årsagen er at der er mere gods omkring hullet, samtidig med at der stadigvæk er nok materiale til en tilstrækkelig flanche.
Når man har mere gods omkring hullet, reducere man chancen for at fastspændingen af lyddæmperen "bøjer" gevindstykket, når nu ham der bøssemager"mirakulix" har lavet gevindet med for stram pasning, kombineret med at flanchen ikke er helt vinkelret på gevindstykket.

Denne skævspænding kan medføre markante forskelle i træfpunkt med/uden dæmper. Men i de tilfælde hvor gevindet er lavet i henhold til standard gevindtolerancer, er dette problem ubetydeligt.

Grunden til at det ikke er alle som anvender m18x1, er at især på tyndpibede jagtrifler, kniber det både med friktion og flanche på et m18x1 gevind, når piben kun er 15-17mm i diameter[B)][:I]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Svinedrengen

Hej Forum.
Er der en af de Herre, der kan forklare mig nedenstående
Jeg skal have slået gevind på en Pibe, så spørges der om det skal være M14x1 eller M14x1,5 ?? er det ene bedre end andet [?]
På forehånd Tak [Big Grin]



Synes det er en glimrende tråd og meget oplysende men burde den ikke flyttes synes ikke det umiddelbart høre under genladning [Wink]
Svar
#15
Citat:quote:


Synes det er en glimrende tråd og meget oplysende men burde den ikke flyttes synes ikke det umiddelbart høre under genladning [Wink]



Hvorfor det, vi ser da lige hvor langt vi kan gå, inden en af nørderne vågner og flytter tråden til det afsnit der bliver oprettet som "LYDDÆMPER" under riffelteknik.[:I][8D]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#16
M14xwhatever

Er gevind ikke bare opfundet ef en der ikke kan TIG-svejse.....[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Er gevind ikke bare opfundet af en der ikke kan TIG-svejse..... [Wink]

Ja, efter min (slagterens) mening ville et gevind der er 1/2 20 eller 1/2 28 være passende på en standart pibe, for at have mest muligt bryst at spænde op i mod.
S&L levere dæmpere i den type gevind (har selv en med den type)
Men sådan er vi forskellige [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#18
Nixenbixen... Alle de amerikanske mål skal brændes, og jorden de er opstået af bør saltes...

De metriske mål er vejen frem.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Er gevind ikke bare opfundet af en der ikke kan TIG-svejse..... [Wink]

Ja, efter min (slagterens) mening ville et gevind der er 1/2 20 eller 1/2 28 være passende på en standart pibe, for at have mest muligt bryst at spænde op i mod.
S&L levere dæmpere i den type gevind (har selv en med den type)
Men sådan er vi forskellige [Wink]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk


Begrænsningen med disse forældede UK/Usa gevind, er at de på mange kalibrer efterlader så lidt gods omkring hullet, at brystningsfladen let kan bøje/strække det tyndvæggede rør, som pibeenden nu består af.
Stor(e) bryst(er) er mest egnet til at ændre retning på en bette stump(gevindenden)

Der er ingen reelle behov for et brøst, som er mere end 1mm større end topdiameteren på gevindet. Disse kraftige brystninger, medføre ofte at der er meget større potentiel forskel på træfpunkt med/uden dæmper.

Der er en klar risiko for permanent at skade gevindstykket, hvis man har for lille godstykkelse omkring hullet. Især hvis der ikke er en støttebøsning langt tilbage på teleskobdelen af dæmperen, som passer tæt omkring piben.
Svar
#20
Jeg foretrækker altså store brøster, tæt pasning omkring piben og så ikke alt for meget gods rundt om hullet [:p][:p][:p].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)