Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HASTER; info søges vedr. riflede haglløb
#1
Som udløber af den anden tråd vedr. Møde i vildtforvaltningsrådet, så snakkede jeg med Claus Lind i går eftermiddags. Han var naturligvis klar over nogen af punkterne, men især punktet om riflede haglløb og brenneke var nyt for ham og åbenbart dukket op ud af de blå.
Punktet med forbud mod tungsten støtter DJ, da det jo ikke er særligt smart at fylde ens mad med stærkt kræftfremkaldende stoffer.
Punktet med .50 Bmg betragtes som tabt på forhånd, da den ikke finder anvendelse til jagt i DK, og stærke kræfter frygter den havner i bandekonflikt eller hos terrorister. Desuden siger skytteforeningerne nej til den. Så DJ er alene og har ikke slagkraft nok til at vinde den.
Vedr riflede haglløb og brenneke er DJ dog imod forbud, de mangler dog akut fakta vedr hvordan sager om riflede haglløb og brug af brenneke/sabots/slugs er blevet behandlet indtil nu, og i hvilken udstrækning de har fundet anvendelse i DK indtil nu. Så har du riflet haglløb, har du fået afslag på tilladelse eller i det hele taget har noget viden og argumentation for riflede haglløb og ammo hertil, så skriv det ASAP her i tråden eller i en pm til mig. Skal gerne bruge jeres navn og tlfnr.
Hjælp DJ med argumenter.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Det farligste er da, at Vildtforvaltningsrådet overhovedet accepterer at lade sig spænde for den vogn. Evt. terroristforskrækkelse og bekæmpelse af bandekonflikten skal ikke listes igennem via jagtvåbenargumenter, det er magtfordrejning.

Hvis de har ordentlige argumenter i bandekonfliktsammenhæng, må de regulere gennem våbenlov og bekendtgørelse, ikke via jagtloven.

Det er rigtigt at .50 BMG ikke er særlig udbredt, men det gør den ikke uegnet til nogen former for jagt. Hvis vi accepterer argumentet ryger kaliber 338 LM også, og derefter kaliber 300 WM, den kan banderne jo også tænkes at ville bruge. Derefter kan de forbyde genladning, for banderne kan også tænkes at ville fremstille ammunition selv. Der er ingen ende, hvis dette får lov at ske.

Angående kaliber 12 riffel, så har jeg i flere år kigget efter et sådant løb til min Beretta halvautomat. Ikke til jagt i Danmark, men til eftersøg efter vildsvin i Sverige. Jeg ville da være ked af at blive stoppet i det projekt, bare fordi juristerne ikke kan styre bandekonflikten, det er sku da ikke jægerne der deltager i den.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hele delen med at de snigløber våbenlovgivningen ved det her var Claus enig I, men DJ har ikke magt til at forhindre det. Så de må tage kampene der hvor de kommer uanset om det er det rigtige forum eller ej.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Lasse; du plejer at være god til at skrive saglige og faglige argumentationer. Kan du ikke bruge 30 min på at lave en pro riflede haglløb og ammo tekst?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Kunne man forestille sig, at forbuddet mod 50BMG lignende, samt større, er baseret på at vi får tilladelser til jagt, og disse kalibrer er politisk ukorrekte, samt at de reelt ikke har en Dansk jagtlig relevans.
Hvilken pr sag vil i forestille jer, hvis en "jæger" forsøger at få indregistreret en riffel i kaliber 20mm eller større, med hylstersammenfald med militære maskinkanoner.
Mig bekendt er Brennecke og Sabbot allerede forbudt til jagt i Danmark, på linje med hagl på over 4mm.
Hvis dette er rigtigt, så er basis for riflede slugløb, vel reelt ikke til stede. Undtaget til jagt i udlandet.
Et eventuelt forbud mod besiddelse og anvendelse af disse løb, kunne godt være i tråd med en rent størrelsesmæssig begrænsning af riffelkalibre, som lovligt kan erhverves til jagt i Danmark.
Svar
#6
Har ærlig talt utrolig svært ved at se et problem i et forbud mod 50BMG og riflede haglvåben til jagt i Danmark!
At den forelagte bekendtgørelsestekst er kluntet er så en anden sag, men intentionen er jeg enig i!
D93
Svar
#7
Har ærlig talt utrolig svært ved at se et problem i et forbud mod 50BMG og riflede haglvåben til jagt i Danmark!
At den forelagte bekendtgørelsestekst er kluntet er så en anden sag, men intentionen er jeg enig i!
også min opfattelse. men det farlige er spegepølseprincippet med en skive af gangen til den er spist

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Ja der er jo et gammelt skræmme billede! Samme bekendtgørelse giver jo mulighed for lyddæmper til jagt. Pølsens længde er således status quo.
D93
Svar
#9
Jeg kan kun fortälle hvordan jeg registrede min, jeg havde en Winchester med 1 riflet pibe + 1 glat löb, jeg sögte og fik tilladelse som en riffel med et ekstra hagllöb, jeg brugte sabots som jo ikke er at betrakte som brenneke kugler, i riflede löb bör man skyde med sabots, brenneke har dårligere precision i fiflede löb.
Det er jo en riffel så sög som riffel, og pröv lige at se hvad bb
Allistiken er på sabots, temmelig imponerende og med kiggert sigte er den og så rigelig precis ud over 100 m.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#10
@MM der lyder da også meget plausibelt. Men ammunition til den har du da ikke lovligt kunne erhverve eller besidde med den gældende lovgivning.
D93
Svar
#11
Hvorfor mener du det? Det er RIFFEL patroner til min riffel, og ikke Brenneke slugs som vi jo alle ved er til brug i glatte löb![Wink] Så det må du da hellere forklare mig lidt närmere, eller mener du at politiet udsteder en riffeltilladelse og at jeg efterfölgende ikke må köbe patroner til den?
Sabots og Brenneke er i min bog 2 helt forskellige ting.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#12
Nuværende bekendtgørelsestekst paragraf 2 stk 3. Kan godt ved gennelæsning se at det er uklart i forhold til den konkrete situation, men det er vel netop dette hul man med den nye bekendtgørelse ønsker at lukke.
Har du mulighed for at indsætte link til ballistikken?
D93
Svar
#13
de ved ikke hvad de snakker om i naturstyrelsen
da brenneke kugler jo er en producent http://www.brenneke-munition.de/cms/?L=1

og der står jo højt og flot i loven §2 stk 3
citat: Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.

det vil jo så sige at er der riffelgang i løbet er det en riffel
og der i må du jo bruge riffelammunition feks: ammunition fra brenneke
der skal jo også en tilladelse fra politiet
og samme måde som du skal have en riffeltilladelse til dine riflede løb til dobbeltriflen men der skal kun en anmeldelse til haglbøssen ...hvor riffelløbende passer på

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#14
At Naturstyrelsen ikke har klare termer er vel en af grundene til at de beder Rådet om hjælp?
Den ammunition som kan puttes i en riffel cal 12 kan også puttes i en haglbøsse med samme kaliber. Jeg kan ikke komme på så meget som en god jagtlig grund til at bruge en kaliber 12 riffel? Hvis man ønsker noget stort og langsom så gå glædeligt på jagt med 458 win mag, men at det kunne være sjovt at gå på jagt med kaliber 12 riffel er ikke et validt argument i et moderne samfund!
Svar
#15
vil de så sige at man heller ikke må eje et våben i cal 45 long-colt
da denne kan affyres i en haglbøsse cal 410
det er sku noget pjat

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Det tror pokker vi får mere og mere trænge kår,når vi som jægere ikke kan blive enige. Enhver skærpelse af reglerne må betegnes som værende af det dårlige for jægerne, især når argumenterne er så dårlige som de er. Jeg kan ikke huske at der har været brugt jagtrifler i bandekonflikten overhovedet, og de mange håndvåben og automatvåben der er i omløb er vist næppe stjålet fra lovlige besiddere i Danmark. Brenneke, sabots og slugs er alle meget brugte i lande med vildsvin, og på sigt kommer de også til Danmark om vi vil det eller ej, og så er det jo fantastisk at de forbyder det "værktøj" som jægerne skal/kan bruge til at jage dem.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#17
Kan vi ikke konkludere, at med en max kaliber på 12,7mm har man også effektivt sat en stopper for riflede haglløb, og det er vel ikke så farligt at det bliver skrevet så tydeligt, at vi ikke behøver en højere juridisk uddannelse for at læse det i loven.
Svar
#18
Jamen Morten hvorfor synes du det er vigtigt at kunne jage med riflede haglløb?
Personligt har jeg aldrig mødt en tysker somikke jagede vildsvin med jagtriffel. Hvad skulle en riffel i kaliber 12 kunne give som en jagtriffel ikke kan?
D93
Svar
#19
D93

Hvorfor ikke.?
Hvorfor SKAL hver især gøre som alle andre.??

Hvorfor skal der laves sådanne love hele tiden.? Det eneste de gør er at skære skiver af salamien, og til sidst har vi intet.
Det kan de fordi der er ligegyldighed fra de store masser der IKKE kan se hvorfor man skal have muligheden for riflede haglløb og slugs.
"Fint fuck dét - jeg bruger alligevel ikke riflede haglløb og slugs... fjern den mulighed og lad MINE våben være" - tja, næste gang er det så måske noget som rammer mig i stedet.

Så må vi måske pludselig ikke bruge våben der er produceret efter 1960, "af sikkerhedsmæssige/præsicions årsager"... eller hva (beeeep) se så finder på. Så kan jeg godt vinke farvel til min Krag Jørgensen og Sharps 1874 eksempelvis.
Der står garanteret alle dem der er til moderne "Tactical"/"Varmint" og siger nøjagtig det samme "... fint fuck dét - det rører ikke mig."

Så bliver det spændende at se, når vi alle render rundt med meget få typer våben - og disse bliver brugt til noget kriminelt.

Så kommer ministrene på banen "Nå fuck dét - det kan vi jo ikke have - så er der bare ingen der må gå på jagt længere."

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#20
Altså for mig at se er den retorik ikke set brugt af andre end Tea Party Bevægelsen...
Der bliver skåret ja, men i 2013 fik man lov at bruge 17 hmr til ræv og hvis nu ikke I går i selvsving lyddæmper, det glemmer I at lægge til!
Virkeligheden ændre sig, for mig som jæger er det ikke et mål at have videst muligt rammer for brug af våben.

I det mindste læser N/A og jeg det somat der intet nyt er under solen, blot en læse venlig udlægning ( efter Rådets bearbejdning) af allerede gældende bestemmelser.

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)