Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mundingsbremse ja eller nej
#1
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34041-...-i-338-lm/

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Ja, man kan kun sige at nummer to tager mere rekylen/leder krudtgasserne bedre bagud [Wink] ville nødig være profhunter med den liggende på skuldren. [:0]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
1 st. eller 2 nd. skud.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Efter 5/11-2013 her i Danmark:

Mundingsbremse: Klart nej.

Lyddæmper: Klart ja. [Smile]

Frihed frem for alt
Frihed frem for alt
Svar
#5
Jeg ville nok kombinere det - og tage en "taktisk mundingsbremse".

Så mundingsbremsen altid sidder på piben, men der så kan monteres en lyddæmper direkte på mundingsbremsen.

Lægger også i forhandlinger om en .338LapuaMag - som så bliver med vekselpibe til .308Win. =o) Begge piber får hver sin taktiske mundingsbremse, og skaffer selv lyddæmper der passer på.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jeg har en rekylbremse til min 9,3x62

den har været brugt til 4-5 skud [Sad]
den knaldforstærker så voldsomt , at jeg ikke kan li`at bruge den .for mig er det betydelig lettere at acceptere rekylen , end det øredøvende brag den frembringer.
( ja selvfølgelig bruger jeg høreværn )
Den er i øvrigt til salg hvis der skulle være en rekylskræk og døv bruger på forum .

Mvh LWL
Svar
#7
Klart lyddæmper!

Har i min tid i forsvaret skudt en del skud med 338LM, det foregik primært med mundingsbremse og et par Dot/ phonak formstøbte ørepropper.
Mener "vores" riffel skød lidt over 2500 skud og det andet hold skød vel ca. det samme nogle meter der fra.
Det er ikke en god kombo med et par hørerværn der dæmper under 30 db og en riffel der larmer 150+ dB
På min hørelse kan der ikke påvises nogle hørerskader, men der skal ikke meget til før det gør ondt, eller at der kommer hyletone resten af dagen.
Så skrot de mundingsbremser og køb en lyddæmper.

Mvh. Loft

Ps.: som drawback kan nævnes at en ace utra s7 dæmper ikke dæmper rekylen i nærheden af hvad en sako's bremse gør.
Svar
#8
LOFT,

en 338Lapua skyde man da med uden bremse[Big Grin]

Jeg har lagt mærke til at der reklameres voldsomt for denne model SL7 BL.
Lidt paradoksalt når selvsamme mennesker har argumenteret for dæmpere med argumentet at beskytte hørelsen, så er det de samme der argumenterer for SL7BL med knaldforstærker.
Men selvfølgelig, så øges omsætningen også kva den vildt høje pris for denne dæmper[xx(] 5800,- PLUS montering[xx(]

Den almindelige SL7 uden knaldforstærker koster 3600,-

Men bevares, handler du de rigtige steder, så er det naturligvis incl montering[Big Grin][Big Grin]

Skal lige sige at jeg bruger SL5 og Sonic 45 selv på min 308[^]
Man er vel nødt til at have noget legetøj[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Nu har jeg rent faktisk en SL7-BL og regner med at bruge den på 3 rifler. Så er den som ikke væsentligt dyrere end så meget andet. Til gengæld er den med min ringe praktiske erfaring minimum lige så effektiv som alu-teleskop dæmpere og lang mere hårdfør.

Baggrunden for mit valg er at jeg ikke har stor fidus til en alu dæmper på en 338 LM og tror heller ikke nogen af den kan fås til den aktuelle løbsdiameter.

Der er jo også andre der laver gratis gevind Wink

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Jo, nu er dæmperen incl. en barrel block 5800,-

1 aludæmper, incl montering koster 1500,
Nej der er nu ikke meget forskel[Big Grin][Big Grin]

Jeg er lidt nysgerrig da jeg selv anvender begge typer men ikke har så lang erfaring, så hvad bygger du holdbarhedsargumentet på??
Er det 10+ opslidte dæmpere eller er det gengivet salgsgas??

Hvad er det der bliver slidt i en dæmper? Jeg har som sagt ikke slidt nogen op endnu, men det kommer forhåbentligt.
Jeg vil mene det er der hvor gassen har den højeste hastighed.
det er det i hvert fald der hvor jeg arbejder med gas i høj hastighed rent regningsmæssigt.

Der er således en stålkerne i aludæmperne for at kunne modstå denne erosion.

F.eks Sonic giver dig en ny dæmper gratis hvis du kan slide den op på 5 år. Hvor mange fabrikater har den slags garanti??

Jeg skal helt klart også teste både Sonic og AseUtra SL7 på min egen 338 Lapua. Man er da nødt til at slide nogle dæmpere op så man kan få noget førstehånds erfaring.

Citat:quote:

Der er jo også andre der laver gratis gevind Wink

Det glæder mig oprigtigt at der er andre der har set lyset i stedet for det grådige optrækkeri[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Jeg har læst mig til at alu dæmpere ikke holder til længere skudserier fra magnumkalibre og jeg tænker også at en ståldæmper må have generelt højere mekanisk holdbarhed ved stød og lignende. Det er i hvert fald de parametre jeg har valgt ud fra.

Det lød også voldsomt besværligt at aludæmpere skal rengøres ofte og modulerne byttes rundt for at modvirke slid på de inderste moduler. Det er alt sammen 2nd hand ved at søge rundt på nettet, så hvis det er helt galt hører jeg det da gerne..

Der er dog ingen tvivl om at til den pris skal jeg teste en Sonic op imod hvad jeg allerede har. Det kan jo næsten ikke gå galt Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Hvad er en lang skudserie i en magnum kaliber?

Hvor mange, der ved lidt om pibeslitage og ønsker at bevare præcisionen længst muligt, skyder mere end 5-6 skud ad gangen med f.eks 338 Lapua?

Hvis en dæmper kunne tage skudserier hvor der brændes 500 grains krudt af lige så hurtigt som du kan fyre det af, ville det så ikke dække behovet og iøvrigt matche hvad piben i forvejen kan tåle?

Hvor mange gange skyder man 5-6 skud lige så hurtigt som man formår at repetere med en 338 lap?

Det er rigtigt interessant hvorfor en aludæmper angiveligt skal rengøress oftere.
Personligt ville jeg foretrække løsningen hvor man fysisk har mulighed for at adskille hvis det argument skulle holde vand.
Mekanisk rengøring vil umiddelbart være nemmere end at skulle have dæmperen liggende i kemikalier i dagevis.
Efterfølgende er moduldæmperen lettere efterfølgende at få "tør".

Hvis modulerne skulle byttes rundt så burde den lukkede dæmper holde dårligere.
Det jeg mener er at der hvor slitagen umiddelbart burde være størst, der er materialet stål, i begge typer.

Jeg tror vist vi skal have slidt en stak dæmpere op før vi sluger "salgsgassen".

AseUtra har lavet dæmpere i rigtigt mange år og jeg tror såmænd de har ganske godt styr på produktudviklingen.
Ligeledes har producenterne af aludæmpere her i landet solgt rigtigt mange tusinde dæmpere de sidste 4-5 år til mange forskellige markeder, så der er jeg ret sikker på at der også ligger en del erfaring.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Jeg har en gammel SAI dæmper i helstål og en spritny Sonic 45 i alu/stål konstruktionen.

Jeg er ikke i tvivl om, at SAI dæmperen nok skal holde længst, simpelthen fordi jeg ikke gider slæbe rundt på den tunge klump, så jeg får den ikke brugt. Det er selvfølgelig en jagtfrokostteoretisk forventning, men det vil fryde mig hvis jeg kan slide Sonic-dæmperen op inden 5 år. Jeg skal ihvertfald gøre mit [:p][:p][:p]. 45´eren sidder på den tunge baneriffel. Jeg skal helt sikkert prøve en Sonic 35 på jagtriflen. Den kan være der næsten uden at genere overhovedet, så tror jeg godt jeg kan leve med, at den måske larmer en smule mere, de få skud der går gennem jagtriflen taget i betragtning.

For at vende tilbage til topic, så har jeg også haft en Roedale mundingsbremse. Den er solgt igen, sådan noget djævelskab gør bare for ondt i hovedet at skyde med.

P.S. Såvidt jeg husker gav jeg 2.800 kr. for SAI dæmperen uden moms (Det bruger de ikke i Grønland). Jeg gav 1.400,- for den nye Sonic med moms. Det er sku en fair pris [Smile]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
GT: Kan man få Sonic 45 til 1/2x28tpi og hvor tyk pibe kan man køre i? Går ud fra at den også går til en salonriffel?

Sådan som den lovprises er man jo næsten nød til selv at teste Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

GT: Kan man få Sonic 45 til 1/2x28tpi og hvor tyk pibe kan man køre i? Går ud fra at den også går til en salonriffel?

Sådan som den lovprises er man jo næsten nød til selv at teste Smile

Stort knald = stort smil :-D


Sonic 45 laves også som standard med ½-28 unef gevind.
Største anvendelige pibediameter ca 14cm fra mundingen 22,8mm
Sonic 55 kommer medio januar i 2 versioner, 1 med samme innerrør som Sonic 45 og en med mulighed for op til 25,5mm pibediameter 14cm inde på piben.

Der vil primo februar komme en frontmonteret dæmper beregnet til indvendige gevind i banepiber. Denne dæmper er med et patenteret system for at reducere eller undgå varmeflimmer (reduktionen af varmeoptag i dæmperen er mellem 70% og 90% i forhold til konventionelle dæmpere)

(Denne info må under ingen omstændigheder videreformidles til personer som deltager på NVF, da der ikke må bringes faktuel info på denne side)
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvad er en lang skudserie i en magnum kaliber?

Hvor mange, der ved lidt om pibeslitage og ønsker at bevare præcisionen længst muligt, skyder mere end 5-6 skud ad gangen med f.eks 338 Lapua?

Hvis en dæmper kunne tage skudserier hvor der brændes 500 grains krudt af lige så hurtigt som du kan fyre det af, ville det så ikke dække behovet og iøvrigt matche hvad piben i forvejen kan tåle?

Hvor mange gange skyder man 5-6 skud lige så hurtigt som man formår at repetere med en 338 lap?

Det er rigtigt interessant hvorfor en aludæmper angiveligt skal rengøress oftere.
Personligt ville jeg foretrække løsningen hvor man fysisk har mulighed for at adskille hvis det argument skulle holde vand.
Mekanisk rengøring vil umiddelbart være nemmere end at skulle have dæmperen liggende i kemikalier i dagevis.
Efterfølgende er moduldæmperen lettere efterfølgende at få "tør".

Hvis modulerne skulle byttes rundt så burde den lukkede dæmper holde dårligere.
Det jeg mener er at der hvor slitagen umiddelbart burde være størst, der er materialet stål, i begge typer.

Jeg tror vist vi skal have slidt en stak dæmpere op før vi sluger "salgsgassen".

AseUtra har lavet dæmpere i rigtigt mange år og jeg tror såmænd de har ganske godt styr på produktudviklingen.
Ligeledes har producenterne af aludæmpere her i landet solgt rigtigt mange tusinde dæmpere de sidste 4-5 år til mange forskellige markeder, så der er jeg ret sikker på at der også ligger en del erfaring.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Har testet "lange" skudserier med dæmper i en af forsvarets TRGer, 15-20 skud affyret relativt hurtigt hurtigt, resulterede i en egenspredning på over 10 cm på 100m (altså 15-20 skud).
Men til jagtmæssig presition skulle 10 skud ikke være et problem, med en TRG pibe[Wink]

Mvh. Loft
Svar
#17
@Loft,

hvis i har basket 15-20 skud af i en hurtig serie, så har piberne med sikkerhed fået så mange tryksprækker at de vil ligne et ørkenlandskab, set gennem et borescope[B)]
Der vil nok også være overdreven erosion i overgangen kammer/løb.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Hvis det er sjovt så er det enten ulovligt eller også så går det i stykker[B)]
Svar
#19
Jo det er såmænd sjovt nok,
men det savner bare relevans når jægere taler om lyddæmpere.

Hvor mange jægere er det der med deres 338 Lapua skyder 15-20 skuds serier skudt lige så hurtigt som der er muligt??

I min optik er de antagelser ikke relevante for en jagtlig eller for den sags skyld bane relateret brug.

Hvis nu dæmperen falder fra hinanden efter 5 skud fra en 300 win mag på hjortebanen, mon så ikke der er en garanti der dækker, uanset valg af dæmper.

Igen, den tid hvor aludæmpere smeltede under opvarmning/erosion er vi langt ovre. Det er derfor at der i dag i aludæmpere er stålforinger i de enkelte moduler.
Jeg ved ikke rigtigt hvorfor man dvæler i fortiden.
Måske man bare generelt er uoplyste??
Det er jo også for næsten alle involverede, et totalt nyt uudforsket marked.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Helt sikkert mangel på oplysning/erfaring.

Men det er sku da sjovt at buldre ind i for mig nyt teritorie. Der er masser af mærker der skal testes Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)