Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekyloptag
#1
Jeg har tidligere diskuteret om rekyloptaget betyder noget for træfning, da "nogle" påstod at kuglen havde forladt mundingen, inden riflen bevæger sig.

Siger ikke at dette er "the smoking gun" [Wink] - men døm selv...

http://www.youtube.com/watch?v=7QR30nf4v...r_embedded

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by AB

Jeg har tidligere diskuteret om rekyloptaget betyder noget for træfning, da "nogle" påstod at kuglen havde forladt mundingen, inden riflen bevæger sig.

Siger ikke at dette er "the smoking gun" [Wink] - men døm selv...

http://www.youtube.com/watch?v=7QR30nf4v...r_embedded

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Jeg er da ikke i tvivl om at den bevæger sig inden man ser projektilet komme frem.

Og jeg er da heller i tvivl om, at det betyder noget for brugen af Bipods på forskelligt underlag.

fin film

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Interessant. Desværre er det kun haglgeværer man ser på en måde så man kan se hvornår den opadgående bevægelse starter. Her er det længe efter at payload har forladt piben. Men det er vist kun pistoler der er helt i ro når projektilet forlader mundingen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Ihukom kun en ting, og der er: Newtons 3'die lov:
"Et legeme der påvirker et andet legeme med en kraft, vil blive påvirket med en lige stor modsat rettet kraft."
http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_tredje_lov
Så husk at idet der trykkes på knappen er kræfterne ens i begge retninger.

Massen er forskellig men kraften+- er den samme.
Svar
#5
Der er dog pokker til forskel i masse på projektil og riffel, så projektilet vil accelererer meget hurtigere end riflen. Og derfor vil riflen kun have bevæget sig meget kort når projektilet forlader piben.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Spændende at se, at piben flytter sig før projektiler forlader mundingen.

Der er i hvert fald meget uudnyttet energi i en 20" 300 Winnie [B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
well det er det mr NZ longdistance HUNTING Nathan Foster også påpeger
" While many shooters assume that the bullet has left the bore well before the rifle recoils, this simply isn’t true. The force of opposites is always equal. Any minor changes in shooter position affect these forces and any lack of control allows a degree of random results."
-> ensartet forskæfte hold ER meget vigtig ved de kalibere/patroner der bruges til distance jagt (ensarted rekyloptag)..free fore end = NO go når der bare lidt spark i (for så 'danser' nøjagtigheden væk)

både hans første bog og på web
http://www.ballisticstudies.com/Resource...orend.html
for dem vil se mere om hans argumenter/erfaringer
der adskiller hans bøger sig fra fx Brian Litz .. der er meget om sådann praktiske skydefærdigheds/våben tilpasning tips

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Her er mit input til religionskrigen:

Det er klart at skydevåbnet flytter sig inden projektilet har forladt løbet. Det har newton sørget for.

Det er tydeligt at se på pistolen, som er det eneste uden bremse, at bevægelsen bliver meget større efter projektilet har forladt mundingen. Det er akkumulativt, men når først gasserne kommer op i fart sker der noget med bevægelsen.

Den første bevægelse kan man gøre noget ved, ved at skrue våbnet fast i noget, have virkeligt tungt våben eller holde hårdt fast - altså tilføje masse til våbnet. Hvis du har et våben der passer til dig, kan man måske fordoble den effektive vægt af våbnet ved at holde det korrekt.

Men man kan også lære at leve med det: F Class bench rest våben skøjter rundt på en fedtet overlade. Det er ok, så længe den gør det på samme måde hver gang. Tænk på Abrams tanken og andet artilleri, der har en ophængt pibe. Det er støddæmpere, så rekylen bliver til at spise, men piberne er jo meget mobile.

Her rammer vi det skydning handler om: at gøre det på samme måde hver gang. Derfor er jeg ikke enig med Nathan Foster, din pibe må gerne danse som en gal, bare den gøre det ens hver gang. Han har måske lidt ret i opfølgende skud og at kunne se impact, men jeg synes også det er svært at holde lige krampagtigt hver gang.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Krung

Her rammer vi det skydning handler om: at gøre det på samme måde hver gang. Derfor er jeg ikke enig med Nathan Foster, din pibe må gerne danse som en gal, bare den gøre det ens hver gang. Han har måske lidt ret i opfølgende skud og at kunne se impact, men jeg synes også det er svært at holde lige krampagtigt hver gang.


det han har observeret på 'sparkende' rifler etc er vel 'ens hver gang' = kræver ens forskæfet hold..hvorimod free recoil IKKE er ens hver gang ... det er hans påstand ud fra hans observationer

jeg har forsøgt mig med en CEB kugle i 6,5x55 der ikke ville samle (free recoil)når jeg er oppe i de højfarts ladninger jeg ville op i (=hop og dans), men men koncentration og begyndende tillæring af forskæfte hold har jeg noget bedre samling, der gør ladningen jagtlig brugbar

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Kunne det ikke give noget af forklaringen på hvorfor folk generelt skyder bedre med dæmper?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Spørg Høgh, han er ekspert paa omraadet. Han har ihvertfald skrevet en længere artikel om det som jeg har oversat til engelsk, uden han har gidet betale for det............. Som lovet, og aftalt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Nu har hr Nathan Foster jo nok skudt mere end mig, men jeg synes jo netop at filmen her viser at pistolen først virkeligt sparker efter at kuglen har forladt løbet. Så om de sparker meget eller lidt, det er stadigvæk kun den lille bevægelse i starten, der er problemet, og her mener jeg at det er mere et problem at gøre det ens, end det er et problem at den bevæger sig.

Jeg skyder også bedre hvis jeg lægger lidt vægt op mod bipod'en, men jeg tror det er fordi det er nemmere at gøre ens hver gang.

Hvis en lyddæmper gør at man skyder bedre, så tror jeg det er fordi der er mindre rekylskræk, fordi man øger våbnets vægt eller fordi gasserne, der normalt overhaler projektilet lidt efter mundingen, reduceres. At skydevåbnet hopper mindre pga. en lyddæmper burde ikke have den store effekt, da jeg mener at projektilet jo iht. filmen har forladt løbet, når det store hop kommer.
Svar
#13
Jeg kan så sige med en del erfaring, at selv en lidt tung riffel i .458Lott helt sikkert skifter træfpunkt alt efter hvordan man holder ved den ..[Big Grin] Det samme gælder .376Steyr i en "Dragoon" som med kikkert vejer ca. 3,4 kg ...

Min 6,5xkedelig er en anelse følsom med det letteste skæfte (NZ modellen) men med den originale "jernbanesvelle" er der ikke meget forskel at mærke/måle.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
En riffel bevæger sig efter du har trykket på aftrækkeren, og før kuglen har forladt mundingen.
Jo lettere kaliber og jo tungere riffel, jo mindre bevægelse.
Skytten kan "tilføre" mere eller mindre vægt til våbnet, og derved variere våbnets mulighed for at bevæge sig.

Ang lyddæmpere, har det flere årsager når det gælder om at forbedre præcision
Tilføjer vægt
Reducere pibesvingninger
Reducere brag
Reducere rekylen
Fjerner mundingsglimt

De 3 sidste har ingen teknisk betydning for selve præcisionen. Derimod har den en voldsom psykologisk betydning.
Populært sagt, er skytten mere eller mindre både blind, døv og forskrækket når han trykker på kontakten, og det både brager, glimter og sparker på skulderen. Derfor vil de fleste instinktivt forsøge at få det ubehagelige overstået. Dette medføre ofte skyttefejl.
Med en dæmper er disse ubehag kraftigt reduceret, hvorfor der ikke er så stor grund til disse forsvars reaktioner.
Svar
#15
Jeg vil våge den påstand at *alle* rifler skifter træfpunkt alt efter hvordan man holder ved den. Det er jo netop en måde at ændre massen på systemet og dermed hvor meget piben danser. Hvis piben ikke danser ens hver gang, ja så har man jo gjort noget anderledes, og det fører til andet træfpunkt.

Det er så klart at de mindre kalibre i tungere våben ikke får helt så meget ud af at man tilføjer masse (holder ved), så det er måske ikke noget man opdager med sit tunge 22lr match våben.

Jeg havde ikke overvejet at lyddæmperen ændrede ved svingningerne, men det er klart at den må gøre det. Det er vel det 22lr bech rest skytterne udnytter, når det sætter en "tuner" på. Det er så vidt jeg har forstået en masse, der kan varieres/forskydes, så man kan ændre resonansen i våbnet og få noget, der opfører sig mere konsistent.

Min "karthago" afslutning: Alle våben danser - det er fint, bare de danser ens fra gang til gang.
Svar
#16
I sommers lavede jeg min egen lille test med Bipods, først 3 skud hvor den "frie" hånd holdt under bagskæftet, derefter 2 skud hvor jeg holdt fast i forskæftet, alle skud uden ellers at flytte mig overhoved.
Det blev prøvet med begge mine links Sakøer, de ligger begge to i GRS skæfter, 6,5 eren vejer 5,5 kg og 7 x 64 vejer 5 kg lige ud med optik

[Image: 65x55vs7x64_zpsdcfb50b9.jpg]

Ja ja jeg ved godt at samlingen ikke er for køn på 7 x 64 men det går ok til jagt[:I]

Som i kan se var det stort set samme mønster på begge rifler.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#17
Se det er jo "lavpraktisk" afprøvning af diverse "teorier"

OG et interessant (ikke umiddelbart "intuitivt" resultat) hvis ellers du husker rigtigt m.h.t. dit hold på riflen...

"intuitivt" ville man vel forvente at riflen "hopper" mere, og dermed lægger skuddene "op til venstre" (links-skytte)hvis man IKKE holder på forskæftet..

Her ser det ud til at det modsatte er tilfældet... de tre skud med hold på bagskæftet sidder "bedst" i forhold til sigtepunktet, hvorimod de 2 skud afgivet med hold på forskæftet "går højt og til venstre"
Det er jo meget interessant... det må jeg efterprøve med mine rifler, næste gang jeg kommer på skydebanen.

Umiddelbart stemmer resultatet fint med at den større kaliber i en lettere riffel flytter træfpunkt mest.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Interessant
Problemet er at man bruger lidt forskellige skydestillinger (hold om forskæftet) til eks. jagtfeltskydninger. Netop ved den siddende tenderer jeg at skyde for lavt.
Siddende skydestilling her ligger riflen på venstre arm som så ligger på venstre ben - altså man holder ikke forskæftet
de fleste andre skydestillinger holder man vel om forskæftet - i hvert fald den fritstående[8D]
@Hogmeister ... troede du var klogere...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Interessant
Problemet er at man bruger lidt forskellige skydestillinger (hold om forskæftet) til eks. jagtfeltskydninger. Netop ved den siddende tenderer jeg at skyde for lavt.
Siddende skydestilling her ligger riflen på venstre arm som så ligger på venstre ben - altså man holder ikke forskæftet
de fleste andre skydestillinger holder man vel om forskæftet - i hvert fald den fritstående[8D]
@Hogmeister ... troede du var klogere...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



Han er vel bare medlem af klubben....

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Spændende emne, som mere end en gang har givet undertegnede grå hår i hovedet....for mig er der ingen tvivl om, at rekyloptaget fra underlaget har betydning for våbnets evne til at skyde tætte grupper.

Mit "problem" har været, at jeg ikke har kunnet udlede nogle universelle "lovmæssigheder" ud fra mine egne erfaringer. Min meget næsetunge .243 win skyder tilsyneladende super ensartet med bipod enda direkte fra et betongulv (og uden jeg holder i forskæftet...). Mine 6,5x55 rifler (Sauer STR) har altid skudt bedre fra sandsække eller fra "lavt liggende" stilling på 200 og 300 m. i forhold til bipod. Her har mine erfaringer været, at våbnet danser mindre, da sandsækken er mere "død" end de to metal-ben på et betongulv.

Med jægerhilsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)