Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper vs hastighed
#1
Har en lyddæmper nogen som helst indflydelse på hastigheden ?

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev

Flyttet af Kima
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Njet!
Hastigheden er "fastsat" når projektilet forlader mundingen.
Dæmperen nedsætter hastigheden på de krudtgasser der følger efter.
Svar
#3
Der er lidt forvirring på området, men i det store hele er det meget meget marginalt hvad der sker med hastigheden, når man tilføjer en lyddæmper.

Der er enkelte der har udført tests på deres rifler, og nogle peger på at man får en hastighedsforøgelse - nogle peger på at der er status quo - og nogle peger på at hastigheden falder. Men igen, meget meget lidt forskel.

Gamle lyddæmpere havde gerne en slidset gummiskive som kuglen skulle "mase" sig igennem, så det gav til dels nogle problemer med præsicionen og gav lidt lavere hastighed.

Moderne lyddæmpere har ikke længere alle gummibaflerne, men har i stedet stålbaffelplader/skiver fabrikeret til meget trange tollerancer, så der er ned til under 0.5mm mellem projektilet og selve lyddæmperen (hele vejen rundt om kuglen naturligvis)

Så dette har gjort gummibaflerne overflødige (på noget der skal være præcist på lang afstand), ja endog "Obsolete".

Til likvideringer kan man vist stadig vinde nogle dB i dæmpning...

Men der hvor projektilet vinder mest fart, er der hvor det er i kontakt med løbet - efterfulgt af en høvledes masse gas.
Lyddæmperens funktion er at optage denne gas og bremse den så den ikke rammer vores ører ved umiddelbar frigivelse til omgivelserne - men optage og bremse den, og slippe den løs gennem gentagne "drøvlinger" som baffelpladerne jo er.

Det vil være meget marginalt hvad det høje krudtgas-tryk kan gøre ved projektilet, når det har forladt løbet - jeg tror såmænd gerne på at folk kan måle en meget marginal forøgelse af hastigheden.

Men jeg vil tro at det mest er småkalibrede, lette projektiler, affyret fra et hylster med stort volumen - igennem en dæmper med forholdsvis lille egenvolumen, som MÅSKE kan give en "pusterørs-effekt" (om man vil)

Men optimalt set, så vil hastigheden være nøjagtig den samme - med og uden lyddæmper.

Og det er også langt de groveste betragtninger der siger sådan.

Har endnu ikke set en lyddæmperfabrikant sige, "Brug min, så vinder du 1.5% i hastighed..."

Langt de fleste siger at det er ligemeget om man skyder med eller uden lyddæmper - rent hastighedsmæssigt, da der er for lille forskel til at man kan sige det med sikkerhed.

Det skal også lige siges, at dem der oftest syntes at vinde i hastighed - er små kalibre med stort hylstervolumen.

Større kalibre melder oftest om status quo.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Njet!
Hastigheden er "fastsat" når projektilet forlader mundingen.
Dæmperen nedsætter hastigheden på de krudtgasser der følger efter.



Så skal min Beta Master da vist skiftes. Når jeg monterer lyddæmperen stiger hastigheden. Jeg havde faktisk forventet det modsatte og målte derfor et par gange ekstra.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Krudtgasserne accelererer stadig projektilet indtil omkring 1 cm efter mundingen, påstår indtil flere kloge krudthoveder rundt omkring på nettet. Om mundingsbremser og lyddæmpere tager lidt af dette "sidste pust", ved jeg ikke.

Men det er sikkert så lidt at det er rent akademisk. Og hvis det nu er mindre end hastighedsvariationen i selv de bedste genladede patroner, så kan man vel ikke engang måle på det...

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#6
Virkelig godt skrevet HappyNanoq! Personlig erfaring viser heller ikke nogen mærkbar forskel (2 m/s i gennemsnit) med en 308win 190grains kugle med en tmd45

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#7
@saze ..

Hvordan måler du en "gennemsnitlig forøgelse" på 2 m/sek ?

Hvor meget er din målte variation (spredning) på dine målte hastigheder?

Der skal MANGE målinger til for at kunne tilskrive nogen statistisk signifikans til en "stigning" der ligger på måske en 5-del af variationen mellem de enkelte skud....

Check evt. "silencertalk" Forum ... de folk har glemt mere omkring dæmpere end den samlede "brain-trust" her til lands nogensinde har vidst [Wink]

Lyddæmpere påvirker IKKE mundingshastighed signifikant....

Men NÅR jeg får mine dæmpere laver jeg gerne nogle målinger over Kurzzeit kronografen ... [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Afhængigt af primært den første del af kuglen flyvetur gennem dæmperen, kan der godt opstå en begrænset forøgelse af kuglens hastighed.
Der er en del tilbagemeldinger om mellem 2-10meters forøgelse. Afhængigt af dæmper og kaliber.

Dravis, det kan faktisk godt påvises, hvis der foretages nok målinger selv om forskellen mellem enkeltskud kan være større. Det gælder som du godt ved, bare om at skyde nok serier, og så udregne gennemsnit af tilstrækkeligt stort talmateriale

Der er faktisk en Svensk Våpenjournalistguru, som i ramme alvor påstår at billige dæmpere kan forøge hastigheden markant, specielt når disse billige dæmpere bliver meget varme, og især ved decideret langholdsskydning[B)][Wink]
Dette postulat skal dog nok tages med et gran salt[Wink]
Svar
#9
Det er min bedste overbevisning, at målinger udført med kronografer, der i kvalitet matcher min egen, ikke er noget bevendt i denne sammenhæng.

Da langt de fleste billige kronografer er afhængige af lysforholdene, vil man skulle skyde meget lange serier ved eksakt samme forhold før de kan bruges til noget.

Derfor ville jeg høre om nogen havde adgang til eller set, om nogen havde undersøgt dette emne lidt mere videnskabeligt end det jeg selv havde fundet ud af.

Tiden for en Kurtz zeit nærmer sig, men ikke kun af denne årsag.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
@dravis, det var selvfølgeligt dårligt formuleret af mig.
De 2 m/s forskel er på, gennemsnittet af farten med dæmper, og gennemsnittet af farten uden dæmper.

Max spredningen uden dæmper er 10 m/s hvorimod max spredning med dæmper er 9 m/s. Kan godt forstå din bekymring ift. mit statistiske grundlag, hvilket i sig selv IKKE er stort men har heller ikke frembragt noget videre revolutionrende nyt ;-) dog kan jeg med sikkerhed sige at testene blev udført konsistent og under ens forhold.

Vedr. kronografer, så savler jeg da over en kurzzeit, men: Jeg vil vove den påstand at 95% af de "billige" kronografer ikke bruges korrekt, og den påstand vover jeg at frembringe efter at have nærlæst brugervejledning i detaljer som viser at kronografen kan bruges forkert ved: forkert afstand til pibe, projektilets højde over lyssensoren, lys forholdene samt brug af diffusere, vandret placering af kronografen osv...

Men ja, jeg ville da også helst basere tallene på en kurzzeit men har valgt en anerledes økonomisk prioritering på den front Sad

Et andet spørgsmål dukker så op, hvor meget påvirker varme-ændringen i piben farten? (ikke nødvendigvis med dæmper)

Ps. tak for tippet med silencertalk...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#11
"Silencer boost" nævnes godt nok af en del på det store net. Alle påstår de at en lyddæmper forøger hastigheden en anelse.
Det er dog ubetydeligt, og mindre end variationen i fabriksammo og selv gennemsnitlig hjemmerullet ammo.

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
#12
I Magpulls Video: The art of longrange shooting. Ligger de og skyder med 20" 308 Win rifler bygget af GAP, med Surefire lyddæmpere. Og det siger DING på 1000 meter. Så det med at hastigheden forringes finder jeg total ligegyldigt. Især i jagt sammenhæng. Men skal man bare vide det, ja så er der jo kun en vej frem. 10 skud på conografen med dæmperen af, og 10 skud med den på.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by A. Christensen

I Magpulls Video: The art of longrange shooting. Ligger de og skyder med 20" 308 Win rifler bygget af GAP, med Surefire lyddæmpere. Og det siger DING på 1000 meter. Så det med at hastigheden forringes finder jeg total ligegyldigt. Især i jagt sammenhæng. Men skal man bare vide det, ja så er der jo kun en vej frem. 10 skud på conografen med dæmperen af, og 10 skud med den på.


Det er langfra nok. Hvis din ammunition varierer +/- 10m/s og den forskel du skal finde er på 2 m/s, skal du bruge flere end 20 skud for at kunne sige med statistisk sikkerhed, at det er andet en tilfældigheder der giver dig forskellen i gennemsnit på 2 m/s.

Det er 30 år siden jeg gik til statisktik, så jeg kan ikke sige hvor mange skud du skal bruge, men 20 kan altså ikke gøre det, det er jeg ganske sikker på. Jeg er lige så sikker på, at du har ret i, at det er vejen frem. Man kan sagtens påvise en forskel nede i "støjen" hvis den er der. Det kræver bare rigtig mange skud.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by A. Christensen

I Magpulls Video: The art of longrange shooting. Ligger de og skyder med 20" 308 Win rifler bygget af GAP, med Surefire lyddæmpere. Og det siger DING på 1000 meter. Så det med at hastigheden forringes finder jeg total ligegyldigt. Især i jagt sammenhæng. Men skal man bare vide det, ja så er der jo kun en vej frem. 10 skud på conografen med dæmperen af, og 10 skud med den på.


Det er langfra nok. Hvis din ammunition varierer +/- 10m/s og den forskel du skal finde er på 2 m/s, skal du bruge flere end 20 skud for at kunne sige med statistisk sikkerhed, at det er andet en tilfældigheder der giver dig forskellen i gennemsnit på 2 m/s.

Det er 30 år siden jeg gik til statisktik, så jeg kan ikke sige hvor mange skud du skal bruge, men 20 kan altså ikke gøre det, det er jeg ganske sikker på. Jeg er lige så sikker på, at du har ret i, at det er vejen frem. Man kan sagtens påvise en forskel nede i "støjen" hvis den er der. Det kræver bare rigtig mange skud.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Enig alene at finde en chronograf der kan måle hastigheden ensartet ved forskellige lysforhold er en udfordirng.

og hvis man her set ovennævnte video og læst sin Litz vil man vide at korrekt V/0 er alt afgørende.

@ Rex Den der Kurtz zeit nærmer sig. og de der 7mm 180 grains SMK er guld bestil bare flere hjem.

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Man kan da bare skabe ensartede lysforhold for sin billige kronograf [Big Grin]. Det giver ikke absolut pålidelig hastighed, men relativt pålidelig, og det er vel ok til dette brug, bare fejlen er den samme hver gang ?

[Image: DSC_5919.jpg]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Man kan da bare skabe ensartede lysforhold for sin billige kronograf [Big Grin]. Det giver ikke absolut pålidelig hastighed, men relativt pålidelig, og det er vel ok til dette brug, bare fejlen er den samme hver gang ?

[Image: DSC_5919.jpg]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Jo det er bare svært fra gang til gang.

Den anden model er bare nemmere da den ikke er afhængig af lyset.

Og det er en gang at kyle pengene efter den også er den på plads.

Bare jeg så ikke skyder den som den forrige heldigvis billige model.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Kunne man ikke godt antage, at hvis man ikke får en entydig forskel i måling af hastigheden ved 5 eller 10 skuds serier, er forskellen ikke særligt væsentlig. Og hvis gennemsnitshastigheden med dæmper monteret, er 2-5 meter højere, så er det fuldt anvendeligt i diverse ballistiske nørde scenarier.
Hvis denne gennemsnitsmåling, ikke er tilstrækkelig. Hvor mange skud skyder i så for teoretisk at finde den V0 som i regner med. Hvordan håndtere i denne traumatiserende usikkerhed der kan være mellem skud fra samme lot[:0]

Når i anvender Cronograf, er min begrænsede erfaring, at man uden dæmper skal måle på mindst 5-10 meters afstand, for ikke at få "støj" fra mundingsflammen.
Med dæmper monteret synes dette problem reduceret væsentligt.
Dog skal i for sammenligningen måle på samme afstand.

Hvis i har så uens ladninger, at hastighederne svinger så meget, at i ikke kan se en gennemsnitsforøgelse på 2-5 meter, så tror jeg det udelukkende er "Grejludderen" der kræver at i investere i cronografer til mere end 1000,-kr[B)][Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)