Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hind-jagt i Skotland
#1
Så vidt jeg kan se starter jagten på hinder den 21. oktober. Men hvor længe varer den? Dels selve jagttiden, men også hvor langt hen på sæsonen man kan risikere at planlægge en sådan rejse, når man skal tage hensyn til det ustabile - men spændende - vejr i Skotland?
Mvh Jesper
Svar
#2
http://www.countrysportscotland.com/deer...red-hinds/
der kan være sne/heavy winds (storm) any time fra ca Nov ind over vinter

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Mange steder forlænges jagttiden (regulering) til udgangen af marts måned.

Jeg tager selv af sted i februar måned 2014 - Har før jagtet på det tidspunkt og foretrækker det klart frem for efteråret.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Hvad er fordelen ved februar? Udover at det meste jagt i Danmark er overstået på dette tidspunkt. Vh Jesper
Svar
#5
Der er ingen fordel ved fabruar frem for december eller januar.
Et absolut negativ er at fostrene i hinderne er større og mange skotske stalkere bryder sig ikke om at hinderne skydes ret meget senere end januar.
Selv skal jeg der op 4-5 dage igen igen i den sidste uge af januar og der fik jeg en velment formaning om at det var lige sent nok men at jeg selv fik lov at brække dyrene (det gør jeg nu alligevel) da skytten ikke gad se fostrene i slagtehuset. I februar er fostrene typisk i størrelse med en lille hund. Ikke så lækkert når "mavesækken" ligger og gisper.

Hvis det er de røde jersykøer i højlandet så bliver de alligevel nok brækket i det fri da ikke ret mange gider slæbe den extra last (motoren) med hjem.

Næste år vil jeg nok forsøge at komme afsted sen i november eller i december hvilket også er perfekt.

Så er der lidt synergi i forløbet når man skal der over 3-4 gange om året.....[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
En af fordelene ved jagten sent på sæsonen er at dyrene ofte samler sig i rudler fremfor at tøffe rundt 3-4 stykker sammen.
Hvis man er to jægere som deler en stalker giver det oftere chance for at begge kan få afgivet skud når man kommer i position.

Derudover giver det en bedre mulighed for selektion af kalvene når man kan sammenligne størrelsen på dyrene med andre kalve i rudlen.

Men rigtig nok som GT siger, fostrene er større jo længere man kommer frem på sæsonen.
Det skal man gøre op med sig selv hvordan man har det med. Personligt har ikke de store problemer med februar. Halvdelen af de dyr jeg skyder er som regel kalve alligevel.

En anden fordel ved februar fremfor efteråret er at vejret ofte ikke er med helt de samme mængder nedbør og tåge er også blevet mere sjældent. Men det er nok afhængig af lokalitet - jeg har primært været i det samme område.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)