Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varmegenvinding
#21
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Har et hjemmebrænderi.
Den ene ovn er på 580 KW, der kommer en ny ovn der er på 1400 KW, alle ovne bliver drevet af propan gas.
Skorstenen er 750 mm indvendig. 850 mm. udvendig, isoleret med keramiskfiber.
Har en afgangs temp. der ligger på ca. 850 grader.
Højden på skorstenen er 4 meter, ved ikke hvor høj den næste skorsten bliver.
Drifttiden er nu 8-10 timer 3-4 dage om ugen, bliver 12-16 timer 5-6 dage om ugen.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."


Hvis du vil udnytte den smule[Wink] som du brænder af, er der vel kun mulighed for el produktion. Den varmemængde er jo nok til at varme det halve af Småland op[Wink]
Svar
#22
Det ville da være rart, hvis man kunne producere sin egen el.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#23
Så får du nok brug for et lidt mere kompliceret(dyrt) setup end bare at redde en smule af varme-energien ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
hej rolin
er det fordi du vil lave central varme i dine skydetårne ? [Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Så kan det ikke være mig du tænker på. Jeg er blød i bolden.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).



N/A's forbindelser til et tomrum er via hans hals.[Wink]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#26
Rolin; Hvad er reglerne for små decentrale elværker i Sverige? Er der mange som har solpaneler eller husstandsvindmøller?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Så kan det ikke være mig du tænker på. Jeg er blød i bolden.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).



N/A's forbindelser til et tomrum er via hans hals.[Wink]

Santo


Vi er faktisk meget seriøse i denne tråd, det jeg hentyde til, var et firma som fremstiller akkumuleringstanke®
Godt nok er der nogle der mener at jeg har vand i hovedet, meeen[Wink]
Du kan vel give Rolin en god pris for at få fragtet et tomrum fra Midtsjælland til Södra Småland
Svar
#28
Hej Rolin
Man kan få,en efterkøler der indbygges mellem kedel og skorsten.
Det smarte ved den er at skrothandleren kan beholde sit gamle jern og du får en installation der virker:-)
Danstoker Viessamnn mv. kunne være et godt bud
Mvh.
cgj
Svar
#29
Nå for pokker Rolin - jeg troede jo kun du brændte et par gange om ugen - så varmen skulle gemmes længe, og passede nogenlunde til opvarmning af huset i mængde.

Jeg synes umiddelbart at det eneste der give mening, og er en direkte besparelse, vil være at recirkulere luften igennem en varmeveksler.

Røgvaskeren på det lokale varmeværk (bark/flisfyring)giver ca. 24 % af den totale varmeudvinding - det kan nok ikke direkte overføres, men det vil stadig være mange svenske dollars der kan udvindes. Kender ikke de svenske el regler, men det vil da være oplagt som mulighed nr. 2 at udvinde el.

Som sagt er det vel ligegyldigt hvad det koster, bare det stadig er en rigtig god forretning [8D]

Kan man sælge co2 kvoten i Sverige for genindvindingen ?

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#30
Har spurgt mig for hos en af vores underleverandører, og han advarer mod at opvarme indblæsningsluften. Det vil påvirke nogle sikkerhedsgodkendelser osv. for brænderne, samt vil påvirke emission m.m., så det er i hvert fald noget der skal undersøges MEGET grundigt inden man spekulerer i det. Han er enig i tanken med en economiser til at hive varme ud eller/og en dampturbine til at producere el. Det kommer så lidt an på afregningsreglerne i Sverige om det kan betale sig.
Et simpelt regnestykke. Hvis begge ovne kører 12 timer/døgn - 4 dage/ugen - så har man en indfyret effekt på omkring 95MWh/uge. Kan man nu bare hente 15% af den effekt ud igen til el, så vil man kunne hente små 14250kWh ud. Kan det afregnes med f.eks. 50 ører/kWh så er der på årsbasis en indtægt på 375.000,- kr. I Sverige kan man garanteret sælge sin CO2-kvote ligesom herhjemme, og der kan sikkert hentes en betydelig gevinst. Har set beregninger hvor man snakker om 30 ører pr. sparet kWh. I det her tilfælde vil det så blive omkring 200.000,- kr. for CO2 kvoten...
Så det gode spørgsmål er jo så alene hvad det koster at lave sådan et setup, og der kommer jeg lidt til kort. Har dog en til lige at forhøre sig lidt om det.
Effekt på generatordelen skal være +400 kVA. F.eks. Siemens SST-040 eller SST-050.

http://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/steam-turbines/SST-040/Downloads/Siemens-Industrial-Steam-Turbine-SST-040-EN.pdf

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#31
Glem alt om at lave en dampturbine installation. for det foerste kraever det overhedet damp, altsaa en reltivt avanceret keddel, dernaest skal du have en dampturbine, avanceret vandbehanslingsanlaeg og en condenser (luft eller vandkoelet afhaenging af tilgang til koelevand). Vi taler millioner af EUR og med den lille generering vil investeringen aldrig komme hjem. Derudover skal en turbine helst koere hele tiden. Der foelger en hel raekke andre problemer hvis den skal starte / stoppe med korte mellemrum.

Det bedste vil vaere at bygge en passende keddel ind mellem braender og skorsten som allerede foreslaaet. Den skal naturligvis have en passende stor akkummuleringstank saa du har varme nok naar braenderen er slukket. Det lyder som om der er varme nok til at saelge lidt til naboerne hvis det er muligt - eller starte en lille production af groentsager eller blomster I drivhuset.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)