Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 7x57 til gris??
#1
Hej jeg vil gerne have mig en rigtig drivjagt riffel og har overvejet at lave den i 7x57 mauser da jeg syntes den ser ud til at have gode egenskaber og så er det lidt fedt med en lidt unormal kaliber.
Men jeg ville høre om der var nogen der måske havde erfaring med 7x57??

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#2
Hej chrf88 og velkommen til forum.
Vil først sige at jeg ikke er ekspert. Har skudt en gris og brugte kaliber 9,3x74R. Den faldt på stedet, men den manglede også hjertet, så det siger måske ikke så meget om kaliberet.
Vil mene at 7x57 kan gøre jobbet, men med større sandsynlighed for en længere flugtafstand.
Hvad har du i tankerne? Pris, stil og lås?

Mvh

Michael
Svar
#3
Hej tak for svaretSmile
Jeg er heller ikke ekspert i kalibre, men det er selvfølgelig klart at med F.eks. En 9,3x74R som din vil man med større sikkerhed kunne få knald og fald effekten end ved mindre kalibre. Men jeg vil gerne have noget med knap så meget rekyl, da jeg tror det vil gå ud over præcisionen ved opfølgende skud eller efterfølgende skud til flere stykker vildt.
Så jeg går lidt efter den gyldne mellemvejSmile
Og hvad angår pris, stil og lås, så ved jeg det ikke helt endnu. Først vil jeg lige have bestemt mig for en kaliber.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#4
Jeg har en 358 win som snart kommer til salg. Prøv at google lidt. Herligt kaliber og ikke meget mere spark end 308 win.

Svenskerne er vilde med den til gris ;0)

Michael
Svar
#5
Hvis jeg var dig ville jeg opgradere en lille smule, prøv at se lidt på 7 x 64 eller 280 Remington der er lige en lille smule mere puf i uden at rekylen ødelægger noget.[Wink]
Nu ved jeg ikke om du selv lader dine patroner, men hvis du ikke gør er der også større udvalg i fabriks ammo.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#6
Jeg havde en riffel i 7x57 og den var jeg egentlig rigtig glad for. Den var præcis og meget behagelig at skyde med, ikke meget rekyl. Dog var der en, men en meget betydelige ulempe...trænings ammo er meget dyrt...så hvis det er en riffel der skal skydes mange skud med så find Dankortet frem. Mht 7x57 og gris, så gør den et fint stykke arbejde men den gør vel ikke noget som andre kaliber ikke kan. Jeg skød to grise på ca 35 kg. hvor den ene blev på stedet og den anden løb 40 meter. Ikke meget at drager brugbare erfaringer af...Min ydmyge og meget amatøragtige konklusion må være at som jagt kaliber er den god, men som den eneste kaliber i skabet er den efter min mening alt for dyr...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#7
Hej

Jeg ville kigge på 7x65R eller 8x57JRS, skal det være specielt så 9,3x57 evt på et 8x57JRS hylster, men det kræver så at du kan hjemmerulle eller få en til det.

@Pingvinen, har du stadig din 7x57 BRNO[?]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Hej Santo

Har stadig min Brno i 7x57.
Dejlig riffel, som ikke bliver brugt, men er god som back up, når der bliver skiftet ud i skabet.

Michael
Svar
#9
Pingvinen PM sendtSmile

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#10
Jeg har 2 7x57 Mauser, og har igennem aarene haft flere, et meget fint kaliber som du kan skyde de fleste viltarter i verden med, mild rekyle og de har alle vaeret meget precise, saa skyd du bare gris med 7x57, jeg vil gi min 308 til min son og bruge min 7x57 fremover til generel jagt paa elg og nedefter gris inkluderet.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#11
Hej chrf88 . Det er ikke så vigtig hvad kaliberet hedder ! hvis du kan skyde som fyrst Von Meckernicht [Wink](i hoved eller rygsøjle med hvert skud).

Men en 8x57 eller lidt større kuglediameter er at fortrække (358Win med en 250grs kugle er altså behagelig at skyde med og så har du et særligt kaliber [:p]) , især hvis det er drivjagt i Polen . Der skal du helst selv kunne finde vildtet og det er nemmest med et tydeligt blodspor !

Nu nævner du rekyl som et problem , vælg en tung riffel og få monteret en rekyldæmper i bagskæftet og en blød bagkappe , man løber jo ikke de mange km på drivjagt , så bliver de fleste rifler bløde i rekylen.

Hilsen A-bolt
Svar
#12
Mange tak for jeres gode inputSmile
MEN
Her i formiddags kom jeg lige i kontakt med en der havde en tikka dobbeltriffel i 9,3x74R til salg til en fair pris, så jeg kunne ikke lade være med at få den reserveret og jeg regner med at skal kigge på den her sidst på ugen eller i weekendenSmile

Jeg ved godt at det faktisk strider lidt mod det jeg havde tænkt da jeg gerne ville have en lidt mindre kaliber pga. rekyl. Men der er flere der har sagt til mig at 9,3x74R er et super kaliber til drivjagt og at det ikke er så vanskeligt at håndterer hvis bare man får trænet med det.

Så det bliver spændendeSmile

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by chrf88

Mange tak for jeres gode inputSmile
MEN
Her i formiddags kom jeg lige i kontakt med en der havde en tikka dobbeltriffel i 9,3x74R til salg til en fair pris, så jeg kunne ikke lade være med at få den reserveret og jeg regner med at skal kigge på den her sidst på ugen eller i weekendenSmile

Jeg ved godt at det faktisk strider lidt mod det jeg havde tænkt da jeg gerne ville have en lidt mindre kaliber pga. rekyl. Men der er flere der har sagt til mig at 9,3x74R er et super kaliber til drivjagt og at det ikke er så vanskeligt at håndterer hvis bare man får trænet med det.

Så det bliver spændendeSmile

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."



Hvis det er din første riffel, så ville jeg holde mig fra både dobbeltriffel og skæve kalibre!

Mvh. Loft
Svar
#14
Det er absolut ikke min første riffel[Wink]

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)