Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagt- Rødpunkt eller kikkert?
#1
Hej jeg er ved at anskaffe mig en riffel til drivjagt.
Jeg er kommet i tvivl om jeg skal sætte et godt rødpunktsigte på eller en kikkert med lav forstørrelse.
Kikkerten med lav forstørrelse er vel det klassiske valg, men jeg har bare set at det er blevet mere og mere populært at bruge rødpunktsigte da det skulle give et større synsfelt så man hurtigere kan finde sit mål.
Hvad ville i vælge hvis i skulle lave en disideret drivjagtriffel?

Vh. Christian

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#2
På hjortebanen skyder jeg næsten identiske serier med henholdsvis kikkert og aimpoint. Men på grisen som er inde på 50 meters afstand er det væsentligt nemmere at finde målet. Det kan godt lade sig gøre at skyde vildt på 100 meters afstand med aimpoint.
Svar
#3
Det er der mange meninger om. Jeg vil lave en kombi, se tråden om dette fra i dag.

Ellers har jeg forsøgt mig med lidt af hvert, se denne gamle tråd eller prøv search: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=26401

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Kan kun tilslutte mig en kombi. En kikkert med lav forstørrelse er ikke bedre end rødpunkt men den kan bare lidt mere. Jeg skyder med en zeiss 1-4x24 det virker godt for mig. Mit argument for ikke at købe en aimpoint var at hvis nu lige en pæn hjort stod ude på 100 m ville jeg have det lidt bedre hvis jeg lige kunne skrue den op til 4 gange forstørrelse.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Kikkert med rødpunkt ... hvad ellers ...[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Meopta 1-4x24, K-Dot med lys eller Leica Magnus 1-6.3x24, klarer alt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Har prøvet Aipont, men ser desværre prikken sløret og må derfor lukke det venstre øje.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Trijicon med bac sigte, er min favorit.
Mulighed for at zoome 4 gange. Syntes man bliver handicappet af det
aimpoint, uden mulighed for zoom.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Syntes at min zeiss varipoint virker skarp i den røde prik lige fra svag til stærk styrke.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Hej . Du skal på skydebanen og prøve selv !! , men en kikkert i 1-4x er langt mere anvendelig til de forskellige situationer der kan opstå på de forskelige jagter , og jeg synes så ikke det er nødvendigt med RD i kikkerten når bare trådkorset er kraftigt nok [Wink]. Hilsen A-bolt
Svar
#10
Det bedste vil helt sikkert være en 1.5-5x20 med belyst trådkors ;-)

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=32184
Svar
#11
¨Helt klart en Aimpoint[^][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej

Jeg er med på et mere eller mindre fast drivjagtshold på 15 mand i Polen hvert år. I starten var Aimpointbrugere i overtal men flere og flere går overtil drivjagtskikkerter som f.eks swarowski Z6i 1-6x24. det bruger jeg også og har haft aimpoint tidligere. aimpoint kan ikke noget en kikkert med 1x forstørrelse ikke kan, men med en kikkert har man muligheden for lige at skrue lidt op for forstørrelsen hvis man lige skal vudere hvor stor en hjort er eller til skydning på lidt længere hold. (jeg synes ikke en aimpoint kan bruges over ca 70 meter men der er vi jo heldigvis forskellige)

Så jeg stemmer klart for kikkert.
Svar
#13
Bruger gerne Aimpioint på langt over 100m.

Kender en lokal balkan araber der nakkede en gris på 240m (ja, det var en lang gris)

Så har Aimpointen den destinkte fordel at koste en fjerdedel af f.eks. Swaro´en.
Startede selv ud med et utal af forskellige kikkerter uden at finde det der virkeligt duede.

Det var faktisk en gammel bekendt der introducerede mig til Aimpoint som han anvendte i et af specialværnene.
Efter at have prøvet selv var jeg solgt.
Har nu jaget med denne (Aimpoint type) i over 8 år:.-)

Senest har jeg prøvet omtalte Swaro, men tror ikke jeg kan vænne mig til det???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Tak for alle de gode svar og meninger.
Jeg må ud og prøve hvad jeg selv syntes bedst om, men det skal dog siges at det hverken bliver swarovski z6i eller zeiss varepoint da jeg har et budget hvor jeg har sat 5-6.000 af til kikkert.
Så jeg havde enten tænkt aimpoint micro eller meopta 1-4x22 RD k-dot. Afhængig af hvilken type jeg beslutter mig for.

Erfaringer med disse modtages gerne[Smile]

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by chrf88

Tak for alle de gode svar og meninger.
Jeg må ud og prøve hvad jeg selv syntes bedst om, men det skal dog siges at det hverken bliver swarovski z6i eller zeiss varepoint da jeg har et budget hvor jeg har sat 5-6.000 af til kikkert.
Så jeg havde enten tænkt aimpoint micro eller meopta 1-4x22 RD k-dot. Afhængig af hvilken type jeg beslutter mig for.

Erfaringer med disse modtages gerne[Smile]

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."



Altså ud over at skyde lerduer, som nævnt i mit første link, så har min Meopta været med på drivjagt.

Kan kun anbefale den, hvis du vil nøjes med lav forstørrelse.

Nu er den havnet et helt andet sted, for det er en god og alsidig kikkert.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=31739

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Uden at have den helt store erfaring, vil jeg også mene at Aimpoint godt kan bruges til noget over 100 meter.
Stående op af et træ kan jeg med Aimpoint, ramme ca indenfor bunden af en øl dåse . Jeg ser ikke længere specielt godt og hvor præcist er det lige vi når at sigte på drivjagt?
Her er det mere " træk og skyd"[B)]

Har lige været på drivjagt i Polen med en hel flok "banditter" der skyder rigtig meget ( en af den havde skudt + 1700 stykker klovbærende vildt), de brugte Alle rødpunkt uden forstørrelses mulighed.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by CP

Uden at have den helt store erfaring, vil jeg også mene at Aimpoint godt kan bruges til noget over 100 meter.
Stående op af et træ kan jeg med Aimpoint, ramme ca indenfor bunden af en øl dåse . Jeg ser ikke længere specielt godt og hvor præcist er det lige vi når at sigte på drivjagt?
Her er det mere " træk og skyd"[B)]

Har lige været på drivjagt i Polen med en hel flok "banditter" der skyder rigtig meget ( en af den havde skudt + 1700 stykker klovbærende vildt), de brugte Alle rødpunkt uden forstørrelses mulighed.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Okay.
Jamen jeg syntes også at i stort set alle de nyere film og videoer på nettet jeg efterhånden har set med dygtige drivjagtskytter bruger de aimpoint eller lignende rødpunkt uden forstørrelse.
Derfor er det altså også det jeg hælder mest til lige nu, men som sagt tror jeg at jeg kører en tur ned i korsholm snart og får en snak og kigger lidt.

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#18
At de bruger aimpoint har nok noget med reklame/sponsorkroner at gøre ...[B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
NIX, jeg må pænt betale alle mine jagtture selv[xx(]

Det er derfor jeg kun har råd til en enkelt om måneden[:I][xx(][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Hejsa

Jeg bruger en kikkert (Svarowski Z6i 1-6x24). Jeg overvejede også længe en aimpoint, men måtte droppe den grundet, at jeg er i den uheldige situation at være højrehåndet samtidig med at mit mesterøje er det venstre [V]

Jeg kan derfor ikke vænne mig til at skyde med begge øjne åbne og så går fordelen ved en aimpoint direkte "down the drain".

Jeg ville prøve nogle skud med en aimpoint og begge øjne åbne inden jeg gik den vej - hvis det fungerer for dig er det da helt klart en super løsning.

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)