Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 200 STR - omstruktureringsmuligheder?
#1
Der er chance for, at jeg har fået en fornuftig udseende STR til en ret favorabel pris på hånden, men jeg er lidt usikker på, hvilke muligheder der gemmer sig i den. Håber en STR-kyndig kan hjælpe..

* Hvor langt op i kaliber kan man komme på den platform med den originale lås og uden andre ændringer end selve piben ?
* Ødelægger man et eller andet præcisionsmæssigt hvis man evt fjerner skæftetræ så boltene til pibetilspændingen kan nåes "udefra" ( så hele systemet ikke skal skilles ad ?) og er det overhovedet muligt ?

Mvh Zeb
Svar
#2
Du skal under alle omstændigheder have forreste skrue i låsen ud, da den skruer i en pal der låser piben. Det tager ikke lang tid at hive lås og pibe ud og skifte piben under alle omstændigheder. Jeg har 3 piber jeg skifter imellem. Det er dog vigtigt med momentnøgle så man spænder ens hver gang.

Hvilke kalibre du kan bruge begrænses i første omgang af hylsterbunden der skal kunne være i bundstykke. Magasinet sætter også visse begrænsninger.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Christian det er modtaget, men hvor fast sidder den pal du snakker om ? Skal man fysisk have fat i den for at få den ud eller er det nok med tyngdekraften alene ?

Når man piller hele systemet ud, hvor stor betydning har det så for træfpunkt, sætteskud osv ?

Mvh Zeb
Svar
#4
Du skal spænde tingene i samme rækkefølge med samme moment og sørge for at piben er helt i bund.

Om du kun løsner forreste skrue eller tager hele låsestolen ud tror jeg ikke har betydning - du slipper ikke for at skulle klikke lidt, men ligegyldig hvilket system ville jeg altid kontrolskyde efter at have byttet pibe. Det gør jeg også på min M03.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Takker Christian - det er sgu nok også bare mig der pisker en stemning [Big Grin]

3 piber siger du ? Hvilke kalibrer har du ?
Svar
#6
308, 6,5x55 og 6mm BR. Den er til salg her på siden da jeg fik et tilbud på en AI som jeg ikke kunne sige nej til Smile

Men man får voldsomt meget præcision og alsidighed for pengene med en STR.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Men man får voldsomt meget præcision og alsidighed for pengene med en STR.



Det er skam også derfor jeg seriøst overvejer at investere i en [Big Grin]
Svar
#8
Nu er den født i kaliber 6,5x55, og du kan nemt få matchpiber i kaliber 308 W og 6 mm BR til den. Jeg mener, at sauer bruger samme magasin til 6,5x55 og 30.06, så en Sauer 200 STR burde kunne rumme de patroner der kan bygges i et 30-06 hylster, altså fra 30-06 og op til og med 9,3x62. Jeg ved dog ikke hvor godt den virker i magasinet, men det er der garanteret andre der er klogere på.

Jagtpiberne til sauer 200/202 er kortere i skaftet end matchpiberne, så en jagtpibe i kaliber 9,3x62 vil ikke passe umiddelbart. Du kan få drejet et par mm af kraven på jagtpiben, så passer den i Sauer 200 STR. Jeg har også hørt om nogen, som istedet har fået de yderste mm af låsestolen drejet op i diameter, så den accepterer jagtpiber direkte. Det er en fordel, hvis man har eller ønsker at have mange forskellige jagtkalibre til riflen, men jeg ville ikke bryde mig om at ændre på min låsestol. 6,5x55 kan jo det hele ([Big Grin])

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hej jeg går også og overvejer en str. Er der nogen der ved om den kan laves om til 6,5x284 piben kan jo nok ordnes med en kammer rival, men kan låsen og magasinet klare det lidt tykkere hylster og længden på patronen.
Svar
#10
Ok, altså man kunne jo godt fristes til at satse på det hele med 6,5eren, men til gris er den nok liiiiiige det mindste - efter min smag (Jeg ved godt mange grise er leveret med den som banemand)

6mm BR er vel øh...ja hva er den egentlig rent brugsmæssigt i forhold til 6,5...andet end en smule mindre...

Er der ikke noget med at S&L laver piber til STR'en og at de passer direkte over i, eller er det til 202eren ?
Svar
#11
Jo, der er flere løbsfabrikanter bl.a. S&L, der leverer til STR til ok pris fx her

http://skyttebutik.dk/group.asp?group=291

Derudover er der jo mulighed for både GRS eller McMillan skæfter:

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/Product/Kunstfiberskjefte-for-Sauer-200STR-McMillan/20002406

Jeg har en STR med 22LR sæt - en ganske udemærket salonriffel.

Mvh Pete
Svar
#12
Det er modtaget, men laver de dem også i større kalibrer ?
Svar
#13
Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til Hatting her på forum og høre hvad mulighederne er. Jeg har kun forespurgt ham om 6XC er muligt.

Men med billige 6.5mm og .30 piber til rådighed, der passer i STR-systemet, kan man jo begynde at fantasere fra en ende af 6.5x284, 6.5-06AI. Men om de passer i magasin, eller om der evt. er andre problemer fx i opboring af kammer på piberne ved jeg ikke.

Mvh Pete
Svar
#14
@ZEB

Piber til STR systemet vil kunne laves til alle kalibre der ligger med en stødbund på de 12mm i diameter.

Færdige piber i éet stykke til det system vil koste 4800,- alt inklusive.

Du skal regne med at systemet er rated til max 3200 bar så vidt jeg husker. Det står i hvert fald i manualen til kanonen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
@GT

Der står på side 7 i manualen, at der ikke må anvendes patroner, der udvikler et højere tryk end 3800 bar for 6.5x55 SKAN og 4150 bar for 7.62x51 NATO. Hvilket også er C.I.P. max tryk for de to pågældende kalibre.

/PJ

Citat:quote:

Originally posted by GT

@ZEB

Piber til STR systemet vil kunne laves til alle kalibre der ligger med en stødbund på de 12mm i diameter.

Færdige piber i éet stykke til det system vil koste 4800,- alt inklusive.

Du skal regne med at systemet er rated til max 3200 bar så vidt jeg husker. Det står i hvert fald i manualen til kanonen.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
#16
Aha, det er så blevet rettet med tiden......

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Ah flot af Herren her at misse indlæggene [:o)]

GT det er modtaget - med stødbund mener du så bunden af patronen ?

Mvh Zeb
Svar
#18
Jeps,

men tag det helt roligt, for inden du får købt en STR så er du alligevel gået på pension[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jeps,

men tag det helt roligt, for inden du får købt en STR så er du alligevel gået på pension[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



HEY !!!!! Unødigt sårende kommentar [Big Grin][Big Grin][Wink]

Der er bare nogen af os, som ikke falder af hesten samme dag de bliver skudt [8D]

Mvh Zeb
Svar
#20
Zeb..... jeg har fra, sædvanligvis, meget troværdig kilde hørt at du slet ikke har tid til at arbejde med rifler i øjeblikket, men at du har travlt med at styre "kanen" rundt.... er det ikke sandt -"RUDOLF"?????? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)