Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så er juleaftensmaden ved at være arrangeret =o)
#1
[Image: jul2013.jpg]

1 stk grønlandsk lammekølle der udbenes, og vendes i palmeolie samt "Bone suckin' sauce"-krydderi og salt/peber/paprika.

Den skal så lige vacuumpakkes med ovenstående krydderier, og smides i Sous-Vide vandbad i 10 timer ved 60 grader =op

Mums, så bliver den enormt mør og bibeholder saften.

Når den så er færdig, så venter en forsigtig aftørring og en omgang marinade baseret på soya (skal købes), palmeolie, mørk sirup, Buck Naked's Fiery Rub chili-blanding, et godt drys Chicken Grillin' & Seasonin' krydderi - samt salt og peber påny.

Hele herligheden ryger så på et ildfast fad og får nok 30 min ved 180 grader, den er jo for-tilberedt og ok i sous vide'en - så det sidste skal bare glacere den lidt.

Så skal det nok serveres med.... hmmm, ja det har jeg ikke rigtig fundet ud af endnu. =o) men det skal dog nok blive godt.

Måske bare fritter og wok-blanding. =o)

Hele herligheden serveres med en iskold Tuborg Guld, samt et glas god hvidvin.

Og afsluttes med et sundt glas Ron Zacapa 25 år Centennario XO Rom foran fjerneren med Alien 1-2-3-4 på BlueRay. =o) samt et par gode håndfulde Wild Chips.

Senere nok en omgang hjemmelavet is, hvis jeg orker at lave det.

Hvad med jer.?

Noget specielt.?? - eller bare det traditionelle jule-hejs.???

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#2
Traditionelt julehejs d 24/12

d. 27 får vi gæster og da står den på laks m wsabi creme, dyrekølle m svampe og en dessert, der ikke er bestemt endnu... måske noget blommegelé med portvinsmarinerede blommer oven på kejserinderis med crunch af hvid cholodade, sukkerristede mandler og hakkede pistacienødder.

og nytårsaften står den på fasansuppe, krondyr og hvid chokolademousse, kransekager m hjemmebragt cremant fra Alsace til aften og til natmad tarteletter med fasaner, bacon og æbler....

Er godt nok lidt misundelig på det der temperaturregulerede kogekar du har der med tilhørende vacuumpakker.... Sådan en kunne jeg godt bruge. Er kogekarret hjemmebygget eller købt?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Det er en helt igennem internetkøbt løsning. =o)

Købt via http://www.addelice.com/shop/english/sou...okery.html - og vacuumpakkeren er en La-Va 300-Premium http://www.la-va.com/vakuummaschine-v300-premium.htm

Og har givet mig selv en (flere) julegave® - nemlig et næsten komplet sæt knive fra Yaxell, af den smedede 3lags MON serie.

http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=4242 - dog minus den store filetkniv og den største kokkekniv.

Har lige måttet ændre lidt på opskriften - den palmeolie jeg kunne finde, var nær datoudløbet, så det blev til noget sesamolie i stedet.
Det bliver spændende at se hvad det kan bruges til, men der står det bruges til marinader og til at stege i - så det er nok ikke helt ved siden af. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Ran
du kan bruge sådan en her http://www.lidl.de/de/Weitere-elektrisch...-mit-LCD-1

lidt stor og lidt grim men de er billige ...

Det er ikke sikket de er på lager eller de vil sende til dk i Lidl Tyskland men så kan du finde noget der ligner på ebay ,dog skal du huske at købe en med digital display ,de skulle være nemmer og styre

Jeg har selv den fra Lidl og er fint tilfreds

kig evt på grillguru der er et par tråde om de her maskiner
Svar
#5
Der skal man så ud hver anden time og stille temperaturen/tiden igen - man "sous vide'er" gerne i 8-10+ timer ad gangen, og den på link'et klarer "kun" op til 2 timer.

Men går man alligevel hjemme, så er det jo heller ingen hindring. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Ja , det er et fint sæt, Den Glade Isbjørn har, men med dette kommer man også langt.(Bruger det selv).

http://www.elv.de/output/controller.aspx...ail2=40821

http://www.harald-nyborg.dk/p5204/kogeplade-enkelt

En gryde med vand på kogepladen, og føleren fra termostaten, ned i vandet.
Så styrer controlleren temperaturen.

Stor succes, med det jeg har tilberedt, indtil videre.

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#7
Man kan godt klare den uden vaccum maskine.
Bare sug luften ud af plasticposen,(evt.2), og snør den til med en elastik.

Har nu selv købt en vaccumpakker.
(Gå ned på grej)[Smile]

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#8
Ja, det behøver ikke være hårdt vacuumpakket, men pakket i en stor pose, hvor man kan "massere" luften væk fra kødet er rigeligt fin.
Jo mere overflade der "røres" af vand, jo bedre - og luftbobler i plastposen begrænser varmeoverførslen.

Man kan putte kødet i en stor pose, og sænke den ned i vand - og lade vandet om at trykke luften ud af posen, ved at holde den åbne ende oven vande og snørre den til når al kødet er under vand.

Jeg har bare valgt den nemme løsning. =o) en La-Va maskine, men også nogle af deres plast-beholdere hvor man kan suge vacuum i.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
den fra lidl kan køre uden tid Dvs tændt er tændt til du slukker den
Svar
#10
Hva så Happy.

Blev den god,- og var den til at flå fra hinanden??[Big Grin]

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#11
Glaceringen i ovnen lykkedes ikke helt, men alligevel satte marinaden sig ordentligt på ydersiden af lammekøllen, lidt henad brune kartofler. =o)

Den var ikke helt så den let kunne pilles fra hinanden med gaflen, men det er kun perfekt - så må sige at den var lige til Guld-øllet som kokken hyggede med ved siden af.

Wok-blandingen blev dog lavet i en sjat palmeolie, men mest sesamolie, hvilket gav en spændende smag. Jeg kunne ikke finde mere palmeolie, så måtte bruge den sidste sjat plus sesamolie som jeg fandt i stedet. Samt det fik et last minute sprøjt af kokosmælk, oh gud fader det blev godt.

Fritterne var lidt for tørre - men det er mit evindelige problem.
De fik bare noget Heinz ketchup, spicet op med en god sjat Blair's Salsa de la muerte hotsauce.

Dog var der slet ikke behov for yderligere krydderi, så må have ramt ét eller andet lige i plet.

Så alt i alt får kødet og grøntsagswokken hhv 9 og 10 af 10 - og fritterne trækker det nok ned på lige under 9 i snit. =oP

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Du skal køre fritterne mindst 2 gange. første gang skal de bare lige varmes op, tag dem op og skru olien op på max. så i med fritterne igen, til de har den farve du syntes om, herefter op på en udbredt avis, på med salt og ÆDES omg.

Ellers tager vi det når jeg kommer forbi.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Jeg laver aldrig fritter i friture - kun i ovn.

Det eneste jeg laver i "friture" er pappadums (en flad hård pandekage der eksploderer til et megastor chips når den kommer i brandvarm olie)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Ok det er meget nemmere.
Skær kartoflerne i strimler, den størrelse der passer, lægges i vand i 5 min. for at fjerne den stærkelse der sidder på overfladen, ovnen varmes op til 225 varmluft, +25 alm. ovn
bedst er en bradepande i alu. i denne lægges bagepapir samt evt. raps olie ca. 1,5-2 dl. dette varmes op, fritterne TØRRES af gerne i et viskestykke, lægges i den varme olie, se til at alle fritter er smurt ind i olie.
Nu skal fritterne bare vendes til de har den farve du vil have, igen over på avispapir, salt og ædes OMG.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#15
Varmluft.??? Det findes ski ikke i gamle offentlige boligforeninger, medmindre man er heldig.

Og jeg køber IKKE kartofler for at lave fritter - er du klar over hvad de koster.?? Hehe.

Næh, men køber bare de bølgeskårne kedelige frosne der bare skal varmes, det er jo kun andenrangs tilbehør i retten - så det var ikke vigtigt.

Har kun alm ovn, og hvis jeg er mere "over" fritterne - så bliver de rigtig gode - men bruger altid mere krudt på det øvrige i retten, da fritterne kun var tilbehør og ikke engang det primære tilbehør.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Hvad fanden, Claus Meyer har da ellers reklameret for Grønlandske kartofler, men det er måske til export.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#17
Har ikke fundet dem i Nuuk - og køber aldrig kartofler, uanset hvor de kommer fra. (undtagen Kim's)

Bruger mere pasta og ris Smile

Men jo, grønlandske kartofler fra sydgrønland skulle være gode og smagfulde, men også være nogle små dyre gnallinger.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Jep hørte de blev omtalt som, Grønlandsk trøffel.

/Rolin
Glædelig jul og godt nytår

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Jep hørte de blev omtalt som, Grønlandsk trøffel.


Det skal nok passe - dem køber jeg heller aldrig =op

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)