Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady vs Norma
#1
God jul til Jer alle [Smile]
Jeg ville bruge resten af dagen til at rulle et par 6.5x284.
Projektil er Hornady A-Max 140 grain.
Jeg har slået C.O.L op i hhv. Hornadys ladebog og i Normas, men undre mig over den store forskel:
Hornady - 73.1
Norma - 75.5
Diff - 2.4mm.
Findes der en forklaring på målene ? Og hvor dybt ville i sætte kuglen uden at skulle måle kammeret ud...
På forhånd tak
cgj.
Svar
#2
Kuglens diameter er en god start.
Svar
#3
Der findes 2 forskellige normer for 6,5-284, der findes en Win version, og en Norma version, og såvidt jeg har glemt, er den primære forskel, at Norma versionen, har en længere og knap så stejl friflugt.
Svar
#4
Som lollænder siger er en kuglediameter et godt udgangspunkt men i sidste ende er det jo dit magasin der sætter grænsen.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Som lollænder siger er en kuglediameter et godt udgangspunkt men i sidste ende er det jo dit magasin der sætter grænsen.



Det er vel givet at det er samme Ø !!

Og nej, det er throaten der sætter grænsen!!

Som genlader er det en god ide at finde den specifikke friflugt i hvert enkelt våben !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Men når nu manden vil lave nogle skud uden at måle throaten ud.
Svar
#7
For at mane alt tvivl til jorden må jeg vist hellere måle friflugten..
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by cgj

For at mane alt tvivl til jorden må jeg vist hellere måle friflugten..



Det er nok en rigtig god idé! derfor kan det sagtens være at du finder ud af at det er dit magasin der sætter grænsen for hvor lange du kan lave dine patroner, medmindre du vil lade med en af gangen[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#9
Hvad bruger du kaliberen til?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by cgj

For at mane alt tvivl til jorden må jeg vist hellere måle friflugten..


Hvem har lavet din pibe.
Forskellen i de angivne COL er baseret på at norma har længere friflugt i sin version. Hornady har helt sikkert sat COL efter Winchesters version.
Magasinlængden vil næppe have indflydelse.

Men som sagt, vil fabrikat på pibe/våben sige meget.
Du kan også ganske enkelt teste med en patron ladet efter Normas tal, og hvis ikke bommene røre kuglen når du kamre patronen, er der næppe noget problem.
Der kan for øvrigt være voldsomt store forskelle på hvor Maxladning ligger, afhængigt af pibefabrikat. AB kan sikkert bidrage med info, som viser at visse fabrikater, har max mere end 5 grains over andre.
Svar
#11
Hej Alle - så er internet forbindelsen genoprettet [Smile][Smile][Smile]

@Lollænder - kaliberen er kun til skydebanen.
Jeg har længe ønsket en baneriffel - og har afsøgt nettet og fundet at den kaliber der passer mig bedst fra 0 til 1000 mtr. er en 6.5 x 284.
Nu må vi se om det holder stik ??

@ n a - piben er en Lothar Walther.

Piben er målt ud og 75.5mm. var dagens heldige nummer [Wink]

mvh
cgj
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by cgj

For at mane alt tvivl til jorden må jeg vist hellere måle friflugten..


Hvem har lavet din pibe.
Forskellen i de angivne COL er baseret på at norma har længere friflugt i sin version. Hornady har helt sikkert sat COL efter Winchesters version.
Magasinlængden vil næppe have indflydelse.

Men som sagt, vil fabrikat på pibe/våben sige meget.
Du kan også ganske enkelt teste med en patron ladet efter Normas tal, og hvis ikke bommene røre kuglen når du kamre patronen, er der næppe noget problem.
Der kan for øvrigt være voldsomt store forskelle på hvor Maxladning ligger, afhængigt af pibefabrikat. AB kan sikkert bidrage med info, som viser at visse fabrikater, har max mere end 5 grains over andre.



Manden har ret.

Har selv været der. Hornady har i den lademanual jeg er i besiddelse af brugt den gamle wildcat 6,5-284 der er beregnet til kort lås ligesom moder hylstret 284 winchester.

Norma valgte så for at få mere goddaw i patronen, at skubbe throat fremad. Derfor kan deres version udnytte magasinlængden bedre i en langlås, men får lang(for lang)friflugt i en kortlås.

Sammenligner man max ladevægte for de 2 versioner vil man også opleve, at Norma hælder lidt mere krudt i på sammenlignelige projektiler.

Mv Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)