Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady 308Win 165gr BTSP Interlock
#1
Jeg har netop skudt mit første rådyr. Det gjorde jeg med min Sauer 202 men en Hornady 308Win 165gr BTSP Interlock. Den faldt død om på det sted hvor den blev skudt. Så det er jo fint nok (kugle sad i hjertet).

Men udgangshullet er enormt. Det er ca. 10 cm i diameter . Og der er ødelagt en del kød. Kuglen ramte ikke bladet men gik ind mellem 2 riben.

Er det en "dårlig" kugle til råvildt? Er den mon bedre at skyde vildsvin med ? Er der nogen kugler i kan anbefale som ikke laver et 10cm stort udgangshul? Det skal selvfølgelig være en kugle der passer til en 308win.

Flyttet af Kima
Svar
#2
Foerst en lille korrektion til vildfarelsen om "bladet". Bladet er betegnelsen for traefomraadet hjerte/lungeregionen. Saa du har altsaa ramt den perfekt paa bladet.

Den kugle du har anvendt plejer at vaere udmaerket, men du kan naturligvis vaelge en haardere kugle hvis du vil have mindre koedskade. Her vil jeg til enhver tid anbefale en 150 eller 168 grs Barnes TSX eller TTSX. Da praktisk brug har vist at de kugler bare virker er jeg for laengst holdt op med at spekulere I andre kugler til jagtbrug.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Jeg bruger en 150gr Hornady SST i min 308er, i de 5 stykker råvildt jeg har skudt med den er det største udgangshul ca. 6cm og der har ikke, i mine øjne, været det store kødspild, nu er jeg så mere interesseret i knald og fald end om der ryger 100g kød mere eller mindre[:I].

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#4
Tung kugle og moderat hastighed, så kan selv billige, non-kryptonit kugler være med.
Svar
#5
Jeg har skudt en del råvildt med Hornadys kugler , set med mine øjne , levere de gode resultater , jeg har en gang haft lignende resultat som du beskriver , da jeg fik " frakken af Bambi " viste det sig at der ikke var et fint rund indskudshul . men et lidt aflangt hul . Jeg tror selv at jeg har overset og ramt en kvist før dyret , og så sker der altså ting og sager .

LWL
Svar
#6
Tak for jeres svar. Jeg tror jeg vil prøve at give Hornady en chance mere og håber det går bedre næste gang.

Hvad vil i sige til at bruge den samme kugle til kronhjort og vildsvin ?
Svar
#7
Hej
jeg bruger også den kugle i min 308'er , jeg har oplevet nøjagtig det samme.
skød en lille buk med vædderhorn lige bag forbenet i rent sideskud men kuglen kom ud nede i maven i modsatte side , da jeg flåede frakken af ham og fik kigget ind i maskinrummet kunne jeg se at kuglen havde ramt et ribben på vej ind og tilsvarende i den anden side herefter drejer kuglen og går gennem de resternde ribben og kommer altså ud i maven, jeg ved godt det er en lidt hurtig og lidt blød kugle , men det var et lidt voldsom omgang bukken fik , men det var også knald og fald effekt.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by koelj

skød en lille buk med vædderhorn lige bag forbenet i rent sideskud men kuglen kom ud nede i maven i modsatte side , hilsen koelj

Sigt højt og de går ned


Hvad gik der galt - glemte du din signatur [?]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Lige netop Hornadys BTSP har også drillet mig med at gå i stykker og dreje af inde i dyret. Både i 308w og 243w.
Jeg lader dog BTSP i 308 til feltskydning, da de er rimeligt præcise.

Køb i stedet Hornadys Interbond til jagten, de er bondede og holder fint sammen.
Prisen er vist 300,- kr. ekstra for 100 stk. hos Skov i Bording.

Når du så en dag får lyst til at lade selv, så er der et stort udvalg af fine kugler i cal. 30.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#10
Til m@x2,0
nej jeg glemte ikke hvad der står i min sinatur, for med samme kugle skød jeg 2 bukke i polen i maj og der var ryggen brækket og med store blod plamager til følge , så jeg var sådan set godt klar over at der skete noget der hvor denne kugle rammer, derfor sigtede jeg ca. Midt i dyret.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#11
Hej

Der var da et par mindre gode oplevelser med disse kugler.
Personligt har jeg kun en enkelt dårlig oplevelse med Hornady interlock.
Det var en 9,3er kugle der ødelagde en Impala, og der var ikke gennemskud, jeg ved ikke hvorfor Impalaen var totalt smadret og kuglen der var gået ind i bladet sad i nakken af dyret.

Derudover har jeg vel skudt omkring 40 stykker vildt, fra råvildt til eland, med denne kugle i 9,3.

I 308 har jeg ikke skudt meget med interlock,men netop 165gr SPBT har jeg da prøvet og det blev til 8-10 stykker råvildt og et enkelt kronvildt og et par svin er det da blevet til med den, og jeg husker ikke problemer med den, men som sagt er det heller ikke meget jeg har brugt den i forhold til dem jeg plejer at bruge.

Ellers har jeg gode erfaringer med Hornadys alm. 55gr SP, som jeg bruger i min .222, den har leveret et godt stykke over 200 stk råvildt uden en eneste dårlig oplevelse.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)