Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan trykker man Kronvildt ud af en såt ?
#1
Hej alle.
Vi er nogle stykker som har noget krondyr jagt, men vores problem er af få det ud af skoven, så vores skytter i tårne kan komme til at skyde.
Vi har fået få ud at løbe, men slet ikke i forhold til dem som står i skoven, de trykker så hårdt at vi ikke kan flytte med dem.
Vi har prøvet at drive med små hunde, så har vi prøvet med store hunde, men de snyder os, HVORFOR ? hvad gør vi galt.
De fleste Krondyr vi har fået til at flytte sig er når vi sidder i vores tårne 2 timer før vi driver, der er der nogle som har flyttet sig.
Vedr. Krondyr jagt, der skal man vide, ikke tro man ved det, det har jeg lært af det her. Jeg har gået meget på jagt i Polen og Sverig hvor vi har trykket krondyr og dåvildt ud og det er den fremgangsmåde vi har brugt, men kan se det ikke er den rigtige. Vores nabo jægere skyder meget mere end os og vores jagt er mindst lige så god som deres, men vi har bare ikke lært det i nu.

Næste gang har vi snakket om at der kun går en mand med en hund som bare går lidt rundt og snakker med hund, fløjter lidt og går i alle retninger så dyrene ikke kan se et system i hvad vi gør.

Fortæller lige en oplevelse vi havde i Sverig, jeg sidder på en yder post, hvor jeg kan se ned i dalen, jeg kan se driverkæden og længere fremme kan jeg se en rudel krondyr ca 20 stk. de forstener bare, da driver kæden kommer, da driverne ca er på linje med rudlen så smider dyrene sig, driverne og hunden opdager dem ikke, da driver er ca 20m forbi rejser dyrene sig igen, står lidt og så lusker de af, jeg kunne nemt se på rudlen at den ikke var i tvivl om, hvor driverne var. Senere kommer der en stor hjort op til mig på max 50m afstand, men vi måtte kun skyde grise ellers skulle vi give 2200,- dkr. pr takke og det havde jeg ikke penge til, men fik en gris senere da drevet var ved at være ovre, da kom der en 30kg gris luntene forbi.
Efter drevet snakker jeg med Lars som jagt lederen hedder, han mener det var pga. de hunde de brugte er vant til at gå efter grise ikke kronvildt, om det passer ved jeg ikke.

Jer der ved noget om krondyr jagt vil jeg gerne høre fra.

Håber nogle med stor erfaring kan hjælpe os.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it

Flyttet af Kima
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Hej Ole

Uden at skulle påstå, at jeg ved noget som helst, har jeg drevet en del kronvildtjagt i det vestjyske gennem de seneste godt 30 år[Smile] - og som du antyder - bliver man aldrig klog på disse meget intelligente dyr[8D]

I de aller første år drev vi med små hunde - de fik kun sjældent dyrene ud, hvis det var store såter og det kunne knibe, hvis såterne var for små og skytterne stod tæt.

Senere gik vi over til at drive med store hunde (kort- og ruhår)- og de kunne faktisk altid få dyrene ud - men det stresser dyrene virkelig hårdt og jager dem langt ud af "kommunen", så de ofte først vendte tilbage meget sent på året - eller først næste år[xx(]

Nu driver vi mange steder uden hunde.
Nogle steder kun med få drivere og nogle steder med meget få drivere og enkelte hunde.
Hvad er bedst? - Tjaee........ nogle gange det ene og nogle gange det andet[Wink]

Min erfaring er dog, at såfremt driverne går med megen støj og evt. med hunde, så er kronvildtet ikke i tvivl om, hvad der er i gære - og de vælger ofte at flygte enten meget tidligt - eller trykke meget hårdt i de tætteste tykninger.

Kan skytter komme på plads - uden kronvildtet aner uråd - kan ganske få trykkere ofte får dem til at flytte sig, men det kræver at trykkerne "lister rundt", som du selv skriver - altså ikke et egentligt drev på kronvildtet.
Det er vigtigt at dyrene ikke konstant kan høre hvor trykkeren er. En form for "overraskelsesmoment" er vigtig - altså at trykkeren pludselig dukker op et sted, hvor det var uventet for dyrene.

Nogle udtrykker det som; "at plukke svampe" - andre; "at gå på sneppejagt med en meget rolig hund".

Altså desværre ikke nogen facitliste herfra, men en anbefaling til at fortsætte med at prøve Jer frem.
Resultatet vil også altid være afhængig af terræn og bevoksningstyper - og ofte vind og vindretning.
Men et er sikkert; føler dyrene sig jaget - så agerer de derefter[8D]

Edit: jeg kan se du skriver "ud af skoven". Ofte er det bedst, hvis tårne og skytter kan placeres inde i såterne, hvor dyrene naturligt veksler rundt - uden de skal ud over for store åbne områder. Jeg ved ikke om det er det du mener[?]

Knæk og Bræk

mvh
Korthår
Svar
#3
Jeg har ikke erfaring med at trykke kronvildt ud. Men det som du beskriver lyder meget som når vi har afholdt råvildtjagt med hagl i større nåletræsstykker med mange tætte grantykninger. Hvis der kommer en hund og farer rundt, så ser vi enten ingen/næsten ingen dyr eller også får vi et glimt af dem, når de lister af når skytterne bliver placeret. Er vi derimod to mand, så ser vi masser af råvildt og får gode chancer. Først lister den ene hen til en god veksel. Den anden venter 20 minutter og går så igennem med hunden koblet. "Driveren" skal gå stille og ikke sige noget, kun lige træde på en gren en gang i mellem eller hoste stille. Det bedste er at krydse frem og tilbage i det samme spor flere gange og kun lave lidt lyd en gang i mellem. Af og til har jeg fået råvildt for mens jeg trykkede, som kom helt roligt og standsede op flere gange på selv 10 meters afstand. Jeg kunne forestille mig at dyrene ikke ved helt hvad de skal gøre og så lister de væk af kendte vekser.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)