Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevalg til sortbjørn (6,5x55)
#1
Jeg har en jagtkammerat der skal en tur til Canada for at jage sortbjørn.
Han vil have sin 6,5x55 med, fordi det nu en gang er den riffel han har, og den riffel er han tryg ved og fortrolig med, og han ved at han/den rammer det han sigter på.

Vi har haft lange og dybsindige samtaler om kaliber valg, rekyle, træning osv. etc. .... op og ned af stolper [:I][8D] .... men jeg finder det svært at hamle op med argumenter som fortrolighed, tryghed og tillid.

Kaliberen ligger altså fast, og spørgsmålet der står tilbage er hvilken kugle der så vil være den mest optimale til sortbjørn? Vi har selv et par forslag, men vil rigtig gerne høre jeres meninger og argumentation for den ene eller den anden kugle.

De projektiler vi har overvejet:
Barnes, TTSX, 120gr
Hornady, GMX, 120gr
Hornady, InterBond, 129gr
Norma, Oryx, 156gr
Nosler, AccuBond, 140gr
Swift, Scirocco II, 130gr

Der kan naturligvis også være projektiler, som vi har glemt at tage i betragtning (eller vi bare ikke lige kendte så godt), og de skal selvfølgelig også på banen.

/Stanton
/Stanton
Svar
#2
Af de kugler du har listet ville jeg tage den 156 grs Oryx.

Vi var engang 6 mand på sortbjørnejagt hvor vi skød 7 bjørne med 8 skud.
Den bjørn der måtte have 2 skud blev skudt med en 9,3 x 62.

De 2 mand der brugt deres 6½ træls brugte et skud med en 156 grs Oryx. Jeg selv brugte 1 skud fra min 30.06 med en 180 grs Speer Grand Slam.
Sortbjørne er ikke verdens mest skudstærke og skudholdet er ofte kort, under 100 meter. Jeg skød min på 4 meters afstand uden at den havde opdaget guiden og mig. ( I British Columbia og derfor på pürsch)
Sammendrag - brug den tungeste kugle af god konstruktion. Det sikrer god dybdevirkning. Lær dig bjørnens anatomi og sæt kuglen korrekt i dyret. Så får du en god bjørnejagt. Eller din kammerat, selvfølgelig.

Knæk og bræk.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Helt enig med m@x. Brug den tungeste kugle du kan få. Jeg har brugt 156 gr lapua mega til kronvildt og svin med stor succes. Men til Bjørn giver det god mening at vælge en bonded kugle som feks oryx.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Helt enig med m@x. Brug den tungeste kugle du kan få. Jeg har brugt 156 gr lapua mega til kronvildt og svin med stor succes. Men til Bjørn giver det god mening at vælge en bonded kugle som feks oryx.


For en god ordens skyld så melder Lapua altså selv at "Mega" er bonded!
http://www.lapua.com/en/products/reloading/bullets
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Citat:quote:

Originally posted by Kras

Helt enig med m@x. Brug den tungeste kugle du kan få. Jeg har brugt 156 gr lapua mega til kronvildt og svin med stor succes. Men til Bjørn giver det god mening at vælge en bonded kugle som feks oryx.


For en god ordens skyld så melder Lapua altså selv at "Mega" er bonded!
http://www.lapua.com/en/products/reloading/bullets



Den er vist "kun" mekanisk bonded, en Oryx er kemisk bonded![Wink]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#6
Mega er ikke mere bonded end så mange andre kugler. Den har bare en tykkere blykerne i bunden så den er mekanisk låst. Med "bonded" mener jeg at kappe og kerne er loddet sammen, og det er noget helt andet (som feks oryx)
Svar
#7
Jeg ville bruge 140 grains nosler partition. Men ellers oryx.

Mvh. Ole
Svar
#8
Tak for de nogenlunde enslydende tilkendegivelser.
Min personlige forhånds favorit var nok 140gr AccuBond, men jeg kan godt se en pointe i at Oryx'en er det tungere end de andre.

Det jeg specielt hæfter mig ved, er at ingen endnu har anbefalet en af de solide kugler (TTSX og GMX), og det var nok på det punkt hvor jeg var mest usikker.

Og til M@x, du har helt ret!! jeg skal også med på turen, men jeg tror nu nok at jeg tager min 300WM med [Wink][8D]

/Stanton
/Stanton
Svar
#9
Min helt personlige mening som er min helt personlige, er:

Brug så tung en kugle som muligt.
Der skal ikke skydes på flere hundrede meter hvor kuglens BC er af vital betydning.
Derimod er gennemskud og maksimal sårkanal af allerstørste betydning. Dyret har dog store skarpe søm i lufferne samt skuffen fuld af samme og den er ikke på vennebesøg. Lur mig om den finder det passende at du gennemhuller den skindfrakke den har passet og plejet hele livet. Den er nok bedre "liggende på mulden med et par huller i" end den er "tyggende i støvlen med kun 1 hul i".
For en 6,5'er er vægt af største betydning da den jo starter livet med at være lidt for lille til at være stor.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

Og til M@x, du har helt ret!! jeg skal også med på turen, men jeg tror nu nok at jeg tager min 300WM med [Wink][8D]

/Stanton



Pas på med 300 wm

Jeg var i Alberta på sortbjørn med en 300 wm.

I lejren var der også en canadier med en 30-30 lever action.

Han fik både bjørn og ulv i 2 skud.

Jeg fik ikke en skid i nul skud.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Jebs, vore guider anvendte osse 30-30 leveraction som arbejdsriffel. Og uden kikkert.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
@BC

"Ikke en skid i nul skud"

Snakkede Du for meget [8D][:I]

mvh
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)