Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W til grise jagt
#1
Hej
Jeg må sige jeg er tilhænger af 30-06 til grisejagt, men nu skal 308W prøves, Jeg har ladet nogle Hornady RN 180gr. som jeg har brugt til min 30-06. Efter QL så er hastighed forskellen kun på 18 m/s med max ladning med 203B krudt, som jeg har på lager. Jeg er virkelig overrasket, men 30-06 kan meget mere end det jeg havde ladet den til.
Den ladning jeg brugte i min 30-06 sidste gang jeg var på grisejagt er under den ladning som jeg kommer til at bruge i 308W når jeg måler i QL.
Min gamle ladning i 30-06 820m/s efter QL
Min nye ladning i 308W 826m/s efter QL
Min plan var at jeg ville bruge 165 eller 168gr Barnes TTSX men den kugle kunne jeg ikke lige skaffe, så nu bruger jeg en tung kugle den her gang.

Hvilken kugle ville i bruge til gris i 308W, Jer som har prøvet 308W på grisejagt.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM. 308W

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it

Flyttet af Kima
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Tror også fint den kan gøre jobbet. Sidst jeg var på drivjagt i Polen var der flere der brugte 308. Jeg tror det var store hårde kugler de brugte Personlig kan jeg bedre lide en lidt større kaliber. Jeg har ladet nosler accubond til min 9,3. Vi skal afsted til Polen imorgen. Det bliver spændene.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Jeg brugte min 308 win til en trykjagt sidste år i polen, og det var altså en stor succes.
Jeg havde ladet en 165 grain TTSXer til 840 ms (kronograf) og alle de ni grise jeg skød gik ned i knaldet - en enkelt
løb omkring 5 meter og fik et enkelt fangstskud. De blev alle på nær en, skudt på omkring 40 meter og der var
gennemskud på dem alle. Den største gris vejede 72 kg - resten lå omkring de 40 kg.

Jeg tror sagtens en alm TSXer med samme vægt kunne have klaret opgaven. Jeg kunne have valgt min 300 WM som jeg
også havde medbragt, men valgte alligevel at tage 308eren med ud på jagt grundet riflens lavere vægt, og det
fortrød jeg aldrig.

En bonded kugle, f.eks. en Nosler AccuBond i 165 grain ville jeg fint turde vælge at benytte på grisejagter.

Knæk og bræk

Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#4
Hej West
Det lyder dejlig, hvor langt skal i ned i Polen.
Jeg må indrømme jeg nok ikke er den store 308W fan, men nu skal det prøves. Har også brugt 9,3x62 men der kunne jeg kun nå at skyde en gris pga. rekylen,det gik for lang tid med at finde gris 2, derfor har jeg været glad for 30-06, den har lige været en tak mindre og lavet et godt arbejde, syntes bare ikke jeg ville købe et mere 3006 løb når jeg har det til min R8, men jeg har savnet R93 riflen siden jeg solgte den gamle, så nu er der kommet en brugt i skabet igen[Big Grin].

Knæk og Bræk

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM. 308W

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Grisene dør af følgende ladninger i 308W (hvis man kan ramme)[Big Grin]

165gr Hornady IB / SPBT
42gr Norma 202
CCI 250
COL 71.00 mm
Vo 760m/s (50cm pibe)

Og de dør sørme også af

190gr Hornady SPBT
41gr Norma 202 (HOT!!! - start lavere...)
CCI 250
COL 72.00 mm
Vo 720 m/s

Lad nu være med at gøre det til en videnskab at slå de grise ihjel... Bare sæt kuglen rigtigt, så kan det være ligegyldigt hvilken af dine rifler/piber du tager med - uden undtagelse!!!

J.
Svar
#6
[quote]Originally posted by Maubla

Hej West
Det lyder dejlig, hvor langt skal i ned i Polen.
Jeg må indrømme jeg nok ikke er den store 308W fan, men nu skal det prøves. Har også brugt 9,3x62 men der kunne jeg kun nå at skyde en gris pga. rekylen,det gik for lang tid med at finde gris 2, derfor har jeg været glad for 30-06, den har lige været en tak mindre og lavet et godt arbejde, syntes bare ikke jeg ville købe et mere 3006 løb når jeg har det til min R8, men jeg har savnet R93 riflen siden jeg solgte den gamle, så nu er der kommet en brugt i skabet igen[Big Grin].

Knæk og Bræk
308 er sådanset heller ikke min første valg. Kan godt lige tanken om at hvis uheldet er ude og man rammer en gren og samtidig laver et dårligt skud, føler jeg mig bedre stillet med en 9,3 end 308.
Rekylen syntes jeg egentlig ikke er slem. Med al det tøj vi har på mærker man det ikke. Vi skal ikke længere end omkring kozalin det er med LB jagtrejser, det er den tredje gang jeg skal afsted med dem.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Hej
Jamo
Fordi jeg nok ikke har været stor fan af 308W var efter en tur til Syd Afrika, hvor der var en som skød med 308W og Lapua Mega. han kunne ikke gøre arbejdet færdig på et eneste af de dyr han skød på, PH afsluttede alle jagter og han skulle betale for 3 anskudte dyr i prisklassen 5-10 tusinde som de ikke fandt. Han ville hjem og købe 3006 riffel derefter.
De skud jeg så sad rimelig.
Det har sat i mig siden, men kuglen bære nok en stor del af skylden, håber jeg.

Jeg ved med drivjagt, der kan man ikke med garanti skyde de gode skud hver gang, så skal man hedde Franz Albert og være med i Vildsvine feber [Big Grin][Big Grin].

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM. 308W

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Alle kalibrer kan vel lades med den forkerte kugle til foremålet, jeg har igennem årene skudt meget med 308, der imellem en del kronhjort og gris, næsten alle døde på stedet, alle leveret, enkelte kronhjorte efter en kort flugtstrækning, jeg mener at du kan skyde gris med 308 uden problemer, men som altid er det kuglens placering der tæller, uden det er det næsten ligegyldigt hvad du bruger, men det ved du jo..

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Min gamle ladning i 30-06 820m/s efter QL
Min nye ladning i 308W 826m/s efter QL



Du skriver det jo selv. Hastighedsforskellen er akademisk og grisen kan altså ikke mærke hvilket hylster kuglen kommer fra. Fordelen ved 30-06 er at den kan bære nogle tunger kugler [:I] men så skal man jo skyde med tungere kugler (f.eks. 200 grains) for at udnytte det.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Hej Manuela
Jeg har skudt flere grise med 308 på drivjagt med 165gr hornady Ib og en enkelt hjort er det da også blevet til, Det er selvfølgelig rent held, men jeg har endnu ikke oplevet at mindste nogen, sidst år havde jeg den kanon oplevelse at skyde 4 grise på en post, hvor den sidste var en +100kg Kieler skudt på 110 meter, Den faldt som havde den fået en af en boldtpistol :-) og trak en fuge på en meter i jorden med underkæben, uha det var en fed fornemelse

Ladning:
Norma hylstre
Winchester lr primer
44gr Norma 203B
Hornady Ib 165gr

Knæk og bræk herfra :-)

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#11
Hej Manuela
Jeg har skudt flere grise med 308 på drivjagt med 165gr hornady Ib og en enkelt hjort er det da også blevet til, Det er selvfølgelig rent held, men jeg har endnu ikke oplevet at mindste nogen, sidst år havde jeg den kanon oplevelse at skyde 4 grise på en post, hvor den sidste var en +100kg Kieler skudt på 110 meter, Den faldt som havde den fået en af en boldtpistol :-) og trak en fuge på en meter i jorden med underkæben, uha det var en fed fornemelse

Ladning:
Norma hylstre
Winchester lr primer
44gr Norma 203B
Hornady Ib 165gr

Knæk og bræk herfra :-)

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#12
Hej
De,første 100 grise har jeg skudt, men næsten kun med 3006 og den har gjort det super godt. Jeg prøver med nogle store bønner og tager nogle Hornady IB 165gr med også, det var den kugle jeg startede med på grisejagt, jeg har ikke noget negativ at sige om den..
Hornady IB 165gr. Brugte jeg også i starten til at skyde Dåvildt med i Sverige, der lavede de et meget flot stykke arbejde, bedre end dem jeg skød med Norma Oryx 200gr, men jeg har kun ca 40 stykker Dåvildt at sammenligne med, men hvor de 6-7 stykker er skudt med Oryx kuglen

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM. 308W

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#13
Jeg har kun brugt 308 w på min jagt i Sverige og har aldrig haft problemer med at nedlægge grise. Jeg bruger lapua mega 12 g
Har nedlagt grise omkring de 100 kg uden problemer.
308w det virker.Smile

Jan christensen
Tikka M558 308w
Leupold VX-R CDS
Baikal mp153 12/89
Jan christensen
Tikka M558 308w
Zeiss 2,5-12-50
Savage axis 308w grissekanon
Armasight vampire natsigte
Lamber eject 12/70
Svar
#14
Jeg bruger efterhånden udelukkede 308w til al jagt,incl gris. Jeg har prøvet en hel del projektiler i min,incl 180gr Hornady RN og 165gr IB. De klarede opgaven fint bege to.
De sidste par år har jeg udelukkende brugt 180gr Nosler AB, og er rigtigt glad for den.
De sidste 2 sæsoner har jeg nedlagt ca 45 grise med 180gr AB på henholdsvis anstand- og drivjagt. Ingen af dem gik længere end 50m. De fleste nedlagte med flygtdistance på mindre end 15m.

308 og Aimpoint styrer til gris!!! Tag du roligt din 308w med.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#15
Hej
Det lyder godt Buba, jeg har ikke været den store fan af 308W vil jeg gerne indrømme men det bliver jeg nok [Smile][Big Grin] nu skal det prøves.
Glæder mig til at prøve den.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr.,270WSM. 308W

Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)