Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål omhandlende 7.62x51 ammunition.
#1
Har en otterup riffel med dette kammer under opsejling. Så har lidt spørgsmål til ammunitionen.

Er hylstrene af god nok kvalitet til at de kan genlades? Er ikke helt sikker, men er ama ammunitionen ikke med berdan fænghætter? Og disse hylstre skal vel bores op så der kan komme alm fænghætter i?

Hvad må man give for ama amunition, fabriksladet? For ikke at give overpris.

Tak.
Svar
#2
Du kan ikke ændre hylstre med berdan hætter til boxer hætter, men du kan købe værktøj til at pille berdan hætter ud. Kvaliteten på dem er nogenlunde god.
Det er nok bare ikke besværet værd.
AMA i den kaliber kan vel koste mellem 1 og 2 kroner. Mere er de ikke værd.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak for svar.

Nej hvis de kan findes til et par kr. max så kan det nok ikke svarer sig at genlade disse for økonomiens skyld alene.
Så er spørgsmålet bare at finde dem til den pris.

Har forhørt mig i en stor jagt forretning i KBH, der er prisen dobbelt af hvad du nævner.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Du kan ikke ændre hylstre med berdan hætter til boxer hætter, men du kan købe værktøj til at pille berdan hætter ud. Kvaliteten på dem er nogenlunde god.
Det er nok bare ikke besværet værd.
AMA i den kaliber kan vel koste mellem 1 og 2 kroner. Mere er de ikke værd.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Snik snak!
Det kan sagtens gøres men spørgsmålet er hvorfor?
Mig bekendt blev AMA solgt for år tilbage, både militsen og HJV har strammet op på omgangen med ammo og da det kun er "Farfars kædesav" der stadig bruger den kaliber er der næppe meget "til overs" mere.
Dvs. at alt hvad der indkøbes for de stadig svindende bevillinger kommer udenlands fra, og det tror jeg har Boxer tænding, men er ikke sikker!
USA havde jo også 7,62x51 som militær patron så derfor findes den med Boxer tænding, så meget ved jeg da.

RCBS laver et kit der maser berdan ambolten flad og lukker de to ildkanaler. Derefter skal et nyt ildhul bores og lommen fræses så den er helt ok.
http://www.midwayusa.com/product/235832/...er-combo-2
Har du drejebænk? For ellers bliver projektet da vist noget dyrere.
Når det så er købt skal du have et dieset i kaliberen, men UPS det findes slet ikke, så skal det da være et special bestilt et. Gad vide om det gør projektet billigere?

Gider du spilde 2-3 minutter på hylster?
Hvad med at arbejde over et par timer i ny og næ, kontakte den lokale riffelforening og købe .308Win hylstre af dem? Flere foreninger jeg kender til sælger typisk for skrodtprisen og hvis du kommer med afskudte 7,62 hylstre og en pose kølige nisseøl bliver prisen nok stærkt attraktiv?

Eller smide en annonce her på siden? De skal ikke koste over 1 krone/stk.

Så i virkelighedens verden er spørgsmålet om ikke du er ved at male dig op i et hjørne?
Hvad med at få piben med et lidt stort boret kammer i .308Win så du kan genlade den kaliber og samtidig have muligheden for at skyde evt. 7,62x51?
Svar
#5
@ brugtkaffefilterindhold

Selvfølgelig kan alt lade sig gøre, men spørgsmålet fra trådstarter ligesom beviser at trådstarter ikke vil kunne gøre det [Wink]

Og er der nogen i kongeriget DK der nogensinde har gidet gå over åen efter vand for at lave hylstre til en 308 [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Glemte økonomien:
Fænghætte ca. 23øre
Kugle ca. 1kr (hos Rex)
Krudt ca. 1,14kr (Vv N110 25 grains og ca. 700kr/kg)

Så for 2½kr/stk kan du rulle selv, men det kræver lidt arbejde!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@ brugtkaffefilterindhold

Selvfølgelig kan alt lade sig gøre, men spørgsmålet fra trådstarter ligesom beviser at trådstarter ikke vil kunne gøre det [Wink]

Og er der nogen i kongeriget DK der nogensinde har gidet gå over åen efter vand for at lave hylstre til en 308 [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Du fik mig!
[Image: knel.gif]
Svar
#8
[Big Grin]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Tjaaa..

Jeg har også sådan en "Otterup" i "7.62 x 51 Nato"

Den skyder ganske udemærket med både "AMA" (som i øvrigt kører igen på næsten fuld kraft, hører jeg i min øresnegl, og de laver nu 7.62 x 51 med Boxer hætte, har jeg også hørt...)
"Gammelt AMA" har en tendens til at klemme lidt når det afskudte hylster skal ud igen.

Jeg har aldrig haft problemer med nogen former for .308W ammo, hverken hjemmerullet eller købt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Alt er taget i betragtning og det giver tanke til efterretning.
Planen om at genlade AMA ammunition grundet pris er faldet til jords igen, vil gå efter genladning af 308win hylstre istedet.
Og så går jeg en bue udenom de høje priser på gammelt AMA ammunition.

Takker for svar.
Svar
#11
Jeg køber Norma ammunition i min skytteforening. Det kan jeg som regel have til rundt regnet en femmer pr. patron. Når jeg har brugt patronen på skydebanen, har jeg et førsteklasses hylster til genladning. For det meste er det nok at neck size hylstret, det er jo affyret i min egen riffel.

Jeg har aldrig forstået de der risikerer liv og lemmer ved at bruge gulvopfej fra skydebanerne, man aner jo ikke hvor mange gange de hylstre allerede har været brugt, og langt mindre hvilke tolerancer der har været i anvendelse ved affyring og genladning af dem.

Det er selvfølgelig noget andet hvis man har et sjældent kaliber, hvor hylstre koster kassen, men det er jo ikke der vi er med 308 W.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)