Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Debat om råvildt i januar
#1
Dette er et surt opstød som jeg helst ikke havde haft behov for at skrive.
Jeg må lige indskkyde at jeg ikke selv deltog, men har fået fortalt om episoden af en troværdig jæger der var med på jagten.
En Sønderjysk jagtforening, et stykke fra mig, afholdt i dag en klapjagt. Medlemmerne er overvejende landmænd og jagten foregik på deres egne jorder. En del af dem er inkarnerede bukkejægere, hvilket parolen bar præg af. Især blev det fremhævet at hvis det var muligt at identificere en buk skulle man undlade at skyde den.
Da dagen var slut, lå der på paraden 10 stykker råvildt. 3 bukke med opsats i bast, 1 bukkelam med synlige knopper og 6 hundyr.
Hvad fanden er meningen - er januar jagten ikke bedst egnet til selektiv afskydning af svage dyr og til at bringe balance i kønsfordelingen. I forvejen er der lokalt en fuldstændig skæv kønsfordeling som er lettest at konstatere og rette op på i januar, når dyrene går i spring.
Heldigvis ligger den jagtforening så langt fra min jagt at der ingen indflydelse er, men jeg kender rigtig mange af medlemmerne i den forening. Noget tyder på at de ikke har i agt, hvad de har sagt [xx(][Sad]

Men hvad er holdningen i jeres område? Bruger I januar til at fylde fryseren med hvad der nu kommer for eller skyder I selektivt for at gavne bestanden generelt + skåne bukkene ?
Bukkene er nu sjovere at skyde med en fin fejet opsats, i maj.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Vi (og omgangskredsen) giver samme parole som landmændene fik. Det er IKKE verdens undergang hvis der ligger en forendt buk ved såtens afslutning - men man giver en kvaje-bajer til værten. Er man usikker skyder man IKKE.
Bukkene er unægteligt sjovere at skyde senere på året!
Så jo - december/januar bruges til at selekterer, og der bliver derfor helst skudt lam eller hundyr. Men skulle der skydes en kastebuk så ryger den også i fryseren.

Et sjovt tilfælde er sidste jagt i december, hvor min kære onkel inviterede på den årlige julejagt. 15 man høj mødte op, parolen er den samme hvert år - 1 fasanhøne pr. mand og 1 stk råvildt pr mand (som en start i hvert fald). Det skal nævnes der aldrig bliver et stykke råvildt til hver mand. Desuden skydes bukkene helst ikke (da han ynder en god bukkejagt med gamle bukke, og store trofæer). Kan man se det er en buk skyder man ikke.
Værten, min onkel, skød i aller sidste såt en af krop meget stor buk - dermed kan selv den bedste vært hurtigt blive Judas overfor egne satte regler.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
for mig lyder det som resultatet af den sønderjydske tradition med hagl til råvildt [B)] (+ nogle jægere der ikke har min respekt når de ikke kan eller vil se hvad de skyder på )

herhjemme regner jeg med at skyde 2 gammelråer og et rålam (med skørt) i januar. hvis råerne har slidte tænder bliver jeg meget glad, men påstår ikke at min aldersbedømmelse før skuddet er ufejlbarlig, langt fra.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Her var der jo ikke tale om en kastebuk, men 4 bukke, hvoraf 3 af dem havde meget synlig opsats. Om man skyder da ikke råvildt med hagl på længere end 15 meteters hold.
40% på den jagt var bukke [xx(][xx(][xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by STROM

for mig lyder det som resultatet af den sønderjydske tradition med hagl til råvildt [B)] (+ nogle jægere der ikke har min respekt når de ikke kan eller vil se hvad de skyder på )

herhjemme regner jeg med at skyde 2 gammelråer og et rålam (med skørt) i januar. hvis råerne har slidte tænder bliver jeg meget glad, men påstår ikke at min aldersbedømmelse før skuddet er ufejlbarlig, langt fra.

mvh
Strom, naturgænger



STROM
Vi kan næsten ikke være mere enige. Selv har jeg idag skudt en fin stor rå i selskab med en buk og et bukkelam. Råen var meget fed og det skyldes sikkert den lune vinter.
Jeg skyder udelukkende hundyr om efteråret og selvfølgelig med kugle

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Nu skriver du at der var tale om en klapjagt. Derfor vil det selektive nok ikke være i højsæde. Der blev dog skudt 50% flere hundyr end handyr, så målet med at få justeret på kønsfordelingen var vel heller ikke fuldstændig mislykket. Bukkelammet er der næppe nogen der realistisk vil klandre nogen for (igen det var en klapjagt)
Skal man ikke passe lidt på med at være alt for sikker på at ens egen holdning er den eneste rigtige.
Nogle driver jagt som man gjorde i gamle dage, andre driver jagt som et statussymbol, eller for at vise stor dygtighed, i form af mange store trofæer[B)][B)][Wink] Ofte vil de ikke engang selv spise kødet[B)][Wink]

Hvis målet er at skyde maksimalt med bukke, så skal man spare råerne og lammene[B)] Det giver den største tilvækst i bestanden, og dermed flest bukke.

Bukke jægerne skyder ofte bestandsmæssigt helt i hegnet, da de oftest forsøger at skyde de bedste dyr, med de mest attraktive gener[B)][Wink]
Svar
#7
Enig.
Synes også deres udbytte er en skam. Det ville ikke gå på mit terræn.
Kan kun tilslutte mig med et stort rungende: ENIG.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
@M@X
Giver dig ret, direkte sindsygt, derfor deltager jeg ikke ret ofte, på vores fællesjagter i Sverige, her bliver der desværre skudt på alt, hvad der bare ligner råvildt, dette uanset køn, jeg har bedt de skytter, der står på post på mine marker, lade være med at skyde bukke, men de skider de på, råvildt er råvildt, så der skal bare slagtes.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Hvis målet er at skyde maksimalt med bukke, så skal man spare råerne og lammene Det giver den største tilvækst i bestanden, og dermed flest bukke.
jeg tror det ikke helt: gammelråerne lægger beslag på et relativt stort revir og i min teori jager hun også de unge bukke væk

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@M@X
Giver dig ret, direkte sindsygt, derfor deltager jeg ikke ret ofte, på vores fællesjagter i Sverige, her bliver der desværre skudt på alt, hvad der bare ligner råvildt, dette uanset køn, jeg har bedt de skytter, der står på post på mine marker, lade være med at skyde bukke, men de skider de på, råvildt er råvildt, så der skal bare slagtes.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."


Er det ikke lidt underligt, at Sverige med denne "sindsyge" afskydningspolitik, i mange år havde en fantastisk råvildtbestand, med mange store bukke. I de senere år, hvor flere er begyndt at drive Bukkepürsh, er det gået den forkerte vej. Færre og mindre bukke
Svar
#11
Der er flere ting i det.
At afholde en klapjagt i januar og samtidig opfordre til at skyde selektivt (noget nær umuligt, åbenbart)
Imod jagtlederens parole, blev der skudt ikke en, ikke 2, men 4 bukke med opsats i bast, knopbukkelammet incl.
Det var ingen straf/kvajebajer efterfølgende.
Kønsfordelingen i området er i forvejen skæv, hvilket delvis skyldes at bukkene skydes så snart de stikker hornene ud af rapsen. Så går man da for pokker da ikke ud og skyder 4 af dem 5 måneder før bukkejagten.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Hvis målet er at skyde maksimalt med bukke, så skal man spare råerne og lammene Det giver den største tilvækst i bestanden, og dermed flest bukke.
jeg tror det ikke helt: gammelråerne lægger beslag på et relativt stort revir og i min teori jager hun også de unge bukke væk

mvh
Strom, naturgænger


Nu var det ikke udelukkende en debat vedrørende gammelråer, derimod hundyr generelt. Virker naturen ikke så viselig, at de stærke jager de svagere ud til mere marginale områder. Det foregår primært i forårs og sommertiden, hvor der i det danske landskab er en voldsom overflod af føde. Det må ud fra et helhedssyn også være en bestandsmæssig fordel, at de unge og svage bukke bliver jaget ud fra de bedste områder[B)][B)][Wink][Wink]
Vi kan vel være enige om at en rå først sætter lam som 2 årig, og derfor først kan levere en trofæbuk efter mindst 5 år. Så der er jo en vis leveringstid på disse drømmebukke.
Hvornår er en rå en Gammelrå, hvor stor er hendes chance for at bringe 2 eller 3 lam stærkt frem til efteråret, hvis man vurdere det efter hendes alder. Er der ikke teorier om at hun som 3-5 årig har den absolut største succesrate.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Der er flere ting i det.
At afholde en klapjagt i januar og samtidig opfordre til at skyde selektivt (noget nær umuligt, åbenbart)
Imod jagtlederens parole, blev der skudt ikke en, ikke 2, men 4 bukke med opsats i bast, knopbukkelammet incl.
Det var ingen straf/kvajebajer efterfølgende.
Kønsfordelingen i området er i forvejen skæv, hvilket delvis skyldes at bukkene skydes så snart de stikker hornene ud af rapsen. Så går man da for pokker da ikke ud og skyder 4 af dem 5 måneder før bukkejagten.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Den skæve kønsfordeling i området skyldes ikke klapjagten, derimod disse trofæfikserede bukkejægere[B)][Wink]
Jeg må så efter din opfattelse være tæt på den ideelle rådyrsjæger, jeg har faktisk ikke skudt en buk eller bukkelam de sidste 5 år. derimod over 15 stk. hundyr med hagl. Vi anvender selv alt det råvildt der bliver skudt på egne jagtpladser.
Svar
#14
Citat:quote:

Den skæve kønsfordeling i området skyldes ikke klapjagten, derimod disse trofæfikserede bukkejægere


PRÆCIS[}Smile]

Er så træt af folks gevir liderlighed[}Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Den skæve kønsfordeling i området skyldes ikke klapjagten, derimod disse trofæfikserede bukkejægere


PRÆCIS[}Smile]

Er så træt af folks gevir liderlighed[}Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



siger dem der ikke er i stand til at pürsche sig ind på en gammel buk [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

så må vi bare håbe at ulven på Fyn kan kende forskel [Wink]

men I 2 provoer, Lani og na disse jægere har jo netop bevist at de IKKE er trofæfikserede og gevir fikserede. Så havede de slet ikke skudt bukke i januar [Wink][Smile]

Hvis jeg skal pudse min egen glorie, så har jeg inden for de sidste 14 dage sigtet på 5 forskellige bukke/bukkelam med min riffel, men har ikke skudt nogen af dem. Jeg vælger selv at lade være med at skyde dem alene af den grund at jeg ikke finder den store udfordring i at skyde så unge dyr. Det er simpelt hen for nemt. Jeg skyder aldrig mere end 1 buk i DK hvert år og der kan gå op til 8 år uden at jeg skyder en dansk buk.
Jeg kan jo ikke gå og skyde unge spidsbukke og samtidig kritisere den ynkelige samling af årsbukke der hvert år dukker op hos den lokale kraniekoger. Jeg kigger gerne ind hos ham sidst i maj hvert år og der kan ligge 30-40 bukke hos ham hvoraf 28-38 ikke skulle have været skudt. Man må jo konkludere at de er skudt af trofæjægere siden de er villig til at betale for kogning og montering af bukken. Madjægere kaster vel træfæet væk, eller hvad?
Men hvorfor skyder så mange jægere årsbukken? Er det af bekvemmelighed? Man har travlt og skyder derfor den første buk man har chancen for at skyde eller er det den gamle frygt for at naboen skyder den?
Jeg er stor tilhænger af den tyske afskydningsmodel. Skyd de dårligste årsbukke og lad dem så leve til de er mindst 3 år, helst mere. På det revir i Tyskland hvor jeg kommer har vi skudt 4 medaljebukke inden for en radius af 500-1000meter. Men jeg vurderer at der bliver skudt mindst lige så mange bukke som på et tilsvarende revir i Danmark. I Tyskland lader man blot bukkene blive i "banken" et par år inden man skyder dem. Selvfølgelig er der et tab via naturlig afgang som trafikdrab, men kvaliteten af jagten og opsatserne er langt over den jagt på årsbukke som praktiseres mange steder i Danmark. Og derfor fatter jeg heller ikke mentaliteten hos dem der kalder sig selv for rigtige bukkejægere, men alligevel bortskyder handyrene i januar. De samme jægere kan man så høre klage over at der ingen bukke er i maj. "Ja, den er godt nok ikke så stor, men jeg var nødt til at skyde den inden den går over til XXXX, for han skydet ALT hvad han får øje på....." [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Jeg er fuldstændig enig med Max' s holdninger,Jeg er selv så pissetræt af dem der skyder den ene årsbuk efter den anden, synes det er ok en ungjæger gør det, men at ældre jægere bliver ved[xx(]
Jeg kunne selv skyde ca. 4 bukke hvert år, det bliver vel til en hvert andet år efterhånden.

Når overstående så er harmet godt og grundigt igennem, er man nødt til at stille sig selv følgende spørgsmål:
1) Hvordan er råvildtbestanden generelt i DK - er den stor og afskydningen stabil? ( ja)
2) går der ubeslåede råer rundt pga ingen bukke i området (nej)
3) bør vi etisk set, jage for kødets skyld (ja)
4) hvilket dyr er det bedste dyr rent aldersmæssigt og størrelsesmæssigt til gryden (1 års- dyr)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Det er altid underholdende, når råvildt og afskydning er emnet[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Gamle råer og dårlige lam om efteråret - alt andet er tåbeligt (og burde være forbudt ved lov).

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Citat:quote:

siger dem der ikke er i stand til at pürsche sig ind på en gammel buk

så må vi bare håbe at ulven på Fyn kan kende forskel

men I 2 provoer, Lani og na disse jægere har jo netop bevist at de IKKE er trofæfikserede og gevir fikserede. Så havede de slet ikke skudt bukke i januar



Det var skam ikke for at provokere det var skam ærligt ment. Det jeg er træt af er at mange har så travlt med hvad andre skyder fordi de gerne selv vil skyde store gevirer....beklager men det synes jeg er et dårligt argument. Tilgengæld så er argumentet om et balanceret afskydnings politik langt mere brugbart.

Hvorvidt jeg kan pürsche mig ind på en gammel buk ved jeg ikke for jeg har aldrig haft muligheden for pürschjagt på buk, men jeg ved da at jeg kan pürche mig ind på sika hinder i Skotland, så mon ikke det går med en buk også.
Jeg skyder for jagtens oplevelse og grydens skyld. Har haft en stor flot fuldskuffel for i over ½ time mit revir engang, som jeg lod gå for at en af de andre kunne skyde den. Hjorten var i brunst og jeg gad ikke æde den.
Når jeg er på jagt hos andre så vil jeg da gøre alt for at efterleve de afskydnings regler der bliver udstukket, men hvis jeg selv kunne bestemme hvad jeg måtte skyde så skød jeg det der passede bedst til min fryser, gevir eller ej.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#19
Max
Grunden til at du ikke har skudt, er det ikke at jeres kvote på totalt 5 rådyr for længst er opbrugt[B)][Wink][Big Grin]
Tag du nu i stedet og se om du ikke kan få kløerne i den lille dameven, se det er virkelig udfordrende "storvildt"jagt[Wink][8D]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

siger dem der ikke er i stand til at pürsche sig ind på en gammel buk

så må vi bare håbe at ulven på Fyn kan kende forskel

men I 2 provoer, Lani og na disse jægere har jo netop bevist at de IKKE er trofæfikserede og gevir fikserede. Så havede de slet ikke skudt bukke i januar



Det var skam ikke for at provokere det var skam ærligt ment. Det jeg er træt af er at mange har så travlt med hvad andre skyder fordi de gerne selv vil skyde store gevirer....Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Men, Lasse.
Mit point er jo at med bare en lille smule omtanke så kan din madjagt sagtens foregå samtidig med min (trofæ)jagt. Det kræver blot at du undlader at skyde et handyr du blot vil spise.Skyd et lam eller et smaldyr i stedet.
Til gengæld skyder jeg først bukken når den er 3 år gammel. Om handyrsjagten blev suspenderet i et par for at hæve gennemsnitsalderen, ville ikke betyde noget for min skyld.
Tråden startede jeg udelukkende fordi jeg ikke fatter at de samme jægere der gerne vil skyde en fin repræsentetiv buk i maj, de skyder hvad der kommer for i januar. Det er 2 modstridende elementer....Så skyde du hellere et maddyr inden ulven har ædt dem alle [Big Grin].....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)