Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Til udlandet med lyddæmper
#1
Jeg fik at vide af Våbenkontoret i Sønderborg, at hvis jeg ville tage min lyddæmper med til udlandet skulle jeg søge export og import tilladelse ved justitsministeriet, da det er en våbendel. Men hvis den blev i udlandet skulle jeg søge export tilladelse på Våbenkontoret.
Det forekommer mig temmelig besværligt.
Der må være nogle her der har haft lyddæmper i længere tid. Har I haft den med ud af landet, og har i søgt tilladelse?

Jan
Jan
Svar
#2
Fik samme besked i Kbh Sad

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Den burde vel egentlig kunne sættes på registreringen sammen ned riflen inden afrejse?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hvis en ting er tilladelseskrævende i Dk (enten jagttegn, eller på decideret specifik tilladelse), så er det noget borgeren har opnået ret til at eje/bruge/anvende og som man ikke kan købe frit.

Lyddæmper kræver jo så en særskilt tilladelse - og kan pt ikke indskrives i våbenpas, som jeg forstår det.

Dermed kan man heller ikke bare krydse grænsen med den pågældende del - eller våben, da danske tilladelser kun honoreres i Dk.

EU Våbenpas udgør en identifikation af et våben og tilkendegiver overfor andre EU myndigheder at våbnet er lovligt ejet af personen - og "pas" delen gør at det kan medbringes, såfremt landene man skal i transit igennem også honorerer våbenpasset. (virker kun indenfor EU !)

Så man kan håbe at lyddæmpere med tiden kan indføres i våbenpasset - men indtil da, skal der altså søges nævnte tilladelser.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Er der forskel på eks. vekselpibe og lyddæmper. For mig lyder det som idioti at noget ikke kan skrives i våbenpasset.
Det kan da gøres med kuglepen [?]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Som jeg fik det forklaret:

Problemet med EU-passet er at ALLE EU-landene skal blive enige om hvilke "kategorier" af våben og våbendele der kan indskrives i passet.[xx(] og da det ikke er alle EU lande der mener at civile skal have lyddæmpere, så bliver de måske ikke enige om det foreløbigt. (Dæmpere ER jo farlige og bruges kun af forbrydere og spioner .. [Big Grin])

Dette selvom EU våben-forordningen (som DK's Justitsministerium også henholder sig til), blot mener at der skal kræves "tilladelse" til lyddæmpere og lysforstærkere o.s.v.)

Reelt koster det jo kun frimærkerne (og tid ....) at få en midlertidig udførselstilladelse til en dæmper/dæmpere ... så, mon ikke det kan lade sig gøre? Noget helt andet er så indførselstilladelsen til det land du rejser til ... Hvordan er det f.eks. med Sverige, som jo er oplagt ... ?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Tror i ikke at problemet ligger i at det kun er våben og våbendele der kan komme i våbenpasset

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by n a

Tror i ikke at problemet ligger i at det kun er våben og våbendele der kan komme i våbenpasset

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel



våbendele kan ikke komme i våbenpasset, kun hele våben

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#9
Du bruger sgu da ikke gummistøvler - højest en gummistøvle [Wink]

Jeg har mødt Svenskere på en drivjagt i Tyskerland og de havde medbragt deres lyddæmpere. Försteren lod dem deltage i jagten (han havde jo taget mod pengene) selvom de ikke havde indført dem lovligt i Tyskland.


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Du bruger sgu da ikke gummistøvler - højest en gummistøvle [Wink] I det tilfælde ville det så måske kategoriseres som en "reservedel"
[Wink]

Jeg har mødt Svenskere på en drivjagt i Tyskerland og de havde medbragt deres lyddæmpere. Försteren lod dem deltage i jagten (han havde jo taget mod pengene) selvom de ikke havde indført dem lovligt i Tyskland.


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No max ever listened!



Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Originally posted by n a

Tror i ikke at problemet ligger i at det kun er våben og våbendele der kan komme i våbenpasset

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel



våbendele kan ikke komme i våbenpasset, kun hele våben

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Jeg har da flere vekselpiber i mit våbenpas. Det kan næppe kaldes et helt våben.
Jeg tror på dravis's forklaring..

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Som jeg læser tullverkets hjemmeside kræves der ingen deklaration af lyddæmperen.....

@ Dravis - midlertidig udførelse - er det den "gule" du tænker på ? det er vist ikke den, som våbenkontorene påstår - eller hvad ?

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Originally posted by n a

Tror i ikke at problemet ligger i at det kun er våben og våbendele der kan komme i våbenpasset

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel



våbendele kan ikke komme i våbenpasset, kun hele våben

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Jeg har da flere vekselpiber i mit våbenpas. Det kan næppe kaldes et helt våben.
Jeg tror på dravis's forklaring..

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Referere kun hvad jeg fik at vide på våbenkontoret

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#14
Måske fordi vekselpiber er vitale "våbendele" - og lyddæmpere "kun" er "tilbehør".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by AB

Som jeg læser tullverkets hjemmeside kræves der ingen deklaration af lyddæmperen.....

@ Dravis - midlertidig udførelse - er det den "gule" du tænker på ? det er vist ikke den, som våbenkontorene påstår - eller hvad ?

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Ja, indførsel af dæmpere til Sverige ser ukompliceret ud. Kræver bare en tilladelse til dæmperen i hjemlandet (Norge, Danmark eller Finland) for at indføre til Sverige.. Ingen særskilte papirer. Hvis ellers forstår svensk korrekt?
Svar
#16
Eller dæmber i lommen, holder kæft og bruger den??
Nej bare gas, mon ikke at den kan blive skrevet i eu passet, hvis den bliver tilladt til jagt i Danmark. ??? Nok en kæmpe fordel med nummeret dæmbre.
Ang. Norge, så har de jo et sundt syn på dæmber.
Bare gå ind til den lokale våben butik, og køb en. Ingen særskildt tilladelse.[Smile]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Det er sjovt nok præcist det der giver nordmændene problemer når de skal have dæmperen med til Sverige. De har ingen tilladelse til den, og derfor skal de købe en svensk tilladelse hver gang de skal til Sverige.

Så er vi mere privilligerede i Danmark. Vi har en tilladelse, og derfor må vi gerne bruge vores dæmper i Sverige uden at skulle betale en krone for det.

Lige nu er der nogle jurister ved JM der mener vi skal have eksport- og importtilladelse. Det tror jeg de tager fejl i, men skulle de have ret, så er også den gratis. Den er gyldig i 3 måneder, så man skulle kunne få tilladelser til et års forbrug ved at indsende 4 ansøgninger. Hvis det er det der skal til, må vi jo gøre det indtil forstandige mennesker indser hvor dumt det er.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by AB

Som jeg læser tullverkets hjemmeside kræves der ingen deklaration af lyddæmperen.....

@ Dravis - midlertidig udførelse - er det den "gule" du tænker på ? det er vist ikke den, som våbenkontorene påstår - eller hvad ?

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Ja, indførsel af dæmpere til Sverige ser ukompliceret ud. Kræver bare en tilladelse til dæmperen i hjemlandet (Norge, Danmark eller Finland) for at indføre til Sverige.. Ingen særskilte papirer. Hvis ellers forstår svensk korrekt?



Det er tilladt i SE. Den første uge hvor vi fik tilladelse til lyddæmper i dk stod der på tullverket at man skulle søge svensk politi direkte for at få tilladelse i Sverige. Men efter en uge ændrede de det til at tilladelse i DK var nok for dem. Super hurtig reaktion fra deres side.
Ivan

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#19
@ Imcses

Det ændrer jo ikke på sagen hvis JM kræver at du har en eksporttilladelse....

J.
Svar
#20
Jeg forstår ikke hvorfor de mener ansøgnigen skal sendes til JM. Da jeg fik importtilladelse til dæmper søgte jeg bare ved politiet.

Men det er nu ligegyldigt. De der er interesserede i en eksport/importtilladelse kan bare sende ansøgningen til politiet. Er de den forkerte myndighed skal de videresende den til rette myndighed jf. forvaltningsloven, så det kan de jo bare selv ligge og rode med. Det vil evt. motivere endnu mere til en smidigere sagsgang.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)