Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nielsens Sonic 35 og Subsonic .22 lyddæmpere.
#1
Der er flere herinde, som af diverse årsager anbefaler Nielsens Sonic 35 lyddæmper, men er der nogen som har købt og/eller afprøvet den og med hvilken kaliber riffel?
Hvad synes du om den og matcher dæmpningen din forventninger?

Nielsen laver også en lille Subsonic til cal.22
Den hedder subsonic men er der nogen der ved om den kan effektive dæmper lyden fra supersonic High Velocity LR patroner med ”smæk i”, såsom CCI´s Velocitor?

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
Der findes ingen dæmpere som kan dæmpe high velocity ammo. Støjen kommer fra kuglen som gennembryder lydmuren. Denne støj er for omgivelser foran mundingen og langs kuglebanen ofte lige så høj som krudtbraget.
For skytten er der dog en væsentlig reduktion i den skadelige påvirkning hans øre bliver udsat for.
Der kan dog være en vis sløring af dette indtryk, hvis man er i nærheden af "reflekterende" overflader.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by 22man

Der er flere herinde, som af diverse årsager anbefaler Nielsens Sonic 35 lyddæmper, men er der nogen som har købt og/eller afprøvet den og med hvilken kaliber riffel?
Hvad synes du om den og matcher dæmpningen din forventninger?

Nielsen laver også en lille Subsonic til cal.22
Den hedder subsonic men er der nogen der ved om den kan effektive dæmper lyden fra supersonic High Velocity LR patroner med ”smæk i”, såsom CCI´s Velocitor?

Make Every Shot Count!



Tror du skal regne med at prisen nok er en afgørende faktor her [Wink] De koster jo ca. halvdelen af det de andre gør.

Jeg tvivler på at de er hverken ringere eller bedre end de andre produkter på markedet. Jeg har selv valgt en ASE UTRA SL5, men det skyldes udelukkende at min pibetykkelse ikke fordre reflex typen og indtil videre har Nielsen ikke udviklet en dæmper som ikke går ind over piben.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#4
Ja det vi hører som skuddet/braget fra en normal riffel, består i princippet af to forskellige lyde :

1) Krudtbraget fra gasserne der ekspanderer ud i fri luft, og giver trykbølgen (lydpåvirkningen) - denne komposant af skuddet kan dæmpes væk.

2) Overlydsbraget - denne del fremkommer ved et objekts (projektil/fly/whatever) hastighed, altså ved at projektilet er hurtigere end lydens hastighed. Denne del kan så IKKE dæmpes medmindre man vælger en subsonic patron.

Har efterhånden prøvet en del dæmpere til rimfire - og syntes ikke rigtig det kan betale sig at ofre ret meget mere end en SAK dæmper på dem.
Det er en prisbillig dæmper, let i vægt, nem at adskille og rengørre.

For rengørring, tag én endeskive af - så glider yderrøret af og hele kernen blottes. Kernen er drejet/fræset ud af ét stykke aluminium og indeholder gevindet og resten opdeler dæmperen i kamre samt har rigelig volumen til at tage .17 og .22 rimfire og dæmpe dem.

Syntes det er sjovt at de før kosted 499kr, men efter dæmpere er blevet nemmere at få fat i rent tilladelsesmæssigt - så koster de pludselig 600kr en del steder. Oftest excl montering.

Så dels prisen, og at den er en af de dæmpere der dæmper mest syntes jeg gør den til noget der er værd at kigge på.

Har selv et par teleskopiske dæmpere i .22 - men ud over at teleskop-delen betyder ekstra materiale (og større vægt), så syntes jeg ikke de giver en dyt mere end hvad SAK kan dæmpe.

Mener SAK er 30mm i diameter, husker ikke længden - men ca 15cm lang, vægten er vist 160gram og den er lavet i 100% aluminium.
Nem at adskille, rengørre - og opbygningen gør det nemt at sprøjte eksempelvis et tyndt lag fedt på kernen og dermed få en "wet"/"våd" dæmper. Et tyndt lag fedt på overfladen kan hjælpe med at dæmpe lyden.

Kernen og røret kan dårligt gro sammen i krudtslam - hvilket vil være en parameter jeg kigger på, især til rimfire.

De gamle lyddæmpere der blev produceret for 10-15 år siden, bestod gerne af et yderrør med en alu-del med gevindet som den ene part - en aluskive til at tage det værste blæs af krudtpartikler samt en fiberkerne som glides ind i røret - og en slut-prop som holder det hele sammen.
Dette har tendens til at gro sammen, ved at krudtrester brænder fast i alu-yderrøret.

Mange siger i dag at den slags dæmpere ikke er egnet til .22 rimfire, og nej, det er da heller ikke optimalt - men omvendt har jeg sendt 6.000+ skud igennem sådan en dæmper, uden at fiberkernen har lidt synderligt skade - og alu-skiven er ved at se lidt fesen/brugt ud. Og den dæmper ikke ringere i dag, end den gjorde som ny.

I dag vil man gerne lave dem i 100% metal.

Jeg kan ikke sige at dem med fiberkerne ikke kan bruges til rimfire - for det syntes jeg de kan, og de klarer gerne 300-400-500 skud på en dag, med en omgang rens, og det samme weekenden efter, hele sommeren, et par år i træk.
Det var sådan SAKO lavede nogle dæmpere til rimfire engang - og selvfølgelig er der udviklet på dem siden, men rimfire er nu bare generelt ikke så krævende.

Heller ikke .22Mag

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
n a. Der findes ingen dæmpere som kan dæmpe high velocity ammo. Støjen kommer fra kuglen som gennembryder lydmuren. Denne støj er for omgivelser foran mundingen og langs kuglebanen ofte lige så høj som krudtbraget.

------------------------------------------------------------------

Obs.
Jeg tog for givet at alle var klar over at støjen der kommer fra kuglen som gennembryder lydmuren kan dæmperen ikke gøre noget ved.
Det er naturligvis ”krudtbraget” og rekylen lyddæmperen skulle meget gerne reduceres effektivt.

Krudtbraget væsentlig højere fra H.V. patroner (dem med smæk i) til salon riffler end subsonic, derfor min specific spørgsmål om Nielsens lille og billige Subsonic dæmper til kaliber .22

Jeg glæder mig til feedback fra dem som har erfaring med brugen af de nævnte og elegante mindre dæmpere fra ”Nielsen Serien”.

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#6
Jeg er rigtig glad for min - virker perfekt [Wink] - det er der nok også andre der har fundet ud af, for de bliver revet ud af hænderne på fabrikanten [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Tag nu og drop alt det pjat med en dyr lyddæmpere, har vist det før og viser den igen, dette er noget der virker, har prøvet lidt forskelligt, men billigst er biltema's oliefilter, adapter kan n a vel dreje, det er vel ikke ulovligt, for det kan vi ikke have.

Jeg er på ingen måde, ude på at omgå loven i gældende lande, ej heller ødelægge forretningen for dem der nu producere alm. lyddæmpere, dette er et alternativ til andre dæmpere, måske ikke kønt, men effektivt, bedøm selv.

http://www.youtube.com/watch?v=haiqFcIXTqs

/Rolin

PS: Ved så ikke lige, hvordan du får tilladelse til det.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Ha,ha,ha,ha,ha,ha.[Big Grin][Big Grin]
Verdensklasse.- hvor svært kan det være.?
Så kan rynkerne sku være fremstillet med rynkecreme, eller af en halvskæv fynbo med sin halvskæve gev.bakke.
Pengene passer når det første skud er skudt.[Big Grin]

[Image: images.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#9
[^][^][^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
HMM, nu var det egentlig meningen at jeg skulle hente en lydpotte i morgen, men denne tråd fik mig til at huske at jeg har nogen Delco filtre til at ligge. Med 5/8" gevind præcis som min HS-Precision.

Jeg dropper simpelthen de pissedyre overengeneerede rynkecremeindsmurte natpotter som er på markedet og holder mig til en fin blå som i Rolin's film og til en pris af 91,50+moms [^]

TAK, Rolin, der vanker en vaffelis næste gang jeg kommer forbi [Smile]

[Image: DSC_9845_zpse9e5aa65.jpg]

[Image: DSC_9847_zps39943b10.jpg]

[Image: DSC_9848_zpsaca0a9bd.jpg]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Nu undre jeg hvad n a har med næste gang,[xx(] måske et varmt vaffeljern,[?] men han er svær at nå, nu hvor han har fundet lyset i sin fjæsbog,[8D] jeg ødelægger jo hans forretning.[:o)]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#12
Jeg har en S&L dæmper til .22. Jeg har ikke prøvet den med supersonisk ammunition, men den er virkelig fed med subsonisk ammunition. Med alm. .22 (jeg bruger Geco) er der en behagelig dæmpning. Udæmpet har det lige været til at holde ud, men var ikke noget jeg kunne lide at gøre i længden. Med dæmper er det nu ikke noget problem.

MEN, lyden har ændret sig meget. Det larmer stadigvæk, bare ikke lige ud for riflen. Det er ekkoet der larmer nu Smile Det lyder som om at naboen skyder. Støjen er også ændret og mere langtrukket. Hvis man skyder på en åben mark, så tror jeg ikke man hører så meget selv.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Krung

Jeg har en S&L dæmper til .22. Jeg har ikke prøvet den med supersonisk ammunition, men den er virkelig fed med subsonisk ammunition. Med alm. .22 (jeg bruger Geco) er der en behagelig dæmpning. Udæmpet har det lige været til at holde ud, men var ikke noget jeg kunne lide at gøre i længden. Med dæmper er det nu ikke noget problem.

MEN, lyden har ændret sig meget. Det larmer stadigvæk, bare ikke lige ud for riflen. Det er ekkoet der larmer nu Smile Det lyder som om at naboen skyder. Støjen er også ændret og mere langtrukket. Hvis man skyder på en åben mark, så tror jeg ikke man hører så meget selv.



Er du sikker på at du reelt skyder subsonisk ? Lyder underligt med en så relativt høj lyd med en dæmpet .22 subsonisk.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Jeg prøvede den lille S&L med subs i weekenden. Det sagde klik, vente, vente dunk. Det virkede over al forventning :p

Dem der kiggede sagde at hvis nogen talte men jeg skød, kunne man slet ikke høre skuddene.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)