Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af alm. kikkert
#1
Efter med stor interesse at have læst mphansen's tråd om køb af kikkert til jagt og feltskydning - det endte vist med en Elite 6-24x40(?) - håber jeg, at I vil tage lige så godt imod mit spørgsmål.

Jeg har ca. 2500-3000,- til køb af en god allround-sigtekikkert til dansk riffeljagt. D.v.s. jeg behøver ikke noget "kakkelovnsrør" til polsk natjagt eller en kæmpe forstørrelse til at studere "nosserne på hanmyg på 2000 meters afstand" (citat MI, jvf ovennævnte tråd)[Wink].

Jeg havde selv tænkt på 1,5-6x42 eller 3-9x40 i en stålmontage. Hvad synes I? og hvilket mærke bør jeg vælge i denne prisklasse?

Hilsen Lars

Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars,
drop det der skruen op og ned, find en god lysstærk kvalitetskikkert med 4-5 eller 6 gange fast forstørrelse.
Jeg anvender selv en Pentax 6 x. Kommer jeg højere op i forstørrelse bliver det mere til "forstyrrelse". Mine "rystelser" bliver jo også forstørret op.
Jeg ser det således, hvis du skyder på 300 meters afstand bringer din 6 x forstørrelse dig ind på 50 meter fra målet, det er fint for mig!!!
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#3
Jeg har set militære amerikanske undersøgelser af effekten af sigtekikkerters forstørrelse på skytters præcision i frie skydestillinger. Indtil ca. 4 ganges forstørrelse vokser kikkertens fordele, mens det går hastigt den anden vej, når forstørrelsen bliver større. Som Neuhof skriver, så forstørres jo også skyttens rystelser, hvilket fører til ubevidste kompensationer, der blot forværrer rystelserne. Ved fast anlæg kan større forstørrelser dog udnyttes. Min personlige ynglingskikkert i forhold til europæisk jagt hedder 1.5-6x42 eftersom netop dette forstørrelsesområde dækker alle jagtsituationer.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Hej Lars

På midwaydanmark.com kan du købe flere Leupold kikkerter i 3-9x40 til priser mellem kr. 2400-3500. Som prisen antyder er det selvfølgelig ikke verdens bedste!!! Men et godt bud i denne prisklasse. Jeg har selv prøvet Leupold VX-1 Scope 3-9x 40mm Duplex Reticle Gloss, og syntes det var en ok kikkert til kr. 2384,-[Smile]

Èt godt eksempel er bedre end tusind argumenter.
(W.E.Gladstone)
Mvh.

mp
Svar
#5
Hej Lars M. L.
Jeg kan helt tilslutte mig Neuhof'es og Jens'es betragtninger (bortset fra mærke [Smile]). Hvis dit budget er 2500 - 3000 Dkr. så køb en med fast forstørrelse (det burde vi andre faktisk også kunnes nøjes med - hø hø)
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#6
@Michael
Problemet er bare, at mange af dem i fast forstørrelse faktisk er dyrere end en 3x9 i 40. Jeg er selv på udkig efter en ny Leupold til erstatning for min gamle skod-Nikko, og deres 3x9 er ca. 1-2000 billigere end deres faste forstørrelse i 6x40.

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)