Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L
#1
Hej er der nogen der kan fortælle, mig om der er kvalitetsforskel på de "nye" S&L rifler og på dem der blev lavet i Otterup.
Er de ikke blevet væsentligt billigere efter at fabrikken genåbnede ???

Jeg mener at have set engang i tv, hvor der var et program om Otterupriflen, jeg synes at kunne huske at de sagde at den billigste riffel blev solgt fra ca. 25000,- Men jeg er på tynd is her, så ret mig hvis jeg tager fejl.

En ny S/L koster godt det halve, der må da være en årsag ??

Lani.

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#2
Mig bekendt består forskellen mest i at den nye riffel fra grunden af er optimeret til industriel fremstilling. De gamle rifler var derimod lagt an på at blive lavet i hånden, hvilket ganske vist gav fine våben, men de blev også ekstremt dyre pga. den stigende timeløn der fordrer at tingene nu om stunder laves på maskine.

Ellers er det mit forsigtige indtryk at de nye på fornem vis varetager arven fra de gamle og at der ikke er noget at sige om kvaliteten. Piberne (som jo er lidt af en hjørnesten hvad præcision angår) laves dog stadig i hånden som trukne pibe, hvor alle andre nutildags laves som koldhamrede.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Lani

En ny S/L koster godt det halve, der må da være en årsag ??

Lani.



Ja, den gamle Otterup blev lavet på Fyn og nu er det en Jyde der laver dem.[Wink]

Jeg har hørt at han selv ikke får løn, men lever af kantinemaden og så er de ansattes løn skåret ned til hvad de er værd.
Derfor er de så billige.

Nej , det forholder sig som UMMiQZUA, MIQQQQUAK nej grønlænderen siger. Mindre håndarbejde - mere moderne[:I] CNC bearbejdning.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Ja, så glemte jeg lige at nævne at der også er nogen mere tekniske forskelle. De otteruprifler der lavedes i tredserne var af en ret speciel (og god) konstruktion med 4 låseknaster der meget usædvanligt låste i bageste låsebro. Senere lavede man en på en mere traditionel lås fra Spanien af Mauser 98-typen og siden en der låste direkte i piben.

De der laves nu har tre låseknaster og låser (desværre) ikke i bageste låsebro. Den praktiske forskel er imidlertid så lille at den kan du let se bort fra! Produktet er formentlig både sundt og godt!

UMMiQZUA, MIQQQQUAK nej grønlænderen?

Ja, det lidt særegne kælenavn er ganske rigtigt af grønlandsk oprindelse. Torulleq betyder en trold og umimmak betyder "den med skægget" og refererer egentlig til det dyr vi kalder en moskusokse. Men navnet betyder altså her noget i retning af Trolden med Skægget, Den Skæggede Trold eller noget i den stil. Og i øvrigt udtales det Umimæk Doruhlæk.

Men måske skulle jeg have valgt et for danskere lidt mere letforståeligt kælenavn, især nu da jeg snart har boet i Danmark længe! Så jeg skal se at tage mig sammen en af dagene og finde på noget mere mundret!

Varme hilsner fra Den skæggede Trold

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#5
OK, tak for svarene.

Ved i om deres piber sælges med en egensprednings garanti, sådan som f.eks. det nye danske firma "christensen rifles" ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#6
Du kan helt sikkert få SL til at garantere en minimums-spredning [8D]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#7
[Smile][Smile] ja det kan jeg tænke mig, men det var nu en maximums spredning jeg tænkte på......

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#8
[Big Grin]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

De der laves nu har tre låseknaster og låser (desværre) ikke i bageste låsebro. Den praktiske forskel er imidlertid så lille at den kan du let se bort fra! Produktet er formentlig både sundt og godt!



Du kan jo spørge Mølleren hvorfor han ikke laver dem med knaster i bagenden. (Bortset fra smerten)[xx(]

WWW.schultzlarsen.com

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
???? den fik jeg ikke lige.......[?][?]

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#11
LANI!

Rent teknisk mener jeg at låseknaster i bagenden er knap så god en ide. Bl.a på grund af at hvis låsestolen har en stor udkasteråbning og du overfører trykket på bundstykket til låseknasterne, så bøjer låsestolen og åbner sig der hvor der er mindst gods.

Hvis du så har olie i kammeret eller våde hylstre som nedsætter friktionen mellem udvendig hylsterside og kammervæggen, så får du uens tryk på låseknasterne og låsestolen bøjer mere eller mindre.

Denne afbøjning er med til at starte en pibesvingning som således bliver forskellig fra gang til gang, hvilket ikke fremmer præcisionen.

(Bortset fra smerten) (Knaster i bagenden) Ingen dybere mening[:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Ellers er det mit forsigtige indtryk at de nye på fornem vis varetager arven fra de gamle og at der ikke er noget at sige om kvaliteten. Piberne (som jo er lidt af en hjørnesten hvad præcision angår) laves dog stadig i hånden som trukne pibe, hvor alle andre nutildags laves som koldhamrede.



Jeg var egentlig af den opfattelse at S&L skar deres piber, og jeg mener da også at vide at de bruger maskiner til det[Big Grin]Lothat Walther feks trækker deres piber og Sako,Cz mf. hamrer deres.(tror jeg nok)[Smile]

Til M@x: De der bagvedliggende lukkeknaster du skrev om, er det dem du erhvervede i Canada ved overdreven træstubsidning[?] [xx(][Big Grin][Big Grin]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

[quote]Originally posted by Umimmak Torulleq

Til M@x: De der bagvedliggende lukkeknaster du skrev om, er det dem du erhvervede i Canada ved overdreven træstubsidning[?] [xx(][Big Grin][Big Grin]

MVH
Mugge



De er væk nu [:I]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Ja Mugge - Rask Mølle skærer piberne på maskine (facinerende maskine forøvrigt).
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#15
hvad er forskellen på en trukken og skåret pibe ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#16
Lani. Christensen rifles er ikke dansk men amerikansk.
MVH
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lani

hvad er forskellen på en trukken og skåret pibe ??


Nu må du altså lære at bruge den søgefunktion Lani [Sad!]
SE HER

Hvis du går til toppen af denne side her, står der "home" - der kan du finde svar på de fleste af dine spørgsmål.........siden bliver jævnligt opdateret!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#18
mon ikke lani mente jensen rifles co.
(hvis det altså er det korrekte navn)

et lille firma fra nordsjæland der laver skårne piber. der var en artikkel om firmaet i jæger engang i efteråret.
Svar
#19
Hej Shootist....UPS...det var en fejl, der skulle selvfølgelig have stået Jensen.rifles.......sorry

Og til ID...har du siddet på en kold potte som lille ??[Big Grin]

Jeg er af den overbevisning at langt størstedelen af de spørgsmål jeg har stillet ikke kan besvares ved at gennemlæse sitet Riffeljagt.com (hvilket jeg iøvrigt har gjort) at der så er sket en smutter eller to er bare et udtryk for at jeg ikke har klæbehjerne.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#20
Problemet er Lani, at hver gang der kommer nye brugere af forumet og f.eks. stiller spørgsmål om skårne piber, så bliver de fortalt at de skal bruge søgefunktionen. Så kommer der en dag en som har forstået begrebet "søgefunktion" og han søger på "skårne piber" - hvilket søgefunktionen også gør d.v.s. at Lani's spørgsmål om skårne piber indgår som "svar" i søgefunktionens resultat...........men der er ikke noget svar, kun det samme spørgsmål som den nytilkomne vil stille. Jeg har prøvet på andre ældre fora (for sjov) at søge på forskellige ord og søgefunktionen er på nogle af disse blevet ubrugelig fordi man får hundredevis af matchces som ikke indeholder nogen svar.
[Image: Skrnepiber.jpg]
Det var ikke for at være efter dig personligt - det var en generel betragtning (og så stod du lige i skudlinien)[Smile].
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)