Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sonic 35 og 6,5x55
#1
Nogen der ovennævnte kombination, eller har en idé om hvor godt det fungerer?

J.
Svar
#2
Det kommer jo an på, hvad du vil opnå - hvad skal det bruges til ?

Jeg kan jo sagtens sige til dig, at det fungerer udmærket - men hvad får du ud af det [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Jeg købte 45'eren til min 6,5..
Og kan berette i morgen når jeg hjemkommer fra skydebanen hvordan den kombi fungerer :O)

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
Når tal og målinger er upålidelige og ren salgsgas er man jo nødt til at læne sig op ad folks subjektive meninger/erfaringer... kravet til den er, at den er let og ikke forlænger piben mere end højst nødvendigt... så langt så godt! Derudover skal den kunne dæmpe så tilpas meget, at der kan afgives enkelte skud ifm jagt uden høreværn (uden at det er skadeligt)

J.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Når tal og målinger er upålidelige og ren salgsgas er man jo nødt til at læne sig op ad folks subjektive meninger/erfaringer... kravet til den er, at den er let og ikke forlænger piben mere end højst nødvendigt... så langt så godt! Derudover skal den kunne dæmpe så tilpas meget, at der kan afgives enkelte skud ifm jagt uden høreværn (uden at det er skadeligt)

J.



Det er der ingen dæmper der kan med supersonisk ammo, men det vil skade mindre end uden dæmper.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#6
Jeg mener nu at have forstået det sådan, at der er stor forskel på om det er en vedvarende belastning af øret kontra kortvarig... I den kontekst har jeg ladet mig fortælle at visse dæmpere kan dæmpe tilpas meget så det netop ikke er skadeligt ved enkelte skud.... Men jeg kan have taget fejl...

J.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg mener nu at have forstået det sådan, at der er stor forskel på om det er en vedvarende belastning af øret kontra kortvarig... I den kontekst har jeg ladet mig fortælle at visse dæmpere kan dæmpe tilpas meget så det netop ikke er skadeligt ved enkelte skud.... Men jeg kan have taget fejl...

J.



ok, det har jeg ikke hørt, har du mulighed for at finde nogen mærker, der kan det for en 308w ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#8
De tal jeg kan finde viser en impulsstøj på ca. 140dB for et riffelskud i stor kaliber....

I Arbejdstilsynets vejledning om støj står der følgende:

Støj har en række sundhedsmæssige virkninger på mennesker:
Vedvarende støjbelastning over 75-80 dB(A) indebærer risiko for høreskader.
Vedvarende støjbelastning på 85 dB(A) indebærer risiko for alvorlige høreskader.
Vedvarende støjbelastning på 90 dB(A) indebærer, at risikoen for alvorlige høreskader er næsten tre gange så høj som ved en støjbelastning på 85 dB(A).
Kraftig impulsstøj, hvor spidsværdier overstiger 130-140 dB©, kan skade hørelsen selv ved ganske få kortvarige påvirkninger. Impulsstøj kommer fra fx slag, metal mod metal.

Det understøtter det jeg har hørt og læst, at hvis, man kun belastes kortvarigt i spektret 91-129 dB kan man gøre det uden høreskader....sådan sat på spidsen....

Så hvis du feks køber en A-Tec Maxim som jf producentens salgsgas-tal dæmper 28-32 dB så er man jo langt under den skadelige grænse for impulsstøj...

Jeg ved ikke særligt meget om lydtryk, dB m.m. - prøver blot at hitte rede i junglen af udsagn og påstande....

J.
Svar
#9
hmm min Ase Utra sl5 skulle dæmpe mellem 22-24 db ved skyttens øre i en 308w, det må jo så siges at være ok og det er endda en kort dæmper

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#10
I princippet ja! Min Ase Utra NorthStar dæmper "kun" 19dB og det burde også være nok...

J.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Nogen der ovennævnte kombination, eller har en idé om hvor godt det fungerer?

J.



----------------------------------------------------------------------

Jeg håbe det lykkes dig at får flere svar end jeg fik til et lignende spørgsmål som jeg stillet om 35eren.

Vi er ikke så mange i Danmark som har brugt lyddæmper før og når vi skal selv vælger en,
måtte læne sig op ad folks subjektive meninger/erfaringer og ikke blot tror på al ”salgsgas" som du kaldte det.

Der er flere der har anbefalet båd 35 & 45 lyddæmpere og nogle der har købt dem, men indtil videre er der kun AB som skrev følgende svar til mit indlæg om sin erfaring...
"Jeg er rigtig glad for min - virker perfekt-det er der nok også andre der har fundet ud af, for de bliver revet ud af hænderne på fabrikanten"
Men vi høre desværre ikke fra de andre. Er det mon fordi at de ikke er "kommet på banen endnu [Big Grin][Big Grin][Big Grin]" eller fordi at det kun er 45´eren der bliver solgt?

Vi må håbe at farT4 får en god oplevelse i dag med hans 45 og jeg glæder mig på sin vis at høre om den,
men det kan vi vel ikke brug til ret meget når vi begge spørge til 35 eren?

Make Every Shot Count!
mvh
Systemkritikeren
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

De tal jeg kan finde viser en impulsstøj på ca. 140dB for et riffelskud i stor kaliber....

I Arbejdstilsynets vejledning om støj står der følgende:

Støj har en række sundhedsmæssige virkninger på mennesker:
Vedvarende støjbelastning over 75-80 dB(A) indebærer risiko for høreskader.
Vedvarende støjbelastning på 85 dB(A) indebærer risiko for alvorlige høreskader.
Vedvarende støjbelastning på 90 dB(A) indebærer, at risikoen for alvorlige høreskader er næsten tre gange så høj som ved en støjbelastning på 85 dB(A).
Kraftig impulsstøj, hvor spidsværdier overstiger 130-140 dB©, kan skade hørelsen selv ved ganske få kortvarige påvirkninger. Impulsstøj kommer fra fx slag, metal mod metal.

Det understøtter det jeg har hørt og læst, at hvis, man kun belastes kortvarigt i spektret 91-129 dB kan man gøre det uden høreskader....sådan sat på spidsen....

Så hvis du feks køber en A-Tec Maxim som jf producentens salgsgas-tal dæmper 28-32 dB så er man jo langt under den skadelige grænse for impulsstøj...

Jeg ved ikke særligt meget om lydtryk, dB m.m. - prøver blot at hitte rede i junglen af udsagn og påstande....

J.



Jeg har sådan en Maxim til min NKTer. En dag på skydebanen prøvede jeg under åben himmel et skud uden hørerværn - det gør jeg ikke igen. Og som jeg læser tallene så er 140 - 30 = 110 dB da også langt over de værdier Arbejdstilsynet opstiller for hvor man kan få hørerskader.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Yeti - du skal læse det korrekt... Der skelnes mellem vedvarende belastning og kortvarig impulsstøj....

J.
Svar
#14
I må liiige have en smule tålmodighed med danske erfaringer. Der er jo ikke så mange endnu.

Jeg kan forleøbig fortælle, at jeg med Sonic 45 i standardopsætning skyder uden høreværn fuldstændig uden problemer i kaliber 6,5x55. Jeg får øjeblikkelig kvittering fra en spirende tinnitus hvis jeg udsætter mig for for høje lyde, og det får jeg ikke her.

Jeg har bestilt og betalt en Sonic 35 til jagtriflen i kaliber 308 W. Anmeldelser følger når jeg har fået tilladelsen og har været på skydebanen med den.

Jeg forventer at den opsætning vil larme mere, så der skal jeg nok bruge høreværn på skydebanen. Men jeg har, trods mange forsøg aldrig kunnet forlige mig med høreværn på jagt, så dette bliver kompromiset.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Tak for det Lasse....good post [Smile]

J.
Svar
#16
Nu har jeg været på skydebanen med Sonic 35 på en 308 W. og sammenlignet den direkte med Sonic 45 på 6,5x55.

Jeg må sige, at 35´eren tager toppen af mundingsbraget, men så heller ikke mere. Der er en verden til forskel på de to oplevelser, og der er ikke tale om, at 35´eren dæmper bare i nærheden af det 45´eren gør. Jeg skal også retfærdigvis sige, at forhandleren loyalt oplyste, at 35´eren mere er tiltænkt rifler i kaliber .223 R- klassen, så jeg var advaret.

Den kommer selvfølgelig på, når jeg skal på jagt med .308´eren, men lur mig om ikke den får selskab af en Sonic 45 til banebrug med tiden ?

Så konklusionen er meget klar: Skal du kun have én dæmper på en mellemkaliber riffel, så køb en Sonic 45. Hvis du dyrker jagtformer hvor størrelsen på lyddæmperen har betydning, kan du pille moduler af, indtil dit gyldne kompromis mellem dæmpning og størrelse er nået. Men 35´eren dæmper ikke særligt meget i standardopsætningen, så her er der ikke så meget at skrue på.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Jeg høre fra andre at folk med Lyddæmper sjældent tager moduler af og på men som lader den være som den er. Har selv en modul opbygget som jeg venter at blive monteret på riflen

Hilsen
Ivan

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#18
Hæ hæ. Det er nok samme historie som den gang vi alle skulle have haglgevær med udskiftelige chokes. De chokes jeg skruede i for 25 år siden sidder der endnu, og er forhåbentlig rustet godt fast, så de ikke løsner sig.

Men jeg har også en virkelig tung og uhåndterlig 50 mm. SAI dæmper i helstål, som aldrig kom med på jagt fordi jeg ikke gad slæbe rundt på den. Sonic 35 er så lille, let og smart at jeg nærmest ikke bemærker at den er på, så den kommer helt sikkert med på jagt. Til gengæld dæmper den ikke alverden.

Sonic 45 lader til at udgøre en passende mellemvej, der både dæmper godt og er til at holde ud at have med. Men når jeg f.eks. skal have den ud gennem skydelugen i vakkojen i Sverige, kan det godt tænkes at jeg gerne vil have et eller to moduler skruet af, så jeg ikke skramler imod med grejet og skræmmer grisene væk.

Det vil tiden vise. Jeg tror du har meget ret i, at når først den rigtige længde er fundet, så vil lyddæmperen leve og dø med den længde.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

så vil lyddæmperen leve og dø med den længde


Ja nogle hurtigere end andre... av av.... Sorry[Big Grin][:o)][:I]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
[Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)