Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvinebestanden i Sverige
#21
Skovejeren har fået den ide at vildsvins ynglingsbeskæftigelse er at blotlægge rødderne på grantræerne. Når man snakker med dem lyder det nærmest som om de forventer en snarlig fredning af grantræerne for at sikre dem imod udryddelse. Der er lavet flere undersøgelser der viser at det er en mindre problem og at skovene får en større diversitet pga svinedes roden op i skovbunden. Men det er jo også kun tåber som jeg der vil have en blandet skov. Monokultur er mere rentabelt...

Så nej LRF vil bestemt ikke have vildsvin rendende rundt i skovene. Effektiv produktion har ikke plads til den slags fredsforstyrre.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Jeg kan slet ikke genkende det billede af skovejerne. Det elglag jeg jager i Kronoberg er de lokale skoveejere inkl. undertegnede. Vi taler meget om vildsvin og de skader de laver på haverne. Af de 1600 HA som vores områder dækker er flere generationer af skovejere repræsenteret. Ingen omtaler vildsvin som skadevildt i skoven.

Jeg har selv et nyplantet område 4 HA efter Gudrun. Jeg har selv plantet området med hjælp fra kyndige folk, og bruge meget tid i området. De steder, hvor det var umuligt at sætte en planter pga. store kvasbunker oplever vi nu at vildsvinene endevender de noget rådne kvasbunker og der kommer selvsåning i disse områder.

Jeg bruger en del tid på mit eget jord og har drevet en del under elgjagten, jeg har endnu til gode at se skader i skoven som følge af vildsvin. Findes der noget publiceret på nettet om vildsvineskader på skov, så link gerne til det. Jeg vil læse det med stor interesse....

(Det er så sjovt at bemærke, at disse skoveejere som er vokset op i området og har stået for jagten hele deres liv også er interesseret i at have en sund elgbestand. Så her er ikke noget med at bestanden skal skydes væk i en fart. Det sker tit at vi holder igen på hunddyr, hvis det er gået lidt hurtigt i starten af jagten. Det er helt anderledes når jeg er i Norbotten hvor de har meget Fyrskov, her ser skovejerne knap så positivt på elg)

Mvh.
Jørgen
Svar
#23
Jeg har talt med både uafhængige skovrådgivere, folk fra LRF Konsult og Södrä (hvor jeg selv er med) der ud over har jeg talt med en del forskellige skovejere. Det er da ikke alle og ikke enstemmigt men modstanden mod vildsvin er bastant blandt dem jeg har talt med. Og selv så langt mod nord at der ikke en en fast bestand af vildsvin møder jeg modstand imod dem blandt skovejerne.

Så derfor er jeg nervøs for et forbud imod udfordring. I praksis er der allerede mange der risikerer bøder fordi de er for tæt på skel eller fordi der er flere dyr på deres mark end hvad der naturligt er. Det er en stramning af fortolkningen af reglerne der er kommer indenfor de seneste år. Tidligere stod der på jægerforbundes side at det var forbudt at lokke vild fra naboen men at man antog at man altid kunne have en åtel.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#24
@Yeti: Tak for at tage emnet op. Det er klart min oplevelse, at mængden af vildsvin er faldet drastisk. Jeg havde i perioden 2006-2011 hus i Kronoberg (vest for E4 og syd for 25an) og har siden 2008 gået på jagt i det länet. Efter nogle år med mange og tydelige spor har jeg ikke mødt en gris på de seneste 15 jagtdøgn (fordelt på tre år).

Selvfølgelig et hamrende elendigt statistisk materiale - og alene baseret på mine oplevelser og snak med lokale - men jeg er overbevist om, at bestanden styrtdykker og bliver overdrevet for 1: at lokke nye jægere til (penge) 2: holde skadevoldende dyr væk (penge).

Hvem vil have en interesse i at kalde grisen truet?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)