Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nordjylland: Utilsigtet udsætning af dådyr
#1
Lastbil med dådyr væltet - dyrene sat fri.
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Nordj...155929.htm
Svar
#2
Må da håbe de forbliver i det fri, og folk kan holde sig lidt i ro, så der bliver lidt flere.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Arrrh, det ved jeg da ikke rigtig om jeg er enig i.

Jeg mener, her på Fyn er det da ok med "dyrehavedådyr", det er jo ikke rigtigt kronhjorteland. Men behøver man have dem rendende rundt over det hele? Jeg synes da måske godt man kunne forsvare den holdning, at i nordjylland er det krondyr der udgør det store hjortevildt, ikke andet.

Men jeg ved faktsik ikke hvad jægerne i nordjylland selv mener, og det bliver vel i første omgang dem der kommer til at afgøre det.

Er der nogen nørrejyske jægere der har en holdning til det? Skal dådyrene leve og formere sig, eller skal de væk?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
I det område hvor jeg går på jagt i Vendsyssel er der da dåvildt, så hvorfor skulle disse dyr ikke have lov til at tilfører lidt nyt blod til den gamle stamme.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Der er udsat dåvildt i Dronninglund Storskov og i Brovst/Tranum. Nu er der så også i Brønderslev lige midt i mellem. Så tror da bare de er velkomne. Håber da de får lov at skabe en solid bestand inden folk plaffer løs. Mig bekendt udelukker Krondyr da ikke at der også er en bestand af Dåvildt... (Fik jeg nævnt at mit konsortie har fået jagten igen... Ved Brønderslev... :-D )

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
Nej, forstå mig ret. Det ene udelukker ikke det andet. Jeg synes bare ikke det behøver være ens alle steder.

Lidt ligesom jeg ikke synes man behøver have laks i alle vandløb. Man kan da godt have det sådan, at i Skjern Å er det laks der er storvildtet, mens det i Gudenåen er havørreder.

Men hvis der er almindelig enighed om, at dådyr er ønskelige nordenfjords, må de jo bare frede dem, det skal jeg egentlig ikke dømme i. Jeg er jævnligt på hjortekig ved Fiilsø og Oksbøl skydeterræn. Jeg bliver aldrig træt af at beundre det stykke dansk urvildt en kronhjort er. Og jeg ville finde det en smule bedrøveligt og disneyficeret hvis der gik en samling udsatte dådyr mellem "det rigtige" storvildt. Det er bare det.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Ja... det irriterer også mig grænseløst med de brogede flokke af "Fasandyr" der render rundt mellem agerhønsene...[Big Grin]

Skal de bagindiske "pral-høns" absolut være allevegne... [Sad!]

[:I][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Er med i jagten i en af de store statsskove(klitplantage) nordenfjords, hvor vi har meget kronvildt. Dåvildt har været fredet indtil 1.dec i fjor, hvor større dåhjorte skulle fredes, og resten måtte beskydes 1 måned frem til 1.1.2014.

Vi er mange, der mener, at der med en overordnet , central beslutning om manglende gødskning, anlæg af vildtagre i statsskovsregi i Reservater ikke skabes fødeunderlag til alle 3 hjortevildtarter og at dåvildtet her derfor vil fortrænge råvildtet, udover de markskader konsekvensen heraf medfører hos naboer, modsat Klosterheden, med Handberg/Kyndes succesrige fodermarker. Ingen ønsker sådan en udvikling. Råvildtet har 1. prioritet! De har været her i 10.000år

Dåvildt er løvskovenes dyr. Hvis ikke de får ædt tilstrækkeligt med olden, bliver de ikke fede( fejste)nok til at kunne brunste. Så dådyrene fra den væltede dyretransport gør klogt i at søge mod øst til de store løvskovsområder i Frederikshavns Kommune.
Svar
#9
Bryder mig absolut ikke om dådyr på den frie vildtbane.
Jeg er med i et konsortie nordensfjords, hvorvidt har Dåvildt + vi har fået det på min hjemegn her i det midtjyske og det er det allerværste.
Det stresser og flytter rundt med mit elskede råvildt.

Det er et underligt dyrehave dyr, der aldrig bliver rigtig vildt men kommer hoppende med halen i vejret som en forvokset kanin
Selv i Polen, hvor det virkelig er jaget, opfører det sig som et halvtamt dyr, kommer frem til skyttekæden og står og lurer og når så drivere kommer, løber de bare tilbage igennem driverkæden selv om de farer frem mod dem, med armene ud til siden og kun få meter mellem driverne[xx(].

Her på min hjemegn, er de total fredet.
Jeg forstår virkelig ikke at de lokale hjortevildtlav kan gå ind og få lavet deres herremandsønsker til lov.[xx(][xx(]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)