Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
optik
#1
Er der nogle der har et par forslag til en kikkert? den skal kunne bruges til jagt i danmark og Sverige (nat).
Svar
#2
Forudsat du mener sigtekikkert...

Leica Magnus... eller Swarovski Z6i Bedre bliver det vist ikke...

2,5 - XX x 56 ... Det dækker det hele... også en drivjagt i Polen..

Jeg har en tommelfinger-regel for ordentligt optik .. det skal koste ca. det samme som riflen.. gerne lidt mere...[Wink]

Håndkikkert = Swaro ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tror du vil få større respons på dit indlæg hvis du kommer med et ca. prisleje du regner med at være villig til at bruge på det. Smile

mvh.
Alex S. Hansen
mvh.
Alex S. Hansen
Svar
#4
Ha ha, så kan vi jo starte fra toppen af.

Jeg tror, at den bedste all round kikkert du kan få til natjagt er en Zeiss HT med belyst sigtemiddel i str. 3-12x56. Den vil også kunne bruges til al dansk jagt.

Jeg selv bruger af og til en Leupold 4,5-14x50 med belyst sigte. Da jeg købte den, havde Leupold det bedste forhold mellem pris og kvalitet på markedet, men nu er de vist kommet op i nærheden af de dyreste.

Schmidt&Bender og Swarovski har ikke arbejdet helt så målrettet som Zeiss på at være bedst om natten, men spørgsmålet er, om vi som brugere nogensinde vil opdage forskellen. Jeg bruger også en S&B PMII i 5-25 X 56 til svinejagt om natten, og jeg kan blive lige så længe ude, som ham i det andet tårn med Zeiss´en.

En anden vej at gå er at indse, at vildsvinejagt om natten i Sverige forgår på belyste åtelpladser. Det betyder at du kan klare dig med en Tasco i 3-9x 42 til 1200,-kr. Den vil nok ikke holde evigt, men den skal nok løse opgaven fint i nogle år.

Så svaret er nok helt generelt, at pris og kvalitet hænger sammen, og du er rimeligt godt skydende i prisspændet mellem 2.500 og 25.000 kr. Derfor skal du beslutte dig for, hvad kikkerten må koste, og så købe én der koster det.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Det er altså ikke generelt at der er lys på vildsvinepladserne.
Svar
#6
Så få det dog monteret [Big Grin]

Nej, helt ærligt, det er lovligt at have det, og man bør efter min mening gøre hvad man kan for at levere et forsvarligt skud, når først man har besluttet at skyde. Her hjælper det gevaldigt,at man kan se hvad man skyder på, og hviken vej det vender.

Man behøver ikke et stort set up med solpanel og bevægelsesføler. Der findes udmærkede LED belysningssæt på markedet der tænder når det bliver mørkt, og lyser hele natten. Alligevel holder batterierne længe, for LED lamperne bruger ikke meget strøm.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)