Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bøde for ulovlig jagt i Sverige
#1
Jeg har førstehånds kendskab til en dansk gut, der ved et en fejl kom til at skyde en spidshjort - han troede i skyndingen at det var en hind.
Jagtlauget havde fået tildelt to hjorte, tre hinder og to kalve, men da han skød var de to hjorte allerede skudt. Der var tale om en reel uheldig fejltagelse - og jo tydeligvis ikke pga. trofæet.
Intet andet var ulovligt.
Han var klar over at der kun var hinder og kalve tilbage på kvoten.
Uden at være presset af naboer eller andre melder han sig selv til det svenske politi, der tager hjorten og efter 14 dage sender ham et bødeforlæg på 21.500 SKr.

Jeg er klar over, at der er praksis for stygge straffe i Sverige, men jeg synes dog at denne er helt ude af proportioner.

Er det en rimelig bøde sammenlignet med fortilfælde?
Svar
#2
se godt efter før skud [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Efter danske forhold er den way off, men i Sverige tages der virkeligt fat når jagtloven overtrædelse. De to landes retspraksis kan ikke sammenlignes

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Ja man kan undre hvordan det kommer til at gå for den "berømte" Danske krybskytte[}Smile]
Tror ikke han slipper billigt.[xx(]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Citat:quote:

Ja man kan undre hvordan det kommer til at gå for den "berømte" Danske krybskytte
Tror ikke han slipper billigt.


Samme person som glorificeredes i "Jæger" tidligere i 2013......[xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
august nummeret........

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#7
Hvem er dum nok til at melde sig selv til politiet???
H
Hogmeister
Svar
#8
Er der nogen som ved hvad straffen for ulovlig brug af lys i Sverige er? Jeg tænker på en lygte monteret på riflen under jagt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvem er dum nok til at melde sig selv til politiet???
H



Tja, her på mine kanter er det kutyme at hvis man overtræder jagtloven, f.eks. skyder noget fredet eller skyder kronvildt med hagl, får man valget mellem at melde sig selv eller blive meldt, som regel er straffen mildere når man melder sig selv.
Jeg har det helt fint med den måde at ordne det på, laver man noget l.rt tager man straffen[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvem er dum nok til at melde sig selv til politiet???
H



Ah - det er en lidt længere forklaring.
Han talte med udlejer om uheldet. De blev enige om at holde rene linier.

Jeg er ikke sikker på jeg ville anbefale samme fremgangsmåde med den viden i dag!!
Svar
#11
Nej, absolut ikke. Begrav hjorten, og hold sin mund. Tænk hvilken fin riffle han kunne have faaet for de penge, eller maaske bedre brugt til en finere sigtekikkert, saa han kan se hvad han skyder.
H
Hogmeister
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Nej, absolut ikke. Begrav hjorten, og hold sin mund. Tænk hvilken fin riffle han kunne have faaet for de penge, eller maaske bedre brugt til en finere sigtekikkert, saa han kan se hvad han skyder.
H



Har du tjent mange penge på den holdning til ulovlig jagt da du var park ranger? [Wink]

Mvh. Loft
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Nej, absolut ikke. Begrav hjorten, og hold sin mund. Tænk hvilken fin riffle han kunne have faaet for de penge, eller maaske bedre brugt til en finere sigtekikkert, saa han kan se hvad han skyder.
H



Har du tjent mange penge på den holdning til ulovlig jagt da du var park ranger? [Wink]

Mvh. Loft



[^]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Jeg må sige at jeg i udgangspunktet deler Mesterens holdning. Det skal være rigtigt alvorligt før jeg synes myndighederne skal indblandes. Melder I også folk for at skyde en høne i januar?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
First off, saa var jeg ikke Park Warden, men Conservation Officer (Game Warden i USA) og jeg har modt mange dumme mennesker. Den dummeste nok en kone der ringede til os og fortalte hendes mand havde brug for hjalp, og om vi ville vare saa venlige.
Han var taget paa Elgjagt i deres Winnebago (Det kan i Google) og havde skudt en elg, men havde brug for en af hans kammerater der havde et elg tegn, i deres jagtselskab (Party jagt med op til 12 deltager. Hvis de har sogt og F.eks faaet 5 tags, maa alle 12 jage indtil de 5 elge er skudt, men indehaverene af the tags skal vare til stede) Han var taget ud alene, varet heldig og skod en elg, og nu brandte lokummet, saa han ringede til konen og bad hende faa fat i de andre. Da det ikke lykkedes, ringede hun til os. Det var guf. Vi konfiskerede elgen, hans jagt riffle og Winnebagoen. Ved den senere retssag fik han en bode paa $ 3.500 og alt det vi havde konfiskerede tilfaldt Provinsen, plus han mistede jagt tegnet og retten til at jage i to aar................ Jeg ved ikke om han stadig er gift med den kone.
Ork, jeg har hort alle undskyldningerne:
"Skuddet gik af ved en fejltagelse"
En mand skod en svane:"Jeg troede det var en Canadisk snegaas"
"Det lignede en Whitetail" (det var en ko)
Osv osv
H
Hogmeister
Svar
#16
Jeg må sige at jeg i udgangspunktet deler Mesterens holdning. Det skal være rigtigt alvorligt før jeg synes myndighederne skal indblandes. Melder I også folk for at skyde en høne i januar?
næe, men et forkert stykke kronvildt eller skydning udenfor soltiden

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Jeg har fx været med på en jagt hvor en elgtyr blev skudt for at være en kvie. På jægerens side var der ingen horn, mens der på den modsatte side var en lille knop. De interne regler på jaktlagget betød at han kom til at gå 5 drev for den. Men vi kunne da ikke drømme om at melde ham til politiet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Vil det sige STROM at du straks ville fise hen til den narmeste ordensmagt og bekende din skyld og hvor slem du har varet??................... Come on, det er der da ingen der gor med mindre der er vidner man ikke kan stole paa.
H
Hogmeister
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg må sige at jeg i udgangspunktet deler Mesterens holdning. Det skal være rigtigt alvorligt før jeg synes myndighederne skal indblandes. Melder I også folk for at skyde en høne i januar?
næe, men et forkert stykke kronvildt eller skydning udenfor soltiden

mvh
Strom, naturgænger



I øvrigt så ud over evt misundelse hvad er så forskellen på at overtræde loven fsva kronvildt eller fasaner?

Jeg synes at der er en kedelig udvikling hvor jægere anmelder hinanden og forpester naboforhold. Måske er det fordi jagt er blevet så dyrt. Og selv om jeg mange gange har bandet stygt over nogle naboer der skød mere end 80 grise på 20 ha og godt kunne have lavet en anmeldelse for ulovlig indfodring så vil jeg hellere sætte det gode eksempel. Og kald mig bare gammeldags, men det indebærer også at jeg ikke vil være stikker.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Der er efter min mening tale om to forskellige forhold Yeti. Det ene hvor jagtnaboer anmelder hinanden i en form for brødnid eller misundelse, og den anden hvor medlemmer af samme jagtselskab sætter hinanden i en dum situation. Hvis "den skyldige" beder de andre holde kæft, beder han dem jo om at blive medskyldige.

Derfor kan det være en god ide, at aftale, at han melder sig selv, fordi han ellers sætter jagtvenner i den knibe, at de enten skal melde ham eller dække over ham.

Se f.eks. her hvor grimt det kan blive: http://netnatur.dk/jagt-i-dk/jagt-danmar...t-med-hagl

Jeg hørte for flere år siden om et jagtselskab hvor en jæger kom til at skyde en kronhjort med hagl i vestjylland. De blev enige om, at manden måtte melde sig selv, netop for at undgå rygter og sladder som i ovenstående eksempel. Manden fik en bøde på 500,- kr. og da politimesteren ikke anede hvad han skulle stille op med et konfiskeret stykke kronvildt, fik manden lov at beholde det. Jeg ved ikke om man slipper med 500 kr. i dag, men jeg tror ikke regningen bliver over 1.500,- og det er da stadig værd at betale for at have rene linier. Men den svenske bøde kan jo godt få én og anden til at tænke i andre baner [V].

Angående fasanerne, så giver fredningen af høner ringe mening hvis fasanerne er udsat i tusindtal over hvad terrænet kan bære, for at agere levende mål ved kapskydning. Så kan jeg ikke forarges over, at der ryger en høne med, den var jo sikkert død af sult og kulde hvis ikke den blev skudt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)