Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med Sonic 45
#1
Efter et længere tovtrækkeri, først med producenten, så med gevindbakke-misbrugeren, lykkedes det til sidst, med hurtig respons fra Våbenkontoret at få min Sonic 45 hjem.
Vejret har drillet lidt, men igår fik jeg så testet den.

Dæmperen er en Sonic 45, hvor jeg først monterede 2 moduler, men nu har jeg sat 1 til på dæmperen, så jeg nu bruger 3 moduler.
Riflen er en tykpibet .223 som kræver et 22mm hul i støttebøsningen. Ingen problemer der.

Patronerne er ladet med en 55grs Hornady SP w.Cannelure.

Skydningen foregik liggende på 200 meters afstand. Jeg skød først et par skud uden dæmper ind i jordvolden, hvorefter jeg monterede dæmperen.
1. skud sad lavt og ramte det stykke jern der lå indne i den papkasse jeg skød på.
Jeg klikkede op og skød denne gruppe:

[Image: DSC_9865_zpscdc18698.jpg]

Så pillede jeg dæmperen af og skød en gruppe til som sidder middel 11 cm højere, på 200 meter.

[Image: DSC_9867_zpsd0be786d.jpg]

Det er et lille statistisk grundlag, men tilsyneladende samme spredning med eller uden dæmper. Mit umiddelbare indtryk af skydning med dæmper er 100 % positivt. Den dæmper så godt at jeg uden problemer kan skyde uden høreværn. Jeg skød på flad mark ind i en skrænt og der var ikke det sædvanlige brag der ruller ud over landskabet. Jeg tror ikke naboerne kunne høre de skud jeg skød med dæmper.
Nu skal jeg lige have lavet gevind på min 204 Ruger/skarvregulator. Så generer jeg ikke strandgæsterne nær så meget i næste sæson.

Da jeg pakkede sammen, kom jeg til at se på det stykke 50 x 20 fladjern som første skud med dæmper havde ramt.
I samme stykke fladjern er der et hul som frit efter hukommelsen stammer fra en 30.06 skudt på 100 meter.
Jeg er forbavset over det impacthul en .223 laver på 200 meter sammenlignet med huller efter en 30.06 på 100 meter.
Dem der går og tror at en .223 er nærmest en salonriffel, tager fejl.

Her er hullet fra en .223 fladjernet er 20mm tykt:

[Image: DSC_9869_zpsb3f7e4ef.jpg]

og her er hullet fra en 30.06 3-4 gange så dybt, men skudt på den halve afstand af det andet

[Image: DSC_9870_zps05ae8c1b.jpg]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Det er dejligt at der kommer nogen tilbage meldinger om skydning med og uden dæmper, der kommer så et spørgsmål

Vil træfpunktet flytte sig, hvis dæmperen afmonteres og der skydes et par skud når den er monteret igen, skal vi så foretage et par prøveskud[?].

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Hvis gevindet og flangen løber og i øvrigt er udført korrekt og du er omhyggelig med at holde det rent inden du monterer, så bør der ikke være træfpunktsændringer.

MEN, hvis du har lidt skidt imellem flangen og dæmperen eller flangen ikke er vinkelret på løbet, så vil forskelligt spændemoment flytte træfpunktet.

Det der sker hvis der er skidt imellem flange og dæmper er at gevindstumpen, der hvor dæmperen er skruet på, bøjer en smule.
Og en lille bøjning på få hundrededele af en mm, flytter træfpunktet.
Na har lavet forsøg, hvor han spændte et lille stykke papir imellem i den ene side og ved at spænde mere eller mindre med hånden kunne han flytte træfpunktet op til 10 cm, mener jeg at huske.

Jeg skal teste det næste gang jeg er ude at skyde.

Men der er da ingen der monterer sin lyddæmper med skidt iemmel flangen og dæmperen eller hvad ??[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Måske er det,der er sket i enkelte tilfælde[B)][Sad]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
Jeg har været på banen nogle gange med min Sonic 45 på en kaliber 6,5x55. Jeg skal klikke 7 klik op og 3 til højre med dæmper. Min erfaring med skudgrupper er, at dæmperen ihvertfald ikke giver øget spredning. Enten er det det samme, eller også er grupperne måske en smule mindre, men jeg gider ikke skyde uden dæmper nu, så jeg har ikke sammenlignet på en statistisk forsvarlig måde.

Dæmperen går ikke løs under skydning, men modulerne kan godt løsne sig lidt, så jeg er begyndt lige at spænde det hele til med håndkraft når jeg har skudt en serie og dæmperen er kølet ned igen. Jeg vil have et isoleringsomslag til den, for skydningen stopper efter 5 skud på grund af varmeflimmer når dæmperen er bar.

Jeg skyder med alle 5 moduler monteret, og skyder gerne uden høreværn. Men da der til tider er andre skytter på banen uden dæmpere, er høreværnene ikke langt væk.

Næste gang jeg har været på banen, kan jeg også fortælle lidt om, hvordan det er at skyde med Sonic 35 på en 308 Win. Jeg har lige hentet den [:p].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Måske er det,der er sket i enkelte tilfælde[B)][Sad]

Santo



Hvis du tænker på de dæmpere der er gået til ????

I de tilfælde er det hverken skidt i gevindet eller løse dæmpere der har været årsag til havari.

Skidt i gevindet kan kun bøje enden af piben nogle få hundrededele og dæmperen følger med indtil støttebøsningens spillerum er brugt op. Det er langt fra nok til en bafferstrike. På en "max 8" dæmper er hullet igennem 9 mm, så der er minimun 0,5mm luft.

Hvis dæmperen er gået løs (hvilket ikke sker på de med effektiv "twist" funktion) kan man stadig skrue den adskillige omgange af uden at der er slup nok i gevindet til at dæmperen "falder" ned i kuglebanen.
Og selv en moderat bafferstrike, hvor siden af ogivalen på kuglen rammer kanten af en baffer eller endemodulet, vil bare flytte træfpunktet. Kun hvis hovedparten af kuglens frontareal eller endda selve spidsen rammer indersiden af dæmperen, vil du opnå et totalhavari.
Eller hvis dele af indmaden er knækket af og ligger foran hullet - så havarerer dæmperen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Tak for testen Max - spændende at høre om :-)

Til jagt brug ville en Sonic 35 så ikke være et bedre valg til .223 ?og ved du noget om forskellen i dæmpning i praksis på de to modeller(med .223) ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Valget faldt på en 45 fordi piben er 22mm tyk der hvor bagenden af dæmperen sidder. Jeg ved faktisk ikke hvad størete diameter er for en 35.
Men det er min vurdering at man kan nøjes med kun 2 frontmoduler på en 45 og stadig have rigtig god dæmpning.

Jeg har osse en tyndpibet .223 og den får en Sonic 35 så snart jagtloven bliver ændret. (eller før, så jeg kan teste dette set-up)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Tak for rapporten [Smile]

Må vel efterhånden se at få lettet røven mht. lyddæmper [Big Grin]

Mvh Pete
Svar
#10
Kom forbi en dag Pete - så kan du prøve min Sonic 45

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Valget faldt på en 45 fordi piben er 22mm tyk der hvor bagenden af dæmperen sidder. Jeg ved faktisk ikke hvad størete diameter er for en 35.
Men det er min vurdering at man kan nøjes med kun 2 frontmoduler på en 45 og stadig have rigtig god dæmpning.

Jeg har osse en tyndpibet .223 og den får en Sonic 35 så snart jagtloven bliver ændret. (eller før, så jeg kan teste dette set-up)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Ok, tak - glæder mig til at høre om dine erfaringer med det to eksempler du nævner

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Melder lige min seneste oplevelse med sonic 45 ind her.
Har en i model max 8 , hvor jeg har tilkøbt et låg i max 6 mm.
Testede den i dag på min lille remington 223 . Gevindet havde jørgen, lavet så det hele passede , naturligvis perfekt sammen.
Først 3 skud uden dæmber, på 100 meter. Samling 14 mm.
Så montere jeg dæmber, og de næste 3 skud bliver sendt afsted.
Ingen forskel i træfpunkt.!!!!!!!!!
Afmonter dæmber , og skyder 3 skud mere. Og stadig samme træfpunkt.
På med dæmberen igen, og 3 skud mere. Stadig samme træf punkt.
Alle 12 skud inden for 20 mm. Er satneme tilfreds [Smile]
Piben er en standard remington, på 20 tommer og ø 22 mm.
Havde ikke regnet med at det ville være så let.
Er yderst tilfreds.
Til samligning med min 8 mm rem mag, så skal jeg klikke 5 cm op, når dæmberen er monteret.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Jeg vil egentlig godt beskrive mine erfaringer med Sonic 45 - for jeg er tilsyneladende en af de få, der ikke er helt oppe at ringe endnu!
Jeg har en 30.06'er, som i et par år har haft en S&L Hardcore 55 mm påmonteret. Den dæmper perfekt - oven i købet så godt, at jeg fjernede et modul uden det ændrede noget særligt på støjen.

Det eneste 'problem' jeg havde med den var, at jeg syntes, at den var unødvendig tyk, når nu Sonic 45 kunne gøre arbejdet lige så godt!

Jeg fik derfor skåret tre cm af piben - mest for at få omlagt gevindet til 14x1 - og monteret Sonic'en.

Den dæmper ikke tilnærmelsesvis så godt som den gamle.
Jeg har nu tilføjet tre ekstra moduler, men resultatet er stadig skuffende - nærmest uanset hvilken ladning jeg skyder med.

Jeg kunne naturligvis tilføje to ekstra moduler, så jeg ialt er oppe på ti, men så lang vil jeg simpelthen ikke have den.

Mine overvejelser går derfor nok nærmere i retning af at gå ned til f.eks. kaliber 6.5x55.

Jeg bør nok sige, at der intet er at komme efter hverken med den udførte service eller kvaliteten på Sonic'en.
Svar
#14
@Leo

Nu er du osse lidt unfair. Du sammenligner en 55mm dæmper med en 45mm dæmper [8)]

Se om du kan låne dig frem til en Sonic 55. Så er jeg ret sikker på at den matcher din gamle S&L. Husk at konstruktøren er den samme, men en Sonic er Mark-2 eren

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#15
Zero - det tror jeg bestemt, du har ret i.
Men helt unfair er det vel ikke - Sonic'en er længere både forud og bagud, så jeg tror ikke, der er særlig stor forskel på volumen.
Svar
#16
@ Leo - jeg har efterhånden solgt en del Sonic og det er ikke første gang jeg hører det du siger. Primært har der været tale om kortpibede 30-06 men alt er jo relativt.
Udgangspunktet for dæmpningen er jo støjen inden - så hvis den halveres 8 gange med dæmper - vil slutresultatet heller ikke være det samme i 30-06 og 6,5 x 55.
Det er jo som du selv er inde på et kompromis imellem størrelse og vægt - og det er helt klart volumen og frembygningslængde der betyder meget for dæmpning.

Men Leo - du skal jo være tilfreds med produktet, så jeg vil gerne tilbyde dig at bytte den til en 55´er....

Mvh. AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Det kalder jeg sq da kundepleje.......[8)]
Svar
#18
Lidt erfaringer herfra.

Har ikke haft nogen problemer efter gevindskæring med Sonic 45 Max 7mm til hhv 243win og 6.5 træls, Sonic 45 Max 8mm til hhv 308w og 30.06. Rent "Plug and Play". Der er en fiberring der klemmer lidt på den tykke 30.06 pibe, men den skyder fint uden og ringen kan ikke barberes tyndere. Jeg vidste det ville være på grænsen med 30.06 piben, men den ændrer ikke træfpunkt jvf 22mm pibetykkelse ca 12cm fra munding.

Men der dukkede et par ting op da jeg testede Max 9.5mm 45'eren til NKT'n, der dog ikke relaterer til hverken dæmper, afkortning eller gevindskæring.

Den kastede nogen af skudene 10-15cm væk fra "gruppen". Først blev der spændt et par skruer på QRW ringene. Men det løste ikke problemet. Det viste sig at bagerste pibemuffebolt havde løsnet sig. Det var første gang jeg havde set dette med S&L Victory'n.

Med dæmper sidder alle 4 testede 286grs projektiler (Mega, Core-Lokt, Prvi, Oryx) 3cm til højre for center når riflen er indskudt med 250 Accubond i center. 232grs Oryx sidder ca. 1cm over Accubond.

Tidligere har riflen hovedsaligt varieret op-ned alt efter kuglevægt, men med 9.3x62 m/dæmper går det altså mest til siden. Dog ikke meget.

NKT'n ændrer træfpunkt opad til forskel fra 243w, 6.5 træls, der begge ændrer træfpunkt nedad med dæmper monteret. Træfpunkt med 6.5 (156grs Oryx, 10 moduler) er nu sammenfaldende med 250grs Accubond når 9.3 piben er monteret med dæmper (std 5 moduler) [Smile]

Mvh Pete
Svar
#19
Hej formænd

Jeg hentede min Sonic 45 i går på fabrikken. Da jeg gik derfra, var jeg blevet to timerne ældre og riflen havde fået rynker...
Desværre kunne jeg først teste lyddæmperen i dag. Efter indskydning uden dæmper skød jeg tre skud på en ny skive. De sad fint samlede, så præcisionen var ikke blevet dårligere af pibekapningen. Dernæst skød jeg tre skud mere på samme skive. Det gav en træfpunktsændring på ca 1 cm mod kl 10.

Tilsvarende flyttede min nye Sonic 35 træfpunktet på min lille rævebasker ca 2 cm lodret op.

Alt i alt er jeg indtil videre godt tilfreds, men jeg må indrømme, at mit sammenligningsgrundlag er meget spinkelt.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by AB

@ Leo - jeg har efterhånden solgt en del Sonic og det er ikke første gang jeg hører det du siger. Primært har der været tale om kortpibede 30-06 men alt er jo relativt.
Udgangspunktet for dæmpningen er jo støjen inden - så hvis den halveres 8 gange med dæmper - vil slutresultatet heller ikke være det samme i 30-06 og 6,5 x 55.
Det er jo som du selv er inde på et kompromis imellem størrelse og vægt - og det er helt klart volumen og frembygningslængde der betyder meget for dæmpning.

Men Leo - du skal jo være tilfreds med produktet, så jeg vil gerne tilbyde dig at bytte den til en 55´er....

Mvh. AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



AB - det var dog et et umådeligt generøst tilbud. Tak for det!
Jeg tror dog ikke, jeg vil gå på kompromis med 'den slanke linie.'
Så jeg tror egentlig bare at jeg vælger at betragte det som endnu et argument for at få mig en 6.5'er igen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)