Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors i objektiv el. okular
#1
På optik med stort variabel zoom, antager jeg, at placeringen af trådkorset i henholdsvis objektiv el. okular får betydning for dets fremtræden og funktion i målet. Jeg efterlyser erfaringer vedr. dette. Forudsat trådkorset er placeret i objektivet (og taktvist forstørres), ved hvilke forstørrelser mener I da, at dette bliver en gene/ulempe etc. for syn/overblik i målet?

Dette eftersom jeg har kastet min kærlighed på en Swarovski PV 4-16 x50 P m. TDS-kors.

På forhånd tak
Mvh. Mukke

- Less Is More!
Svar
#2
Hej (s)Mukke

Her er lidt om teorien:

http://www.riffeljagt.com/A-sigtekikkert...natomi.htm

Du må gøre op med dig selv hvad du selv bedst kan li' ...

Prøv at tage på skydebanen, der er der sikkert et par kikkerter du kan få lov at kigge i, så du ser forskellen i praksis. I hvert fald hvis det er et DRALF-træf [:p]

Om den ønskede Swarovski lever op til dit/dine krav, det kan du bedre bedømme efter selv at kikket i noget forskelligt.

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår"

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i træskodans
The first one ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Først lige et par småting (der gør det lidt nemmere på engelsk-sprogede sider). Når trådkorset er placeret foran omvendesystemet (objektivsiden) kaldes det first focal plane (FFP) og det ændre størrelse sammen med zoomen, når det er placeret mellem omvendesystemet og okularet hedder det second focal plane (SFP).
Der er fordele og ulemper ved begge.

FFP: Er specielt en fordel hvis trådkorset har en eller anden form for range finder, det være sig MilDot eller Ranging bars e.lign. - her vil man kunne estimere ved alle forstørrelser og forstørrelsen skal ikke stå på en bestemt forstørrelse for at man kan "regne" med den. Ulempen er at trådkorset er meget lille ved lille forstørrelse.

SFP: Man kan se trådkorset tydeligt også ved små forstørrelser. Hvis trådkorset er forsynet med estimeringsmuligheder skal forstørrelsen stå på en bestemt forstørrelse (f.eks. 10 eller max.) for at man kan "regne" med det.

Man kalder First Focal Plane "the european way" og Second Focal Plane for "the US way" - jeg tror nok at amerikanerne er ved at ta' FFP lidt mere til sig.

Personligt foretrækker jeg FFP. De fleste større mærker tilbyder at flytte trådkorset - jeg har flere bekendte der har Leupold-kikkerter hvor trådkorset er flyttet til FFP (ikke alle med lige stort held). Det kræver en hvis akkuratesse fra fabrikantens side hvis estimeringen skal passe (jeg kan se at jeg ikke er helt enig med Jens Ulrik om hviken placering af trådkorset, der skiller fårene fra bukkene for så vidt angår akkuratesse/fabrikanter [Smile]).
Eksempel på trådkors m/estimering der holder 100% (Schmidt & Bender)
AI MkII/S&B 3-12x50 PMII - AI(US) MilDot og Ranging Bars FFP
[Image: FullRB.jpg]

Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#4
Zeiss Varipoint kombinerer det yderste af sigtemidlet i FFP, med en dot i sigtepunktet i SFP. Dette finder jeg interessant til allroundkikkerten, men jeg mangler stadig at prøve den i praksis.

Hilsen
KSB
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)