Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtfeltoptik med gode mørke egenskaber
#1
Min glorværdige jagtfelt-karriere har nu chance for rent faktisk at blive til noget og i den forbindelse er jeg begyndt at overveje optik.
Den del er jo en jungle uden lige tilsat en del religion..

Jeg har kun råd til at have 1 kikkert til det hele, så hvis jeg gerne vil have en kikkert som fungerer både som optik til jagtfelt og alm jagt (hvis det findes !) Pt. har jeg en Kahles 2,5-10x50 med lys..

Hvis jeg skal vægte de forskellige egenskaber gætter jeg mig til at jagtfelt vil vægte ca 30% og alm jagt 70%. Omkring jagtdelen er det meget vigtigt med gode mørkeegenskaber da jeg er lidt pjattet med grisene [:p]

Budgetmæssigt ligger jeg i 8-10K området...

Gode råd og input modtages med tak

Mvh Zeb
Svar
#2
Jeg kender ikke andet end min Zeiss 6-24, som værende ok til begge dele, men til det budget skal den jo nok være brugt ...

Elite 6500 duer IKKE til natjagt, det er afprøvet [B)]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Elite 6500 duer IKKE til natjagt, det er afprøvet [B)]



Enig
Svar
#4
Jeg troede aldrig jeg skulle sige det - da jeg altid har været glad for Zeiss - men prøv at se på Leopold VR-6 3-18x50. Den er ikke større end 'almindelige' kikkerter.
Den fås også i en model der går op til 24x, men der kommer man nok til at mangle lys.
Det er tæt på, at den holder budgettet.
Da du allerede har Kahles vil jeg lige kommentere deres 6-24x56.
Jeg er ikke imponeret over dens 'nategenskaber' og så er den jo stor som en kakkelovn. Den er formentlig vældig god til feltskydning, men til jagt er den for snæver, men den ligger også en del over budget!
Svar
#5
Swarovski 2,5 - 15 vil jeg vove at påstå er en af de mest universale kikkerter der findes.
Den kan både kort-og lang hold. Men den ligger udenfor budgettet, men vel tæt på hvis du sælger din Kahles og ligger den sum til.

MEN - brug den du har, jeg tvivler på du opnår bare et enkelt point mere i gennemsnit ved at skifte kikkert.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
@Zeb

Jeg ville nok spare sammen lidt laengere (din nuvaerende er faktisk ok til det meste og kan sagtens anvendes til jagtfelt ogsaa) og investere I en Swarovski Z6i 3-18x50 BT (eller finde en paen brugt).

Da du jo vaegter jagten mest vil jeg anbefale, at du ogsaa har den lave forstoerrelsesgrad til loebende vildt og natjagt hvor afstanden typisk er lav(Swarovski har gode lysegenskaber).

Med det balistiske taarn behoever du ikke taelle alle klik og du opnaaer en hurtig korrektion af sigtepunktet til jagtfeldt I (man er jo altid under tidspres naar der skal klikkes mellem to forskellige afstande paa samme post).

Derfor - meget alsidig kikkert - har ioevrigt selv en [:p], men har eller ingen interesser i Swarovski. Alternativtet en Zeiss med balistik taarn kan jo ogsaa gaa an[8D]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Der er også kommet en ny Meopta i 2,5-15x56. R2
Svar
#8
Hvis du gerne vil have gode egenskaber... rigtigt gode egenskaber i mørket, så skal det være Swaro eller Leica.. Specielt hvis du vil have rimeligt stor forstørreles "spændvidde"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Der er også kommet en ny Meopta i 2,5-15x56. R2


Meopta har også lanceret en 6-24x56.
Ved dog ikke hvor god den er om natten, men deres 3-12x56 får meget ros.
Svar
#10
Kahles laver kikkerter med gode nategenskaber, så pas på at du ikke ender med en der ikke kan måle sig med den du allerede har.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Kahles / Swarovski. ---- tomato / tomato, ihvertfald så længe man snakker glas.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Jeg takker for de gode input [Smile]

Der er ingen tvivl om at jeg er super glad for min Kahles. Der er nok nogen af de rigtig top-notch kikkerter, som slår den på mørkeegenskaber, men indtil videre synes jeg den klarer opgaven fint.
Som jeg forstår nogen af svarene risikerer jeg at sætte mere til på gyngerne (nategenskaber) end jeg vinder på karrusellen (kliktårne og lign) og det er jeg godt nok ikke meget for...
Så tror jeg faktisk jeg er mere indstillet på at "nøjes" for nu og så evt se tiden lidt an (og begynde at hælde nogle flere penge i sparegrisen for hvis jeg vil begge dele så koster det vist ...)

Mvh Zeb
Svar
#13
Der er jo også Trijicon...
https://www.trijicon.com/na_en/products/...id=5-20x50

Jeg kender ikke deres 5-20x50 men deres 2.5-10x56 er efter min mening super lækker til nattejagt og også til driv og alm dag jagt.
og 1500$ er også inde for dit budget. :-)

Fordi jeg kan.
[Image: asgaard.gif]

[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
Trijicon kan findes billigt i Sverige og i Norge.
Har ikke prøvet 5-20 men den får fine anmeldelser.

Michael
Svar
#15
Hej Zeb . Hvorfor vil du sælge en kikkert du er rigtig glad for !!!

Du har reelt ikke brug for den super optik til baneskydning om dagen , og hvis brugbarheden til jagt bliver ringere ved den nye kikkert er det da et stort minus .

Hvis du nu tager stålbaser i Weaver type og warne eller Leupold QD montage og en fornuftig banekikkert [?] http://www.natchezss.com/Category.cfm?co...tle=Weaver 4-20X50 Super Slam Riflescope Side Focus Dual-X Reticle Matte , bare som et forslag [Wink] , jeg har den i 2-10 , absolut god kikkert . Hilsen A-bolt
Svar
#16
Trijicon har jeg faktisk kigget på tidligere....og også glemt igen [:I]

@A-bolt: Jeg gik i aftes og lurede lidt mere på det og fik lidt samme tanke... Altså bare at beholde den jeg har og så finde et markant billigere alternativ som ren feltskydningsoptik... Den optimale løsning var jo en kikkert som er super til det hele, men efter i samråd med økonomiministeren at have nærstuderet min lønseddel blev der hurtig enighed om at det var ikke en ægteskabsforenlig løsning [Sad]
Så giver det jo naturligt plan B [Wink]

I et tilfælde af klarsyn har jeg så skrevet til Kahles og forhørt mig om mulighederne (og priserne) for at opgradere den kikkert jeg har nu..
Svar
#17
Opgradere den du har nu??? Til hvad???
Den eneste jeg kan forestille mig Kahles kan "opgradere" ved den, er høje kliktårne, og hvis det er det du tænker på, vil jeg påstå det er spild af penge til alm. jagtfelt.
Indskyd så du rammer plet på 200 m. og så tænk ikke mere over det.
Så er den altid indenfor med det du "dingler"[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
@Zeb: Jeg ved ikke hvor "glorværdig jagtfeltskydnings-karriere" du drømmer om [8D], men jeg har skudt 3-5 skydninger årligt i flere år og brugt 3-12x50 med medforstørrende trådkors - altså helt almindelig jagtoptik.
Inden alle de flinke formænd fortæller om mine halvfesne resultater, vil jeg påpege, at bedre optik næppe havde ændret på resultatet [:I].
Derfor et mit råd, hvis du, som jeg, har et begrænset budget: skyd med den optik, som du bruger på jagt - jagtfeltskydningen er trods alt kun for sjov.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by CP

Opgradere den du har nu??? Til hvad???
Den eneste jeg kan forestille mig Kahles kan "opgradere" ved den, er høje kliktårne, og hvis det er det du tænker på, vil jeg påstå det er spild af penge til alm. jagtfelt.
Indskyd så du rammer plet på 200 m. og så tænk ikke mere over det.
Så er den altid indenfor med det du "dingler"[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Ja det var faktisk høje kliktårne og et andet trådkors jeg havde i tankerne [:I]

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

@Zeb: Jeg ved ikke hvor "glorværdig jagtfeltskydnings-karriere" du drømmer om [8D], men jeg har skudt 3-5 skydninger årligt i flere år og brugt 3-12x50 med medforstørrende trådkors - altså helt almindelig jagtoptik.
Inden alle de flinke formænd fortæller om mine halvfesne resultater, vil jeg påpege, at bedre optik næppe havde ændret på resultatet [:I].
Derfor et mit råd, hvis du, som jeg, har et begrænset budget: skyd med den optik, som du bruger på jagt - jagtfeltskydningen er trods alt kun for sjov.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Med glorværdig mente jeg faktisk bare at komme igang med [Wink][Big Grin] Det andet lød bare bedre [Big Grin]

Men alt taget in mente forsætter jeg med den optik jeg har - såfremt Kahles ikke kan trylle... Jeg bekender mig gerne til grejluderi og bling når det drejer sig om våben og optik. Økonomi forhindrer mig bare i at leve mine grejmæssige feticher ud [:o)][:I]
Svar
#20
Ja der står gode råd i første indlæg. Jammen så skal du holde fast i hvad du har. Jeg brugte samme optik til mine første jagtfeltskydninger og det gik fint. Eneste anke var at jeg ikke kunne erkende hullerne på 100 meters afstand. Det booster ikke selvtilliden når man ikke ved hvor man rammer, især ikke når naboen bruger et kakkelovnsrør af en kikkert og udregner moa undervejs.
min skydning blev ikke bedre eller værre fordi jeg skød med 2,5-15 og kunne erkende hullerne på 130 meter. Nu vidste jeg blot hvor jeg ramte, før jeg gik ned til skiven.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)