Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til langdistance skydning til 308W
#1
Hej
Jeg står og skal have lavet nogle ladninger til, at jeg skal til Ulfborg og skyde 530m her i foråret, men hvilken kugle bruger i, samt jeres ladning vil jeg også gerne høre om, hvilken hastigheder i bruger mm.
Alt om lange skud med 308W er velkommen.

Glæder mig til at høre hvad i bruger.

jeg har Norma 201, 202, 203B, N135 og 140. og så tænker jeg på at købe N530 som jeg tror vil være en god krudt til 308W.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr. 308W
Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
N202 og 168 grs kugler går godt i spænd sammen...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Min bedste ladning med høj hastighed er med 168 grain's kugler og 203B. 5 skud's samling = 11 mm
Bedste præcision er med 165 grain Game king og 202. 5 skud =5 mm

Mvh.
Carsten
Svar
#4
Dette er dybt religiøst vand.

Men jeg vover mig ud på isen alligevel.

Jeg har skudt med 308 win i mange år og det har været rigtigt let, at lave en god ladning til den.

Uden at kende stigningen i din pibe vil jeg anbefale den tungeste/længste som din pibe kan stabilisere.

540 meter betyder, at du skal over i venstre del af terrænet og her betyder vinden nogen gange en del.

Derfor er begrænsning vindafdriften faktisk vigtigere end om du skyder grupper på 10 eller 20 mm.

Du skal altså prøve om du kan styre en 178 A-max eller 185 scenar i din pibe. De kommer ikke så hurtigt ud, men bulletdrop betyder mindre end vindafdrift. Droppet kan beregnes ganske præcist. vindafdriften skal begrænses til den laveste mulige da det er her usikkerheden opstår.

Jeg skød selv i mange år med 167 og 168 grains fordi de så bedst ud i skiven på de 100 og 200 meter jeg sædvanligvis kunne skyde på.

Men blev så opmærksom på at forskellen i grupperne på få millimeter havde mindre betydning end usikkerheden i vind på afstandene efter ca 400 meter.

Så kan du få en af de nævnte eller lign til at skyde 20 mm eller der omkring vil det være min anbefaling.

og inden du kører til Ulfborg. Så få målt hastigheden og leg lidt med fx Strelok pro eller et andet ballistik program og se hvor lidt der skal til før man er et andet sted på skiven.

203B er et ganske fint krudt valg til projektiler i den ende af skalaen jeg taler om.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej Ole,

Jeg har ladet op med hhv 167grs og 185grs Lapua Scenar/OTM (Open Tip Match) til en 600m skydning afholdt i 2013. De to projektiler er ret populære, der hvor jeg har læst.

Jeg fik afprøvet 167grs Scenar på den lange bane (43grs N201; Col 71mm; QL v0: 855m/S; chronograferet til 824 m/s i 74cm pibe; 5% under max tryk jvf QL). Det gik godt til 400m, men derefter løb jeg tør for talent/koncentration[:I].

Jeg har ikke testet nok på 185grs til at vide om min riffel kan "bære den".

Jeg har stadig nogen, der er ladet op, så du kan prøve nogen næste gang vi ses, Ole.

Mvh Pete
Svar
#6
Se om du kan få fat på Lapua 170gr LockBase... Lapua lader den i to varianter - en civil ladning og en militær ladning. Den militære ladning er lavet til semiautovåben med relativt korte piber med det formål at kunne række ud til 1000 meter.... Jeg har skudt med kuglen og den er hyper præcis, og afdriften er minimal ....

J.
Svar
#7
Jeg bruger 43,5 gr N540, magnum hætte, Norma hylster og 168 gr HPBT projektil.

Skudt af i min gamle M595 .308

På 540m sidder skudende indenfor en underkop.
Svar
#8
https://www.sierrabullets.com/store/prod...-MatchKing

Og så godt sus i sejlene i en 1:12" pibe

Hvis du spørger pænt vil du få QL beregninger der tager det meste ud af prøveskydning.
Svar
#9
Kaffegrums, jeg vil gerne spørge pænt, men jeg har QL så den del kan jeg klare selv men tak for buddet.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr. 308W
Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

https://www.sierrabullets.com/store/prod...-MatchKing

Og så godt sus i sejlene i en 1:12" pibe

Hvis du spørger pænt vil du få QL beregninger der tager det meste ud af prøveskydning.



Hvis du kan få den stabiliseret i piben er den selvfølgelig endnu bedre end mine forslag. Havde bare ingen forventning om , at det kunne lade sig gøre på andet end piber med en for 308 speciel stigning, og havde du sådan en hvade du nok gjort dig tankerne inden bestillingen.

Prøv evt. kugle stabilisatoren på Berger Bullets hjemmeside.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Blaser r 93 har 11 tommer stigning og kan sagtens klare lange tunge kugler
Mvh
Mads
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by nusersfar

Blaser r 93 har 11 tommer stigning og kan sagtens klare lange tunge kugler
Mvh
Mads



det kommer nok lidt an på om det er et vld projektil eller et oryx og hvilken hastighed den han vrides afsted med.
Kender ikke magasinlængden på en r93 og når de lange skal dybt ned i hylsteret er der ikke plads til så meget krudt og er piben samtidig kort så betyder det noget for hastighed, som i forvejen ikke er høj på en 308.
Jeg ved godt en 308 ikke er så følsom for pibelængde som så mange andre, men lige præcis til længere skud vil man gerne have vredet det sidste ud af den.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Tjaaa...hvis du kan vride en Lapua 170gr LockBase op på 780ms er den supersonisk ud over 1000m ved 0 grader celcius og 35 meter OH.... Det er da på ingen måde umuligt i en standard 308 jagtriffel....

J.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Tjaaa...hvis du kan vride en Lapua 170gr LockBase op på 780ms er den supersonisk ud over 1000m ved 0 grader celcius og 35 meter OH.... Det er da på ingen måde umuligt i en standard 308 jagtriffel....

J.



Nu skulle den vist ikke længere end til lige over de 500 så hvor når den bliver subsonisk er ikke det afgørende.

Det afgørende er om kombinationen af hastighed og twist i piben, giver rotationer nok til at projektilet er præcist.

Jo længere projektilet er jo mindre plads bliver der til krudt, hvis magasinet begrænset længden.

Når Berger skriver at deres 200 grains kræver 11" forudsætter de at man har en pibe på 26" eller mere.

Når der ikke skal skydes på de helt lange distancer, bør man også kigge på hvornår der ligger et break point for hvor den tunge vinder over den lidt lettere.

Så jeg ville teste en håndfuld med fx 185 scenar og så lege lidt med et ballistik program og sammenligne på forskellige lapua fabriks patroner og kigge efter forskellen.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
@BC

Den er jeg helt med på - Det jeg prøver at sige er, at man behøver ikke voldsom høj hastighed på et givent projektil for at det stabilt når ud til 500+ meter... så al snakken om maximum COL mv for at presse det sidste 0,1 grain krudt i hylstret er jo lidt omsonst... bevares højere hastighed giver mindre vindafdrift og drop - men mon ikke det er det mindste af problemerne - så længe man kender sin kugles drop og afdrift under forskellige vind, vejr og temperaturforhold...

J.
Svar
#16
Er den Lapua Lock Base til at købe herhjemme, hvem forhandler ?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Mon ikke Rex er mand for at hive dem hjem?[Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

@BC

Den er jeg helt med på - Det jeg prøver at sige er, at man behøver ikke voldsom høj hastighed på et givent projektil for at det stabilt når ud til 500+ meter... så al snakken om maximum COL mv for at presse det sidste 0,1 grain krudt i hylstret er jo lidt omsonst... bevares højere hastighed giver mindre vindafdrift og drop - men mon ikke det er det mindste af problemerne - så længe man kender sin kugles drop og afdrift under forskellige vind, vejr og temperaturforhold...

J.



Jeg tror vi render forbi hinanden. Alt det du skriver er rigtigt.

Jeg skriver at du ikke kan bruge den bedste bc til noget som helst hvis projektilet ikke er stabilt nok til at holde 5 cm eller går side vers ind i skiven på hunderede meter.

Jeg prøvede selv i min 260 at skyde med bevidst for lange/tunge og resultatet var klart nok. de gik godt nok ind som små fine huller, men blev de ikke stabiliseret nok spredte de 10-15 cm.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Top - vi er 100% enige nu [Big Grin]

J.
Svar
#20
Hej
Havde håbet at i skrev at 150gr. kugler var de bedste til 535m i en 308W[Big Grin][Big Grin], men det var pga. jeg har et stort lager af de kugler, men jeg vil prøve at lade nogle Lapua scenar 167gr. som Pete1234 skriver om.
Iht. QL kan jeg få den op på 843m/s med 203B krudt.
Med 202 og N530 829m/s så det går nok.

Mvh. Ole

Blaser R93: 6mmbr. 308W
Blaser R8: 30-06. 8x68S. 375H&H

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)