Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forbud mod .50 BMG?
#1
Kan nogen her af- eller bekræfte at kaliber .50 BMG er på vej til at blive forbudt i DK?

Og hvorfor i givet fald?

Jeg havde nemlig tænkt mig at anskaffe lige præcis sådan en!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Tjah, intet modspil fra Jægeerforbundet angående forbud mod 50 BMG og lignende kalibre samt forbud mod riflede haglpiber.

Vi får en skive med lyddæmpere i den ene ende af salamien og så tager de 2 skiver i den anden ende [xx(][xx(][xx(]

http://prodstoragehoeringspo.blob.core.w...gsbrev.pdf

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det må da betegnes, som at have haft analsex, med en elefant.[Sad!][xx(][Sad]

Godt sønder pulet i r.... af jeres egne folk.[xx(][xx(][xx(]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
tjah, man kan jo diskutere den jagtlige relevans for en riffel i 50 BMG.
( at man så kan søge en tilladelse til langdistanceskydning med samme, er en anden sag )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by STROM

tjah, man kan jo diskutere den jagtlige relevans for en riffel i 50 BMG.
( at man så kan søge en tilladelse til langdistanceskydning med samme, er en anden sag )

mvh
Strom, naturgænger



Jeps, lige som me så mange andre kalibrer til brug I DK, hvor det max er kronvildt vi skal vælte - det er bare det sædvanlige smagsdommeri...

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
1. Forbud mod anvendelse m.v. af patroner med hagl af tungsten
2. Ophævelse af forbud mod anvendelse af lyddæmper
3. Forbud mod anvendelse af kaliber .50 BMG og tilsvarende kalibre 4. Præcisering af forbuddet mod anvendelse af brennekepatroner.
Ad 1. Der foreslås indført et forbud mod anvendelse m.v. af haglpatroner med hagl af tungsten, da tungsten har vist sig at kunne være kræftfremkaldende for dyr, der rammes af haglene. Forbuddet sidestilles i omfang med forbuddet mod anvendelse m.v. af hagl af bly. Der foreslås en overgangsordning, således at haglpatroner af tungsten kan anvendes til flugtskydning til og med august måned 2014. måske lidt for hurtig en beslutning, med tanke på hvor mange patroner der er i omløb derude
Ad 2. Forbuddet mod anvendelse af lyddæmper til jagt og regulering foreslås ophævet, som følge af, at Justitsministeriet har ændret cirkulære om våben og ammunition m.v. således, at der kan gives tilladelse til besiddelse m.v. af lyddæmper til jagtvåben.
Det var så også på tide
Ad 3. Der foreslås indført et forbud mod at anvende kaliber .50 BMG og tilsvarende kalibre til jagt og regulering, da sådanne militær kalibre ikke vurderes at være egnede til jagt m.v.Her er det tydeligt, at de ikke aner, hvad der sker udenfor den beskyttet institution, de får betalt for at være på
Ad 4. Der foreslås indført en præcisering af, at brenneke patroner ikke kan anvendes til jagt og regulering uanset, om der anvendes et glatløbet eller riflet haglvåben.Igen en hovedløs beslutning, der bliver taget uden nogen som helst at viden hvad ordet brenneke patron betyder / dækker over, her kunne man definere at slugs, lign. er tilladt at anvende
De foreslåede ændringer forventes at træde i kraft den 1. marts 2014. Evt. spørgsmål om de foreslåede ændringer kan rettes til undertegnede.Syntes at i skal komme op af den stol DJ sidder fast i, en mulighed er at se og få sendt nogle kvalificeret svar samt spørgsmål til nst@nst.dk ellers er det sku kørt, hvad bliver det næste der skal forbydes, ellers skal der være en mand/kvinde der sætter et velformuleret brev sammen, resten skriver under, så få nu den finger ud, gør noget ved det, ellers må i rette ind igen, igen..
Høringssvar bedes sendt på mail til nst@nst.dk med kopi til elbra@nst.dk, senest den 31. januar 2014.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Hånden på hjertet: Hvor mange vil bruge en .50 BMG til jagt ?

Det er en patron der i private hænder udelukkende er interessant til baneskydning på ultra lang afstand, 1.000 meter og derover. Derfor burde vi ikke hidse os op over, at den nu dømmes ude til jagt. Men problemet er, at skytteforeningerne er faldet i søvn i 1985, da toppen af poppen var en Sauer 200 STR med dioptersigte. Bevares, det er stadig en god riffel, men vi er altså nogle stykker der har fået råd og lyst til at bruge kikkertsigte i mellemetiden. Og i grunden også halvautomater, bipods og meget andet sjovt til baneskydning. Men vi har efterhånden vænnet os til, at hvis man vil have en tidssvarende og interessant baneriffel, skal vi have den på jagtriffeltilladelse [xx(]. Det er noget lort, men DGI skydning er bare ikke med hvor det sker.

Derudover er det magtfordrejning at forbyde kaliberet via jagtlovgivningen, for der er intet vildt på jorden den ikke kan dræbe, og man har aldrig tidligere fastsat øvre grænser for kalibre. JM har bare ikke gidet forbyde den gennem våbenloven med det virkelige argument: Terroristforskrækkelse og afmagt overfor bandekampene. Derfor er NS og DJ nyttige idioter der kan gå JM´s ærinde.

Så alt i alt har hverken DJ, DGI-skydning, Justitsministeriet eller Naturstyrelsen nogen ære af dette makværk.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Og lige en lille spidsfindighed: Er Brenneke kugler ikke et varemærke ? I givet fald svarer det til at man forbyder unbraco nøgler, men ikke nøgler til indvendig sekskant [xx(]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
50 BMG er vel en typisk langdistance kaliber anvendt af militæret. Jeg har svært ved at se den jagtlige relevans i DK. Indrømmer blankt at jeg ikke ved om det er en kaliber der typisk anvendes i udlandet til jagt, men der er ikke det indtryk man får fra jagtbladene og internettet.
Hvad kan man få af jagt relevant ammuntion i 50 BMG eller projektiler til genladning?

Det er vel skytteforeningerne som evt. Har et behov for den kaliber til noget lang distance skydning. Og dermed dem og ikke jægerforbundet som skulle argumentere for dette??

Hvis jægerforbundet skal argumentere for en speciel kaliber så skal den have jagtlig relevans i dk ellers mister de total troværdighed.

Mvh.
Jørgen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jsc

50 BMG er vel en typisk langdistance kaliber anvendt af militæret. Jeg har svært ved at se den jagtlige relevans i DK. Indrømmer blankt at jeg ikke ved om det er en kaliber der typisk anvendes i udlandet til jagt, men der er ikke det indtryk man får fra jagtbladene og internettet.
Hvad kan man få af jagt relevant ammuntion i 50 BMG eller projektiler til genladning?

Det er vel skytteforeningerne som evt. Har et behov for den kaliber til noget lang distance skydning. Og dermed dem og ikke jægerforbundet som skulle argumentere for dette??

Hvis jægerforbundet skal argumentere for en speciel kaliber så skal den have jagtlig relevans i dk ellers mister de total troværdighed.

Mvh.
Jørgen



SÅ må vi hellere også straks have forbudt 375, .416 osv. [xx(]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Stop en ½

50 BMG er blot den ene salami skive. Den anden salami skive - den vigtigste - riflede slugløb til sabots har mange fordele. Kortere sikkerdesaafstand end rifler, effektiv til drivjagt og eftersøgning i tæt skov. Nærmest perfekt til vildsvin som er en vildtart der er på vej. HVOR FANDEN ER JÆGERFORBUNDET ???

Grunden til at jeg tog 50 BMG med er at jeg er modstander af indskrænkninger og forbud generelt. Men vendingen "tilsvarende kalibre" er en gummiparagraf som vil blive brugt imod os af diverse våbenkontorer (snart kun 2) Hvad er definitionen på tilsvarende??

Er det cal. 50 og større? Er det alt der ser stort ud i våbenkontorets øjne så som 458WM og 458 Lott? Hvad med cal.416 eller alle over cal. 400?

Tænk på luftgevæerene - justitsministeren ville forbyde alle kraftige luftgeværer. Vi troede at det var 9mm og 12,7mm Enkelte troede at 6,35 blev grænsen. Men ministeren mente at alt over 4,5mm er farligt og for kraftigt.

Så jeg stoler ikke på at "tilsvarende kalibre" nøjes med at være dem der hedder noget med 50 i kaliberbetegnelsen.

Og rent faktisk er der mindst 1 Jyde der har nedlagt kronvildt med sin 50 BMG. Resultat = hinden lagde sig steddød på siden med et helt normalt hul igennem. Intet smadret eller ekstraordinært stort kødspild. Så hvorfor mener Naturstrelsen at den er uegnet til jagt? Er det fordi kontornusserne ikke har armkræfter til at slæbe en 50 BMG med ud i terrænet?
Jeg græmmes og ærger mig hver gang nogen af mine skytevenner får begrænset ders hobby....[xx(][V][Sad!][Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
+ ja sæt selv tal på.
Men Hvor helvede er i henne, begynder at forsvarer, at det er ok at fjerne .50 BMG, som det første, men hvad sker der, hvis de begynder at fjerne det i brænder for, ja så er helvede jo løs, tag nu og få rettet ind, det er som M@X skriver, dette er bare den første skive i salamien der bliver fjernet

Man skal ikke være sig selv nærmest, vel

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Det hjælper ikke at skrive med stor bogstaver eller råber ( muligvis på blodtrykket :-)) det bliver det ikke mere rigtigt. Det virker ikke i politik. jeg har absolut intet mod 50 BMG, men kom nu med nogle saglige argumenter at der er en jagtrelevant kaliber. Eller kæmp for det som en skytteforeningskaliber, hvis det er den reelle relevans.

Jægerforbundet opgave er at varetage jagtinteresser, det er dog deres medlemmer betaler kontingent for. Jeg er ingelunde imponeret over jægerforbundet politiske indsats, man at klandre dem for at de ikke bruger ressourcer på at kæmpe for 50 BMG har jeg svært ved!!

Slugsløb til cal 12. Har en lang mere jagtlig relevans for mange danske jægere, da mange jo driver jagt i vores nabolande.

Mvh.
Jørgen
Svar
#14
Hmmmm....jeg mener man skal vælge sine kampe med omhu - og i min optik er dette ikke en kamp der værd at kæmpe[:o)][B)]

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#15
[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...c2d34a.jpg [/IMG]

For mig hjælper det udmærket, for der er nogle der glemmer, at læse det der står med småt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hmmmm....jeg mener man skal vælge sine kampe med omhu - og i min optik er dette ikke en kamp der værd at kæmpe[:o)][B)]

mvh
Korthår[Smile]



Ja, det tvivler jeg ikke på du gør.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#17
Hvis lignende kalibre lige pludselig bliver 338 lapua, så må de andre 338 ultra magnum kalibre vel stå næst i køen..

Selv om det er et militærkaliber er det jo i samme boldgade som en række civile kalibre. Jeg mener at man netop for at modarbejde smagsdommeriet bør tage den principielle kamp. Ellers er det ens egen niche interesse der ryger næste gang.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#18
+1

/Rolin

PS: Jeg skal på ingen måde beklage min store skrift, men at vi begynder at skyde på hinanden, eller os selv i foden, gavner trods alt kun vores fjender, den har vi jo nok af, vi skal ikke bekrige os selv.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#19
[Image: Rightsvsfeelings_zpsebfb3938.jpg]

Derfor er de meget svære at forhandle med!
Svar
#20
[8]
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)