Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
a-tec eller sonic 45
#1
har lige prøvet en tikka t3 308w med en a-tec max8 mm fuck det virker men den er noget dyre end sonic 45! er der nogen der ved om sonic 45 er ligeså god?
Svar
#2
Posted - 12/11/2013 : 22:22:04
Data fra forskellige uafhængige test.
Sonic 45. Ø45. +længde på våben 120mm Dæmpning kal 308win 23,1dB(5 moduler)
Sonic 45. Ø45. +længde på våben 190mm Dæmpning kal 308win 33,1dB(10 moduler)
Hausken std Ø50 +længde på våben 145mm Dæmpning kal 308win 25,1dB
Hausken JD228 ø50 +længde på våben 145mm Dæmpning kal 308win 28.4dB
S&L TMD45 Ø45 +længde på våben 148mm Dæmpning kal 308Win 20,4dB
S&L TMD55 Ø55 +længde på våben 148mm Dæmpning kal 308win 22,7dB(27,1dB)
S&L Hunter/Jaktfall Ø45 + længde på våben 150,5mm Dæmpning kal 308Win 20,3dB
A-TecTMM45 ø45 +længde på våben 158mm Dæmpning kal 308win 22.4dB
A-Tec Carbon02 Ø48 +længde på våben 158mm Dæmpning kal 308win 25,6dB
Edited by - n a on 26/11/2013 19:50:27

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#3
Det er det samme har jo sagt
Svar
#4
Må vel konkludere at Sonic 45 er marginalt bedre indenfor sin størrelse (ø45) ?
Svar
#5
Ja, hvis der sættes nok moduler på.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja, hvis der sættes nok moduler på.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Bob Bob Bob det er da vidst en tolkning[Wink]
med en frembygningslængde på 120mm dæmper den marginalt bedre end en A-Tec med en frembygningslængde på 158mm.
Sonic med en frembygningslængde på 190mm dæmper 10dB bedre end en A-Tec med en frembygningslængde på 158mm.
Disse tal kommer fra neutrale test udført af norske journalister (med brugbart måleudstyr som kan måle peak op til 170dB) Disse test var på en kal 308win, det er sandsynligt at resultaterne kan variere ved andre kalibre eller kuglevægte

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#7
Tja, med 5 moduler, ligger den "middel" i den liste... med 10 moduler ligger den højest på listen.

Hvordan kan man tolke det anderledes.???

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Tja, med 5 moduler, ligger den "middel" i den liste... med 10 moduler ligger den højest på listen.

Hvordan kan man tolke det anderledes.???

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



I forhold til det konkrete spørgsmål, så matcher en version med frembygningslængde 120mm og en diameter på 45mm, det andet fabrikat som måler 158 i frembygningslængde, og 45mm i diameter

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#9
Ja og ingen af dem kan fås i blå.!

Så jo, jeg holder nu ved at den så er marginalt bedre, hvis man vælger nok moduler. - jeg flueknepper ikke lige om 38mm i længden, men man kan godt være firkantet nok og tage den udvej, hvis det er.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja og ingen af dem kan fås i blå.!



Jo jojo jo, Sonic 45 fås skam i blå, lige om lidt.....[Wink]

Jeg har planer om en blå Sonic [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg har svært ved at tolke det anderledes end at Sonic er både bedre og i øvrigt også billigere.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg har svært ved at tolke det anderledes end at Sonic er både bedre og i øvrigt også billigere.



Helt enig. Man er nødt til at sammenligne dæmpere med samme diameter (og længde) -volumen i dæmperen har rigtig meget at sige for dæmpningen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja og ingen af dem kan fås i blå.!

Så jo, jeg holder nu ved at den så er marginalt bedre, hvis man vælger nok moduler. - jeg flueknepper ikke lige om 38mm i længden, men man kan godt være firkantet nok og tage den udvej, hvis det er.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Hvis ikke +38mm betyder noget, så betyder +32mm vel slet ingen ting, og så har du pludselig testens mest dæmpende dæmper [Wink]

Men hver enkelt person må jo gøre for og imod op med sig selv.
Jeg ville nok vægte to sonic frem for en a-tec

Mvh. Loft
Svar
#14
@LOFT,

du kan jo komme forbi og prøve dem på TRG´en[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
@ HappyNanok - det er nok mig der er lidt tungnem, men jeg forstår overhovedet ikke det du skriver - det er måske heller ikke meningen [?]
Du ved meget mere om lyddæmpere end jeg gør, og har ligeledes teknisk indsigt, så det vil være rart for forståelsens skyld, hvis du vil være rar at forklare det lidt bedre (det er ikke ment som nogen form for kritik) bare et ønske om god info., så vi alle kan blive klogere på et, for de fleste, meget nyt emne.

Jeg forestiller mig, at volumen er det man kan sammenligne ud fra - herunder er frembygningslængden meget interessant, både for anvendelighedens skyld, men især fordi den del der ligger foran mundingen, er betydelig mere effektiv for dæmpningen.

Det vil sige at en dæmper med kort frembygning, skal være betydelig mere effektiv, for at opnå samme dæmpning - giver det mening [?]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
På den anden side kan man med +5mm få en bedre kortere dæmper...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GT

@LOFT,

du kan jo komme forbi og prøve dem på TRG´en[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Bare det var så vel [Sad] men jeg har ikke været finskytte siden 08

Men det kan da ske at jeg kan låne noget af jægernes grej med på cu [:p] at dømme ud fra de grupper de kunne præstere da vi var i boris sammen. Så kan man hurtigt konkludere at de alligevel ikke bruger det.

Mvh. Loft
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by AB

@ HappyNanok - det er nok mig der er lidt tungnem, men jeg forstår overhovedet ikke det du skriver - det er måske heller ikke meningen [?]
Du ved meget mere om lyddæmpere end jeg gør, og har ligeledes teknisk indsigt, så det vil være rart for forståelsens skyld, hvis du vil være rar at forklare det lidt bedre (det er ikke ment som nogen form for kritik) bare et ønske om god info., så vi alle kan blive klogere på et, for de fleste, meget nyt emne.

Jeg forestiller mig, at volumen er det man kan sammenligne ud fra - herunder er frembygningslængden meget interessant, både for anvendelighedens skyld, men især fordi den del der ligger foran mundingen, er betydelig mere effektiv for dæmpningen.

Det vil sige at en dæmper med kort frembygning, skal være betydelig mere effektiv, for at opnå samme dæmpning - giver det mening [?]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Nu var det ikke mig der blandede frembygningen med ind i billedet.

Jeg kiggede bare dæmpningen igennem, og forholdt mig til spørgsmålet om hvorvidt én dæmper var bedre end andre indenfor sin størrelse (Ø45) og jeg kiggede kun på det der var tilgængeligt her i tråden.

Altså kiggede på den pågældende dæmper der blev spurgt om, og så at den var listet med to forskellige tests - en med 5 moduler og en med 10 moduler.

Den med 5 moduler lå "middelmådigt" i forhold til de andre.

Og kommenterede at ja, den var marginalt bedre med 10 moduler, end de andre dæmpere i samme diameter.

Det pisser åbenbart n_a af, som så blander lyddæmperlængde/frembygningslængde ind i billedet.

Jeg vælger at holde fast i, at jo, tallene viser at dæmpningen da bliver bedre jo flere moduler man sætter på - det lader jo også til at være mantraet rundt om, "Vælg S&L eller Sonic, så kan du sætte flere moduler på".

Kan nu ikke lige se fordelen i at købe en dæmper der er modulært opbygget - kun for at forøge standarddæmperen der har 5-6 moduler, til 10 moduler og forøge lyddæmperens totallængde, for at få dæmpning nok.

Gud fader bevares, ja, det kan man da. Men kan ikke se hvorfor det argument konstant skal overtrumfe ALLE andre inputs.

Det er lidt som at bestille mad i indien - du kan bestille hvad end du lyster, bare det er med karry (og lyddæmpere... med moduler, så du kan forlænge den)

Mht frembygningslængden, så springer n_a nok ind - det har han jo heeeeeeelt styr på, kan vi jo se.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Happy; øøøh... Sonic 45 med 5 moduler dæmper mest af alle 45mm dæmpere der er i den test... (naturligvis lige på nær den med 10 moduler) Hvordan gør det den middelmådig? Er der noget jeg ikke fatter at læse?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
Hvad er iøvrigt vigtigst at vægte.?

vægt?
frembygningslængden?
dæmpning som standard-dæmper uden ekstra tilvalg?
moduler bedre/dårligere end permanent lukkede?

Min kommentar gik bare lidt på at jo, man kan da sagtens vælge en modulært opbygget dæmper og sammenligne den med en hvilken som helst anden dæmper - standard til standard.

Men når man begynder at smide modulære dæmpere ind i billedet, hvor man pludselig fordobler antal moduler - er det så helt fair at sammenligne.?

Deraf min kommentar "Ja, hvis man smider moduler nok på".

Men det var åbenbart for grov en tolkning......

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)