Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vedligehold af lyddæmper
#1
Hvordan skal man vedligeholde sin lyddæmper?

Hos en af de større danske jagtforretninger skriver de:

Citat:quote:

Vedligeholdelse
Der dannes kondensvand i lyddæmperen ved affyring. Denne kondens vil efterfølgende løbe ned i løbet og kan give anledning til rustdannelse, hvis lyddæmperen forbliver på riflen ved opbevaring . Rengøring af lyddæmperen kan være individuelt, men efter 300-500 skud bør lyddæmperen lægges i blød i diesel i ca. 30 minutter og derefter blæses tør med trykluft.


Er det den korrekte metode?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Ase Utra forskriver, at man blot puster lidt WD40 eller lignende ind i dæmperen fra hver ende. Det vil optage den syreholdige kondensvand der fremkommer i dæmperen og fohindre det i at skade denne. Det oser lidt ved første skud efter sådan en rengøring - men til gengæld dæmper det ekstra godt [Big Grin]

J.
Svar
#3
Mig bekendt optager WD40 ikke vand men fortrænger det.
Hence WaterDisplacement trial no 40???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg har godt set at visse jagtbutikker anbefaler at man ændre sin dæmper til en form for dieselmotor.
Personligt vil jeg være forsigtig med den proces, da der formodentligt, under uheldige forhold, kan opstå en dieseleksplosion inde i dæmperen hvis man ikke får alt diesel vasket ud efter rengøringen.

Vi har her endnu et eksempel på en ammestuehistoriekuvøse.

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#5
@na . Hvad anbefaler du at vi gør, for at vedligeholde vores sonic dæmber ??

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Dæmpere der kan skilles ad (og de nogen gange "selvadskillende" S&L [8D]) skal bare rengøres og tørres som man ville gøre med andre våbendele der bliver meget "mogede" som det hedder nordenfjords..

Dem der ikke kan adskilles .. tjaa... diesel er nok ikke så god en ide, hvis man ikke kan være sikker på at få det hele ud igen...
det samme gælder faktisk WD40, som mest består af petroleum [:I]

Personligt tror jeg ikke at man løber den store risiko, specielt hvis man blæser grundigt ren med trykluft og lader dæmperen tørre grundigt inden den bruges igen.

Sagen er reelt at det skidt der efter mange skud (flere 1000) måske kan give problemer, alligevel ikke kan fjernes på den måde...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Jeg ved ikke så meget om de forskellige olier/væskers egenskaber (hvorvidt de er vandabsoberende eller fortrængende) - referede kun til hvad Ase Utra anbefaler... Personligt bruger jeg selv Brunox - men hvad indeholder det mon så??? Nytroglycerin??? [Big Grin]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by rkn

@na . Hvad anbefaler du at vi gør, for at vedligeholde vores sonic dæmber ??

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]


Du skyder, skyder, og så skyder du lidt mere. Det er det de synes bedst om.
For din sjælefred skyld, kan du en gang i mellem skille den ad, og vaske den med iblødsætning i diesel / petroleum eller lignende. Dog skal du så efterfølgende børste /skrabe det løsnede koks af. Til slut vasker du samtlige dele i almindelig sulfo opvaskemiddel. Tørre alle dele. smører samtlige gevind med den monteringspasta som kan købes i forbindelse med servicesættet. Så skruer du det hele godt sammen igen . Denne monteringsfedt er også uovertruffen til at smører gevindet på pibemundingen før du skruer dæmperen på.

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#9
Dravis
Hvis en dæmper er rimelig avanceret i sin udformning, tror du så overhovedet det er muligt at få blæst / hældt nævneværdigt af disse rester ud [Wink]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
#10
Tillader mig lige at smide denne ind (igen) som eksempel på de permanent lukkede dæmpere :
http://jacksonrifles.com/zz-silencers/fi...manual.pdf

Citat:quote:

Maintenance: Remove the suppressor after each shooting session; this allows condensation from the powder gases to evaporate away.

After use, spray some WD40®, Napier® or similar light gun oil into and onto the suppressor and keep the barrel and muzzle thread greased to prevent corrosion.

Otherwise, the Reflex Suppressor is practically maintenance-free.

Normal fouling by powders and primers does not affect its functioning. Loose particles, such as powder kernels or carbon chips, are easily removed by shaking the suppressor vertically whilst holding it in a vertical position.

Washing with liquids or solvents is not recommended.


Det er præcis hvad jeg har gået ud fra med en BR Reflex jeg har benyttet igennem lang tid - og det har den klaret 2.500+ skud på, uden overdreven tilsmudsning.

Jeg har afmonteret den når jeg kom hjem, lagt den lunt/varmt på eks en radiator, og givet den et ganske kort pust olie.

Små-stykker af krudtslam har jeg nemt kunnet ryste ud, og den bliver tilsyneladende ikke fyldt op med krudtslam.

Ved godt det er helt specifikt for BR Reflex og hvad de anbefaler for deres - jeg kan så sige, at hvis man efterlever dette, med biltema's våbenolie.. så virker det også fint.

En kammerat lånte engang riflen, og stak et scope i lyddæmperen efter han var på jagt med den - jeg så det ikke selv, men han kunne heller ikke se nogen større kager af møg/krudtslam.

"Den korrekte måde"....... må være at følge producentens anvisninger for produktet.

Jeg går ud fra at i har fået en brugsanvisning med.. ?!?!? eller som minimum kan læse om vedligehold på producentens hjemmeside.??

Ifølge dansk lovgivning skal dette vist medfølge produktet......

Det er et godt udgangspunkt, så lortet ikke eksploderer fordi man gør som andre antager er det rigtige.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Hvad mon der sker, hvis man som eneste vedligeholdelse bare sørger for at holde gevindet mellem dæmper og pibe smurt ?

Her taler jeg om en ASE Utra sl5.

Seriøse bud på langtids effekten ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#12
langtids effekten.......den lever længere end du gør, så lidt som du skyder [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
skal de ikke bare skydes rene ala sl dæmperne.. [Wink]

Hvis der er nogen der føler for det kan jeg da godt smide en dæmper i firmaets ultralyds rensekar.
der bliver den vibrations ren gjort i en rensevæske ved 60 grader evt. for forsøgets skyld kan jeg da godt hæve temp. for at få mere af væsken til at fordampe.
det skal bare være en stål dæmper da aluminium forsvinder i væsken..

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)