Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flugtafstand bly / uden bly ?
#1
Jeg lader patroner til nogle stykker, som skyder meget vildt årligt. De har tidligere skudt med Vulkan, Mega og lignende, og har med 308win og 30.06 haft korte flugtafstande (råvildt, dåvildt, vildsvin, kronvildt).

Da en del skydes i Tyskland har den sidste tid skudt med TSX. De laver ret god skade både sårkanal og udgangshul. Men deres oplevelse er at dyrene generelt har væsentlig længere flugtafstand.

Er det noget I har oplevet ?

Hvis ja, hvad kan det mon skyldes. Er den manglende chokeffekt fra de fragmenter der falder af de bløde blykugler ? (Norma kalahari skulle jo efter sigende have en god chokeffekt grundet den fragmenterende spids).

Mvh. Ole

Flyttet af Kima
Svar
#2
Jeg har haft et par grise som er gået et stykke efter træf med 250 grs 9,3 TSX eller 180 TTSX .30. I begge tilfælde har der været masser af schweiss. Så har jeg haft to elgkalve der er gået under 50 meter og en masse vildt (5 elge, 2 dåkalve omkring 10 vildsvin, 20+ rådyr, ræv, grævling og skovskader ;-) )der er faldet på stedet. Jeg her en fornemmelse af at der er forskel imellem min 9,3x62 og min 300wm hvor NKTeren har en lidt større knald/fald effekt.

Mit gæt vil være at der er en forskel og at fx vulcan vil kunne leverer større effekt. Men jeg spiser mit vildt og så betyder blypeber og kødskade også noget. Derfor holder jeg mig til kobberpilene og det synes jeg også at resultaterne berettiger.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Har anvendt TSX I flere calibre fra 6.5x55, .308 og .375 Ruger siden 2009 og foeler ikke der er forskel I flugtstraekning. Hvid der er, er det I favoer af TSX. En ting der er helt sikkert er, at der har vaeret gennemskud paa samtlige stykker vildt (ogsaa I zebra og oryx stoerrelse med .308 Win). Jeg holder gerne moderate hastigheden omkring de 800 m/s (130 grs 6.5x55 = 840 m/s, 165 grs .308 = 800 m/s, 300 grs .375 Ruger = 800 m/s, 235 grs .375 Ruger dog 900 m/s). Da det er noget der virker, gider jeg ikke eksperimentere med andet til jagt.

Jeg er af den overbevisning, at det der betyder mest for flugtstraekning er skudplacering mere end navnet paa projektilet.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Jeg har oplevet længere/lange flugtafstande med 308W og Barnes TSX 165gr... Skiftede til TTSX 150gr og 130gr, hvorefter alt forendte inden for 40 meter... grundlaget er lidt spinkelt, men understøtter det rent teoretiske i at TTSX folder markant hurtigere ud end TSX grundet plastspidsen. Jeg skød 5 stk vildt med TSX og 10 med TTSX (råvildt, ræv, gris og dåvildt...)

Derudover sås der generelt mere schweiss efter mødet med en TTSX...

J.
Svar
#5
Jeg har i denne netop afsluttede sæson skudt forholdsvist mange stykker større vildt med .300 WM og 180 gr. TTSX projektiler. præcisionen er fremragende, men jeg oplever at flugtafstanden er længere og mindre blod på skudstedet end da jeg skød med Accubond.

Faktisk har kuglen også lavet en del kødødelæggelser ved rene bladskud, så jeg er ikke ovenud imponeret.

Tror næste sæson bliver med Accubond og de overskydende TTSXére bliver gemt til Tysklandsturen næste år.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorfor det er sådan det forholder sig eller om det bare er tilfældigheder.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)