Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koncurenceskydning
#21
Muligt at politiet ikke har den indsigt og kalder en lyddæmper for en våbendel på tilladelserne???

Men grundet at det på et tidspunkt meldt ud fra de skydebanesagkyndige at det skal fremgå af banens instruks har gjort at jeg har spurgt JM om dette.

Dette var så indledningsvist grunden til mit GÆT på at det KUNNE være derfor der var tvivl generelt.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Kunne du så ikke samtidig spørge JM om man må skyde med hjemmeladet ammunition på landets skydebaner...........nogen gange skal man bare lade tingene være som de er...[8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
M@x hvis nu jeg monterer en SL dæmper på min blaser . Tør du så ligge ved siden af mig

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

M@x hvis nu jeg monterer en SL dæmper på min blaser . Tør du så ligge ved siden af mig

Michael

skovarbejder af guds nåde



Så er det da næsten mest sikkert at være lige foran mundingen [B)][B)][Big Grin][Big Grin][8D]
Dette er IKKE IKKE IKKE ment som en kritik eller test af nogen af de nævnte produkter[8D][8D][B)]
Regner du efterhånden med at du helt kan spare kuglerne i patronerne[B)][8D][Big Grin]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#25
Citat:quote:

Kunne du så ikke samtidig spørge JM om man må skyde med hjemmeladet ammunition på landets skydebaner...........nogen gange skal man bare lade tingene være som de er..


Jo det kunne man da godt men jeg kan ikke se hvad det vedrører lyddæmpere?? Hvilken fabrikant ammunitionen kommer fra kan vel aldrig vedrøre en instruks. Der kan være påført hvilke specifikke kugletyper der er tilladt og i nogen tilfælde har jeg set det nævnt at man ikke må anvende lysspor. Men det er vel ret beset ikke ret mange genladere der lader med lysspor, så jeg kan ikke rigtigt se analogien???

At lade tingene være synes jeg er lidt vagt. Hvis det nu forholder sig således at brugen af lyddæmpere på en specifik bane er afhængende af at det er nævnt på instruksen, så er det at den skydebanesagkyndige tilføjer det på næst kommende instruks. jeg kan ikke se problemet???
Du har herved sikret at det foregår lovligt, hvis det et krav at det skal fremgå af instruksen.
Grunden til at jeg havde en formodning herom er at det kommer fra to skydebanesagkyndige.

Hvis der kommer svar om fra JM at det ikke er nødvendigt med at det fremgår af instruksen på den enkelte bane så er alle vel bare glade for så kan dem der spørger her og andre steder så et svar der er hold i og ikke "jeg tror eller vi lader være med at spørge for ikke at få et nej".

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
GT!

Instruks for banens brug angiver de sikkerhedsmæssige aspekter for anvendelse af banen. Det omhandler blandt andet (som du selv skriver)

- hvilke kalibre der er tilladt (pga endevold og blænders beskaffenhed)
- anvendelse af kappet eller ikke kappet prokjektiler (afhænger af blænders beskaffenhed - om de indeholder stål eller ikke)
- hvilke skydestillinger der må anvendes (feks er liggende skydestillinge ikke tilladt mange steder fordi den korrekte sikkerhedsvinkel mellem munding og endevold/blænder ikke kan opnås)
- skivemateriel...

Lyddæmper har med andre ord INTET at gøre med nogen af ovenstående punkter, da de hverken ændrer på kaliber, sikkerhedsvinkler, kappet/ikke kappet ammunition... Det ville svare til at regulere brugen af mundingsbremse. En sådan kan lokalt forbydes ved skydearrangementer - men det har noget at gøre med støj og ikke instruksen for banens brug!

J.
Svar
#27
Godt indlæg Jamo.

Det der kan have betydning for sikkerheden ved skydningen behandles i instruksen, intet andet.

En lyddæmper har samme betydning for sikkerheden på skydebanen som en mundingsbremse, nemlig ingen. Der står heller intet i instruksen om, om riflen må være malet lyserød eller camouflagefarvet. Men det må den godt, for det har ingen betydning for sikkerheden.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
@GT
Hjemmeladet ammunition har i høj grad noget at gøre med banens instruks.
Her på vores lokale militære skydebane, måtte vi i 10 år ikke anvende

#1 genladet ammunition
#2 blødnæset ammunition

Årsagen til den første var at den skydebaneansvarlige ikke kendte sikkerhedsafstanden på genladet ammo.
Årsagen til den anden var at han mente at membranen i bagvolden ville tage skade af blødnæset ammu. Og at det forøvrigt var jægerne der skød i banens blændere.

Det er faktisk de samme emner som Jamo nævner i punkt 1 og 2

Sjovt nok, må vi i dag skyde både med hjemmeladet og blødnæset. Ændringen kom efter at flere militærpersoner kom med i den lokale jagtforening.

Og det kan da godt være at jeg ikke vil spørge fordi jeg er bange for et nej. Men sæt nu at dit spørgsmål til JM forsinker jagtlovsændringen fordi JM først skal bruge tid på at finde ud af hvor de står. Det vil ikke blive populært ved dine egne kunder og dem der lever at at producere lyddæmpere. (lige undtaget dem der ikke ikke ikke er klar med en holdbar model)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
@Jamo,

jeg har selv været formand på 3 forskellige baner og er det stadig på éen. I forbindelse hermed har det været udtrykt fra den skydebanesagkyndige at det skulle fremgå af instruksen.
Instruksen tillader specifikt forhold for banens anvendelse.
Da en lyddæmper er en tilladelsespligtig del KAN det MÅSKE være derfor at de sagkyndige er lidt vage i spyttet.

@M@X,
jeg kan ikke se det skal give nogen problemer at have spurgt højeste sted.
Derimod bliver det rart med en præcisering uagtet udfaldet!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Jeg har lige talt med Peder på skyttecentret i Ulfborg, og han siger.
Da det ikke har nogen indflydelse på sikkerhedsafstande og sikkerhedsvinkler, vil det ikke blive omtalt i Instruks for banens brug.

Indtil andet er bevist, holder jeg mig til det.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#31
Det er såmænd også fint nok med subjektive vurderinger, jeg finder det bare underligt at de banesagkyndige melder noget andet ud.
Præcis derfor vil jeg gerne have det præciseret.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Hvorfor???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er såmænd også fint nok med subjektive vurderinger, jeg finder det bare underligt at de banesagkyndige melder noget andet ud.
Præcis derfor vil jeg gerne have det præciseret.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Kunne man ikke formode at deres usikre udmeldinger er baseret på at de netop er usikre. Primært fordi at de ikke lige er i stand til at forholde sig til det de egentligt skal vurdere. Belastning på anlægget, Sikkerhedsafstand på tilladte kalibre, sikkerhedsvinkler fra skydepladserne.
Der står i baneinstrukserne vel heller intet om fabrikat (usikker eller ej ) på de våben der anvendes, ligesom der heller ikke står noget om brug af den ene eller anden type af sigtemidler, remme eller øvrige våben TILBEHØR (tilladelsespligtige elle ej)
Man kunne måske bare bede disse sagkyndige sætte sig stille ned, gennemtænke hvad deres opgave reelt er i forbindelse med godkendelse, derefter foretage endnu en vurdering om en lyddæmper har nogen indflydelse på deres oprindelige opgave. SIKKERHESDGODKENDELSE af banen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#34
Vi kan sku da sagtens diskutere det her til evigheden.

Nu ævler du jørgen, jeg har kun omtalt fabrikat i sjov, men tilsyneladende forkert, sorry.
Jeg har aldrig haft til sinde at give indtryk af at fabrikater skulle på en "INSTRUKS FOR BANENS BRUG. Det er noget du tillægger mig.

Jeg mener stadig vi skylder og selv og dem vi så "nobelt" "råder" om det ene eller det andet at få det præciseret en gang for alle.
Derfor har jeg spurgt JM, når nu de banesagkyndige tilsyneladende er så frygteligt galt på den[Big Grin] og det kan vi jo ikke have[Wink]

Så kan vi også tage den med, med ammo og optisk lysforstærkende tilladelseskrævende kikkertsigter, når vi nu spørger[^]
Der er vi jo så også uenige......
Så ja, lad os få sagerne afklaret. Sender sku den også når vi nu er i gang.
Flere ting der skal med??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Brug af mundingsbremse ?

Og våbentilladelsens betydning for banesikkerheden. For at få afklaret, om de "sagkyndige" der godkender enkeltarrangementer kan udstede forbud mod, at f.eks. rifler på jagttilladelse kan deltage i skydningen.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#36
Jeg kan ligesom konkludere, jeg ikke er den eneste der er i tvivl!
Håber der kommer klare linjer,inden for længe.

Hilsen Steen

Jeg vil personligt elske, at skyde med dæmper [8][Smile]
Svar
#37
Sjovt nok har jeg det lige omvendt.

Jeg er ikke det mindste i tvivl, men jeg frygter at de der bliver spurgt, vælger at gå med livrem og seler, og skabe forvirring hvor der ingen forvirring burde være.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#38
Det absolut eneste der kan ske er at det påføres instruksen.
That´s it.

Efterfølgende er der INGEN, hverken selvbestaltede lovgivere på skydebanerne eller hos politiet der kan nægte det med instruksen som grund, uanset det ene eller andet udfald.

Så har man et papir i hånden fra JM der enten angiver at det skal eller ikke skal fremgå af instruksen for at måtte bruges.

De kan ikke nægte brugen på skydebaner da det allerede er lovligt til lovlige skydeaktiviteter.

Så jeg kan ikke se vi kan være bange for at få tingene afklaret en gang for alle. Uanset hvad svaret vil blive vil vi efterfølgende kunne bruge dæmpere på skydebanerne.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Mit bud er, at der senest om 2-3 år, på min 75% af banerne forbud mod skydning uden dæmper.

Jeg anser det ikke uforsvarligt at skyde med dæmper, men til jagtfeltskydningerne vil der måske være et ønske om at der skydes uden indtil at dæmper er tilladt til jagt herhjemme.

Men at skyde med dæmper skulle være farligt[:I] Det er vel betydeligt mere farligt ikke at aflade riflen inden den tages fra standpladsen[B)]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#40
Det er såmænd ikke farligheden men at nogen fra politiet mener det skal fremgå af instruksen at det er tilladt. Jeg er egentlig ligeglad med deres begrundelse. Det eneste der kan ske er at det så kommer til at fremgå af instruksen hvis politiet får ret eller ikke hvis JM dikterer modsat.
No problemo.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)