Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bismuth er IKKE "tungsten" jf NS.
#1
Her kom svaret fra Naturstyrrelsen på mit spørgsmål om bismuth er "tungsten"..
Og det mener de ikke....
-------------------------------------------------------
Kære Xx

Ad 1) Bekendtgørelsen dækker udelukkende wolframbaserede haglpatroner.

Tungstenspatroner dækker over en længere række af forskellige haglpatroner som alle har det til fælles, at haglenes primære andel består af wolfram. Wolframhagl består ofte af en legering med jern og nikkel eller også består de af sammenlimet wolfram.

Ift. indholdet af wolfram i bismuth patroner er Naturstyrelsen ikke bekendt med, at disse skulle være baseret på eller indeholde betydelige mængder af wolfram. Skulle der mod forventning være et indhold af wolfram i f.eks. bismuth patroner vil disse også være ulovlige at anvende til jagt og regulering.

Ad 2) Bekendtgørelsen angiver, at wolframpatroner kan anvendes til flugtskydning. Dermed kan patronerne bl.a. anvendes til flugtskydning fra mobile skydevogne, som kan anvendes uden for de godkendte skydebaner.

Naturstyrelsen er pt. i dialog med Justitsministeriet for at afklare eventuelle muligheder for at kunne aflevere tungstenspatroner.

Med venlig hilsen

Elsebeth Braüner
Funktionsleder
Biodiversitet og arter
Dir tlf.: (+45) 72 54 24 03
Mobil: (+45) 91 32 95 76
elbra@nst.dk

Haraldsgade 53
DK - 2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
http://www.naturstyrelsen.dk
Fra: Bo Hansen [mailto:bo@amsbo.dk]
Sendt: 18. januar 2014 19:42
Til: Braüner, Elsebeth
Emne: Spørgsmål til "Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v."

Hej Elsebeth.

Jeg har et par små spørgsmål til ” Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.” som I har i høring i øjeblikket.

Pkt. 1: Er bismuthpatroner med inde under ”tungsten” som forbydes?? Ifg. min overbevisning er der jo wolfram i bismuth haglene, og da der er wolframen man går efter er disse vel også inde under dette forbud..

Pkt. 2: Det giver ikke rigtig nogen mening at man kan få lov til at bruge sine tungstenspatroner på skydebanen. Alle skydebaner i Danmark er kun godkendt til haglstørrelser 7-9 (med nogle ganske få baner der går op til str. 6). Alle bismuthhaglpatroner jeg har i skabet er i størrelsen 1-3-5. Hvad skal vi gøre med alle disse?? Kan de afleveres tilbage eller afleveres til politiet?? Jeg vil tro at I mit personlige tilfælde ligger jeg inde med patroner for over kr. 1.500,- der er lige til at smide i skraldespanden, hvilket jeg mener er unfair at lovgive om med SÅ kort varsel.

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)