Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DVD-sæt for langdistance-nørder -- Bryan Litz
#1
Jeg må på det kraftigste anbefale det nye DVD sæt med lidt over 3 timers solid viden omkring langdistance skydning fra "guru'en" Bryan Litz

Eneste krav der stilles til dig er at du kan nok (amerikansk) Engelsk til at følge med i hvad han fortæller!!

Sættet kan købes hos Rex -- Guns & Powder for små 400,- og er alle pengene værd + lidt til...

Go get some!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"

Flyttet af Kima
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Det må man hellere se nærmere på! Hans bog er jeg godt tilfreds med.

Jeg ved godt der off topic og jeg skal nok starte en ny tråd, hvis der er kød nok på emnet til en egentlig diskussion:
Dravis, er du inde i emnet som hr Litz kalder lag time? Så vidt jeg kan se er det forskellen mellem tiderne af kuglens flugt i hhv. Normal luft og vakuum, men jeg kan ikke læse eller indse hvorfor det skulle være så afgørende for vindafdrift.
Svar
#3
"Lag-time" betyder direkte oversat "forsinkelses-tid" D.v.s. det er den ekstra tid kuglen skal bruge for at nå ud på en given afstand, på grund af at du skyder kuglen gennem et medie der giver modstand og bevæger sig i forhold til kuglen.. (I vakuum vil kuglen ikke blive bremset overhovedet, og dermed ikke tabe fart.)

Du kan sammenligne det med at skulle skubbe en båd over en flod der flyder. Luften som kuglen bevæger sig gennem flyder på tværs af kuglebanen. Da kuglen er spin-stabiliseret vil den forsøge at stikke næsen op mod vinden .. Det frembringer en tværgående påvirkning på kuglen som så vil være vindafdriften. Jo mindre din båd stikker i vandet og er påvirket af vandets tværgående bevægelse (Bedre BC), jo mindre bliver den ført med ned ad floden.
Jo hurtigere du kan skubbe den over jo mindre bliver når den at blive ført med ned ad strømmen. (Større V(0) )

Jo bedre kuglens ballistiske koefficient (BC) er jo mindre bliver kuglen bremset op af luften, og jo kortere tid bliver den påvirket af at bevæge sig gennem et medie der bevæger sig på tværs af kuglebanen.

Det er stadig kun den brøkdel af vinden der ligger direkte på tværs af kuglebanen der påvirker kuglen.

"Lag-time" er godt til at illustrere hvordan en langsom kugle med høj BC, kan "overhale" en hurtig kugle med lavere BC når man ser på længere afstande.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Ikke for at slaa koldt vand I det, men Darrel Holland http://www.hollandguns.com en meget velanset gunsmith i USA har ogsaa produceret en video om lang distance skydning.
Endnu bedre hvis man har tid og penge har han ogsa en skole til formaalet.
Hvis man er supernørd, kan man evt kontakte Gordy Gritters der giver kursus i hvordan man forbedrer sin riffel og skyde program. http://www.gordysgunsmithshop.com eller http://www.extremeaccuracyinstitute.com
Jeg kender personligt begge de herrer, og de ved hvad de snakker om og kan deres kram.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Der er faktisk en af brugerne herinde der har været på kursus hos Gordy Gritters.

Se billede nederst til venstre på denne side

http://www.extremeaccuracyinstitute.com/...hools.html



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jeg vidste ikke det var 'common knowledge' herinde, derfor sagde jeg ikke noget, men mens vi er ved at prale kan jeg da ogsaa fortælle det var mig der satte medlemmet i forbindelse med Gordy.
H
Hogmeister
Svar
#7
Hæ Hæ, nu har det medlem heller ikke så mange hemmeligheder efter at vi har sovet i ske sammen flere gange på jagtrejser [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
@hogmeister ...

Du slår skam ikke koldt vand i noget som helst ... [Big Grin]

Jo mere viden man kan samle sig i forbindelse med langdistance-skydning jo bedre ..

Jeg ville også gerne på kursus "over there" hos en af de gode instruktører, men det vil jo blive en anelse dyrere end at købe nogle gode bøger og DVD'er

Jeg har også flere andre bøger og DVD'er om emnet, som er gode, bl.a. Tubb's DVD'er og nogle bøger fra England, hvor "1000 yards" har været dyrket i mere end 100 år ...[Wink]

Jeg er faktisk selv "qualified Range Officer" fra England, og tog nogle kurser derovre i sin tid.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
@Dravis. Er det "putting rounds on target"?
Svar
#10
Jeps .. Lige præcis...

Især det allerførste afsnit omkring "Tall Target Test" er en øjenåbner!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)