Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utilsigtet skudafgivelse???
#21
Citat:quote:

Originally posted by CP

Min påstand: De der siger de ikke har haft utilsigtet skudafgang ved brug af snelle har: 1)ikke snelle, ikke skudt ret meget med snelle, eller er fulde af lø.. , husker dårligt

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Jeg kan kun tage udgangspunkt i mig selv og herfra ligner det lige dele folk der sidder på post ned afsikret gevær og en missionerende tilgang til udstyr hvor du vil gøre dit valg til det eneste rigtige. Jeg afsikre i forbindelse med at jeg skal skyde, skal jeg skyde meget præcist så bruger jeg til tider snellen. Kommer jeg ikke til skud så sikre jeg igen hvorved snellen ligges ned. Sådan er min M03er. Er der andre sneller der ikke ligges ned ved sikring? Og CP står du på pas med afsikret riffel? For så er det vel det reelle problem...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Jeg har saamaend ikke oplevet utilsigtet skudafgang saaaa ofte, men det er da sket nogle gange[B)] Sidste gang var en haevearms affyring af en STR200 til en feltskydning, men da jeg opholdt mig paa Filippinerne I aarene mellem 1997 og 2000 var der nogle stykker. Det farligste var alle de bevaebnede vagter man omgav sig med overalt. En gang kom den ellers soede kvindelige vagt paa kontoret til at affyre sin revolver da hun sad og pillede ved den. En anden gang var der terror trusler mod en af de installationer vi opererede og militsen kom med en deling soldater samt en kampvogn. To gutter laa paa taget og lavede sigteoevser med LMG'et og kom I den forbindelse til at fyre et skud gennem vores minibus som transporterede personalet. Heldigvis var chauffoeren som ellers tog en lur I vognen netop gaaet I kantinen for at faa en bid mad. Den sidste var vagten ved huset som havde den daarlig vane at side I carporten og falde I soevn om natten. Han havde fundet ud af at hvis han sad med revolveren I haanden ville han tabe den hvis han faldt I soevn. Naar han tabte revolveren ville han vaagne. Han tabte godt nok ogsaa revolveren med den landede lige paa hanen saa der gik et skud lige gennem laegmusklen paa ham selv. Han havde dog ret I at han vaagnede. Paa baggrund af den statistic, maa jeg konkludere, at de fleste utilsigtede skud gaar fordi folk piller ved en ladt og afsikret skyder..[}Smile]

PS: var da lige ved at glemme det jubel stunt en garder fra 1. vagthold lavede efter den allerfoerste kongevagt. Vi andre sad paa stuerne og pudsede udrustning til den kommende dags vagt da foerste vagthold kom tilbage fra deres foerste vagt paa Amalienborg. Afladning og aflevering af amo foregaar foran kassernen med front mod Kongens Have. Saavel garderen som sergenten inspicerer at Garanden er afladt hvorefter man foerer ladegrebet frem og tager aftraek. BAANG sagde det - der var liige en 30:06'er der havde puttet sig I kammeret.. Ved sq ikke lige hvor den landede, men sikkert et eller andet sted ude I Koebenhavns havn. Naae ja! saa var der da ogsaa lige Rype Johan, jeg var med paa alke jagt (det var godt nok lomvier, men de kaldte dem alke) I Diskobugten. Da han lagde det ladte haglgevaer ind paa baenken I kahytten kom han lige til at tage aftraek og hamrede et underkop stort hul I glasfiberbaaden. Heldigvis lige over vandlinien, da vi havde 1 1/2 times sejlads I isfyldt farvand hjemover.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#23
De situationer jeg har set, under jagt eller skydning, hvor jeg personligt har været med, viser 9 tilfælde med snelle og 2 eller 3 med traditionel aftræk. Fordelingen af de våben jeg ser på jagt er at mellem 10 og 20% har snelle, men står for mellem 80 og 90% af tilfældene. Her er ikke tale om fejl på våbnet, i snelle situationerne, men mindst 2 af de andre, har været forårsaget af fejl på våbnet. Reelt set, er statistikken skræmmende for snelle.

Det der virker mest skræmmende er at selv dem der har skudt ud i fædrelandet med snelle, klare ikke at se problematikken i snelle, og fortsætter ufortrødent.
Det er egentligt overraskende hvor gode folk er til at fortrænge fakta.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#24
1. For let stillet aftræk og (stik)sneller 89%
2. Uforsvarlig våbenbetjening (behandl altid et våben som ladt og sigt ikke på noget du ikke vil slå ihjel) 10%
3. Mekaniske fejl 1%

Fik engang sat aftrækket på M98'ern meget..meget let. Det kostede så 2 overskudte forløb på en Polsk buk, holdt sigtet lige under kroppen og langs forløbene, medens jeg skulle have kontrol over luften - bang(fik han dog med et fang skud), har aldrig været under 700 gram siden.

Har rodet lidt med Jard Triggers til Winchester 70'erne, droppet af samme årsager som med M98'ern. Hvis skuddet går når man slår skæftet i gulvet står det for let.

Så har jeg fornylig sendt et "utilsigtet skud" ned mod skiven, da jeg lige ville lægge fjederen ned, medens den lå i indskydning bænken- bang - jo, den var skam ladt. Der bliver så underlig stille i skoven efter sådan en - [:o)] og [:o)] og atter[:o)].

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#25
Jeg har en gang oplevet, at sikkerhedsrutinen har reddet en ellers farlig situation.
Under klargøring til en rensdyrjagt, hvor vi normalt går med et tomt kammer over en fyldt magasin, trykker en mand patronerne ned på plads i magasinet, lukker låsen, peger riflen ned i vandet og tager aftræk. Vi havde alle netop set, at han ikke havde ført en patron ind i kammeret, så det skulle bare sige 'klik', det gjorde det ikke!!
En temmeligt chokerende oplevelse, ikke mindst for manden selv. Men det viser bare, at selv om du VED, at kammeret er tomt, skal mundingen altid pege i en sikker retning og, at det at tage aftrækket er en yderligere sikring.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#26
@Yeti, langt de fleste rifler afspænder IKKE snellen ved blot at blive sikret igen.
Og nej, jeg står ikke på post med afsikret våben. Jeg afsikrer i anslag når jeg skal skyde. Præcist hvornår det sker, ved jeg egentlig ikke - det sker bare som en refleks.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Årsag til utilsigtet skudafgang?.......... Dumhed, hvilket jeg snart skal bøde under, og så 18 år frem[Big Grin][Big Grin][8D][:o)]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Årsag til utilsigtet skudafgang?.......... Dumhed, hvilket jeg snart skal bøde under, og så 18 år frem[Big Grin][Big Grin][8D][:o)]



Og skyldes det så snelle ellers langtrukket aftræk[:I][8D][Big Grin]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by Lars

Årsag til utilsigtet skudafgang?.......... Dumhed, hvilket jeg snart skal bøde under, og så 18 år frem[Big Grin][Big Grin][8D][:o)]



Og skyldes det så snelle ellers langtrukket aftræk[:I][8D][Big Grin]

Santo


Vel snarere for hurtigt aftræk !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#30
Snelle er noget der burde høre fortiden til ... med moderne aftræk er der overhovedet ingen grund til at have en snelle på riflen, det komplicerer kun brugen, gør riflen farligere at håndtere, og øger risikoen for anskydninger... (Jeg kender personligt til flere tilfælde hvor ejere af våben med snelle har givet en stukket snelle skylden for f.eks. løbsskud og andre trælse anskydninger.[xx(])

Hvis man ikke kan afgive et fornuftigt sikkert og præcist skud med et moderne direkte aftræk på 0,5 - 2 kg bør man gå noget mere på skydebanen ..[Sad!]

Snelle er endnu en af de irriterende "tysker-ting" der stadig hænger ved i dansk jagt... ligesom Lodenfrakker og "egeløv" ... [Sad]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#31
Lodenfrakker og egelov................. Now you are talking!
H
Hogmeister
Svar
#32
Jeg var den første i tråden der pegede på snelle. Jeg bruger snellen på jagtfelt, ikke på jagt.

Jeg har engang skudt baneskydning - fririffel - og ved hvor mange skud der skal trænes for at få et nogenlunde forhold til et "pusteaftræk"

Jeg har med et mellemrum af 3 år haft utilsigtet afgang 2 gange under jagt/felt med en riffel jeg ikke bruger til jagt. Den riffel der går på jagt, har også snelle - men den stikkes aldrig.

Jeg er tilfreds med fordelen på pap, men lykkelig for at de utilsigtede afgange skete på et mål, der ikke var beklædt med skind.

mvh
mvh
Svar
#33
Tja, så skete lige idag,jeg skulle en hurtig tur på skydebanen for at checke indskydningen af et par pistoler da jeg skal skyde felt i morgen, da jeg var färdig ville jeg så også indskyde en for nylig erhvervet salonriffel med snelle, og på grund af denne debat brugte jeg snellen, og minsandten om ikke 1 skud gik inden jeg fik sigtet färdigt, det ramte skiven men ikke närheden af der hvor jeg önskede, så snelle kan helt klart väre farligt, det er den eneste riffel jeg har med snelle og jeg behöver ikke flere[Sad]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#34
Jeg har haft 2 tilfælde med snelle - en på jagt og en på bane.
På en jagt hvor vi i fælles flok var på vej på post, opdage jagtejeren, der gik forrest, 3 dyr i en eng. Stille spurgte han mig om jeg havde kugler med til kombi'en jeg gik med. Det bekræftede jeg, og han bad mig snige mig forrest, hen til et træstød og skyde et lam mens alle kiggede på.
I position sigtede jeg på et af lammene - stak snellen, klar til skud. Jeg kunne i kikkerten se der var siv i vejen for kuglen og afventede - det kunne tilskuerne ikke se og viskede "skyd nu , skyd nu" jeg drejede hovedet bagud og viskede om sivene og idet jeg drejede hovedet frem igen, gik skuddet[:I] heldigvis langt under dyrene.

Den anden gang var på bane, hvor jeg lige skulle justere den forreste støtte, med forskæftet i gaflen og kolben på jorden - Jeg var bagefter i tvivl om kuglen var gået over kuglevolden og lyttede godtnok efter udrykning i lang tid[:I][B)][:0]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#35
Første og forhåbentligt sidste gang jeg oplevede utilsigtet skudafgivelse skyldtes også snelle. Havde pûrshet mig ind på en fornuftig buk herhjemme med min trofaste gamle Heym i hånden. Op og finde den i kikkerten, lidt ned med riflen igen for at stikke snellen, (min egen lille mærkelige rutine. søge op på målet, sænke lidt, stikke snellen, op på målet igen sidste vejrtrækning og så skud) Heldigvis fulgte jeg rutinen for da jeg stak snellen gik skuddet. heldivis går skuddet i jorden foran bukken så ingen skade sket bortset fra mine nerver, for satan et chok... desuden kom jeg aldrig til at stole på den gamle skyder igen. .... Jeg savner ikke den gamle heym riffel og ej heller snelle efter den oplevelse

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)