Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fatbolt eller ej
#1
Ja som overskriften siger vil jeg gerne ha jeres mening om dette, evt. For og bagdele[Smile]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#2
#1 smooth operation
#2 gastæt bagud i modsætning til udvendige lukkeknaster
#3 låser oftest i piben
#4 CNC produktionsvenlig
#5 pæn [:I]
#6 ufølsom over for skidt og møg

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0


#6 ufølsom over for skidt og møg



Det afhænger vel mere af tolerance mellem bolt og action end om det er fatbolt eller ej?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0


#6 ufølsom over for skidt og møg



Det afhænger vel mere af tolerance mellem bolt og action end om det er fatbolt eller ej?

MVH Bjarne



På en fatbolt kan skidtet ikke komme ind, da bolten lukket næsten tæt rundt om udkasterhullet. Hælder du skidt og sand på bolten og løfter hævearmen med riflen vendt på hovedet, falder det hele af.

Hvis du gør det samme med f.eks en Mævser 98 kommer der skidt ind i de rømmede spor til lukkeknasterne og kan fordele sig i frigangen mellem låsestol og pibe. Når du løfter hævearmen roterer du skidtet og bundstykket kan blive blokeret i låsestolen.

Jeg er villig til at teste det. Jeg kommer med en S&L. Du skaffer en 98er [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg er villig til at teste det. Jeg kommer med en S&L. Du skaffer en 98er [Smile]



Det tætteste jeg pt kommer på en 98'er er T3'eren jeg har stående [Smile]

Men der var på et tidspunkt en test i et tysk jagtblad mellem en R93'er og en M98 i sandkassen, det brød 98'eren sig absolut ikke om da der efter nogle repeteringer kom sand i aftrækket, der havde 93'eren jo også tag over hovedet/aftrækket når den var lukket og der blev leget med sand

Så jo du har sikkert ret og man behøver jo heller ikke repetere mens man leger i sandkassen [Smile]

Husker fra en terrænskydning hvor en kammerat lå med sin Sauer 202 ved siden af en med mundingsbremse som gav sandstorm, det kom Saueren bestemt ikke til at få bedre låsegang af [B)]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#6
Det har nok mere bund i at låsen fejlagtigt har været oliesmurt i sandholdigt miljø.

Kan kun sekundere sølvrævens opfattelse af virkeligheden[Wink]
Har slæbt rundt på en tørlagt fatbolt i Namibia uden at have det fjerneste problem. Det har altid støvet helt vildt når jeg er kommet hjem og har blæst systemet rent med trykluft inden oliering.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

#2 gastæt bagud i modsætning til udvendige lukkeknaster

M@X 2.0Big Grinet vil jeg meget gerne have en forklaring på. Jeg har lidt svært ved at se hvad/hvor systemet bliver gastæt bagud.

GT: Med hensyn til sand, møg, støv og mudder - Det er kun et spørgsmål om tørlægning af våbenet inden man går ud og et varmt bad til det, når man er hjemme igen. Jeg stadig et billede på hethinden af en unavngiven SG.elev stående under bruseren i retstilling, korrekt sløret i ansigtet og med stålhjem, med bar røv og frigatten Jylland med et MG M/62 og 40 grader varm vand fossende ned over sig [Big Grin].

Mr. Morrison,

Fatbolt går oftest bedre, men der er også meget jern at flytte. Det jeg kan sammenligne er: M98, Win 70, CG 2000, mod en Sjusk og Larsen Victory (samt en lejet Blaser i Sibirien, vor Herre bevare os). Her er låsegangen på CG 2000 en klar vinder. Når det er sagt, så har alle fungeret uden de store problemer, i felten. Så det er vel det gamle spørgsmål om mor eller/og datter.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
I den anden ender har jeg stået med en fatbolt der var frosset uhjælpelig fast - men det kunne nok også ske for andre konstruktioner

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Sand eller ekstrem kulde = tørsmurt riffel...[:I]

Fatbolt er "gastæt" bagud hvis den er lavet så den del af låsestolen der omslutter bolten foran udkaster-åbningen (og så videre) passer tæt omkring den tykke (fede) del af bolten, bag knasterne.

øhhh .. gav det mening??

Bagdele ved "Fatbolt" --- Stort set kun vægten, hvis den er ordentligt konstrueret...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
@Thorlak

Gastæt-dravis beskrev det glimrende.

Prøv f.eks at tage plastic-sluthætten af en Tikka og sæt bundstykket i riflen. Hvis du så ser lige ind i røven af bundstykket, så kan du kigge helt frem til piben igennem de rømmede spor til lukkeknasterne.

Ved en gaslækage fra et revnet hylster, får du gassen lige ud i fjæset efter at gassen ha fjernet den eneste forhindring, nemlig plastic dimsen der kun sidder fast men en plast-tap.

En fat-bolt har bundstykket omsluttet af materiale hele vejen rundt både foran og bagved udkasterporten. Og der er ingen spor til lukkeknasterne, så derfor kan gassen ikke komme den vej hen i fjæset på dig.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
@ Dravis - og fedtet ud af lås og aftræk - jo jo - men jeg tror nu ikke at -3 lige er i den kategori [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
- 3 grader ligger indenfor hvad normale smøremidler burde kunne klare, men problemet er så at man er tæt på 0 grader (= flydende vand)

Vanddråber/vandfilm i låsen (fat-bolt eller ej) der fryser når riflen når ned på de -3 grader låser fint en riffel sammen... [Sad!]

en let oliefilm på delene klarer i reglen den situation.

Jeg har aldrig oplevet en "frossen lås" hverken på jagt eller til "vinter-træning"

Min næste lås bliver en "Fat-Bolt" [Big Grin][8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Nu har jeg gennem de sidste mange år brugt både de gamle velprøvede rem 700 låse og det sidste halve år en Barnard fatbolt.

De første har jeg aldrig haft problemer med, men er heller ikke meget i sandholdige områder, ud over Ulfborg/Borris.

Barnard har indtil videre heller ikke givet mig problemer. Den har ikke været udsat for sand, men har da skudt med den i lidt frost.

Efter første skud var låsen ikke længere særligt frossen, så herefter var det bare som det plejer. Den skyder godt.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Saa skal I prøve -30, saa skal I nok faa det oliestads ud af laas og aftrækker!
H
Hogmeister
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Saa skal I prøve -30, saa skal I nok faa det olietads ud ad laas og aftrækker!
H



Gu skal jeg ej. Jeg har en brændeovn[Big Grin]

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by BC

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Saa skal I prøve -30, saa skal I nok faa det olietads ud ad laas og aftrækker!
H



Gu skal jeg ej. Jeg har en brændeovn[Big Grin]

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Jeg vil næsten betale penge for at se dig slæbe en brændeovn med på jagt [:o)]
Svar
#17
Jeg kender en herlig historie om en grønlandsk fanger der var på bjørnejagt. Han fik kontakt med en bjørn og skar et par hunde fri fra slæden så de kunne stille dyret, derefter kørte han frem for at skyde den. Men hans 89´er gik ikke af. Han regnede med at olie eller fedt var frosset, og blokerede slagstiften.

Derfor kørte han lidt væk og startede primussen for at koge en gryde vand. Da det boblede lystigt plumpede han bundstykket ned i gryden, så olie og fedt smeltede af de indre dele og steg op på overfladen. Så fiskede han bundstykket op, rystede det nødtørftigt tomt for vand og kørte frem til bjørnen, men riflen strejkede stadig.

Om det nu var olie eller vand der var frosset fast mellem bundstykket og slagstiften er ikke godt at vide, men han måtte lidt væk og koge igen. Det hjalp stadig ikke.

Først efter tredje kogning virkede riflen, og bjørnen blev skudt.

Man må have respekt for sådan en mand. ...og hans hunde [:p]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Hvordan er det nu med push- kontra controlled feed - har jeg forstået det rigtigt, at en Fat Bolt ikke kan Controlled Feed ?

Der er flere der skriver om fordele ved controlled feed ved jagt på dangerous game.

Er det en "front" for fordele og ulemnper ?

Mvh Pete
Svar
#19
"Controlled feed" har kun den ene fordel at man kan være ret sikker på at kunne genlade riflen, uanset våbnets stilling.

Fat-bolt har ikke "controlled feed" da dette princip indebærer at udtrækkeren består af en klo der griber hylstret rille så snart bolten skubbes fremad, hen over magasinet.

Teoretisk set kunne man nok godt bygge en fatbolt, med en undersænket "claw-extractor" som på en Mauser 98. Spørgsmålet er om det ville være bøvlet værd, der kunne sikkert opstå en del andre ulemper ved en sådan konstruktion.

Hvis en fat-bolt lås er lavet med en så kort og smal udkaster-åbning som praktisk anvendeligt, vil der kun være en begrænset vinkel hvor den kunne "tabe" en patron under fødningen fra magasinet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)