Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydning med salonriffel på egen grund
#1
Som emnet siger; er det tilladt at skyde med salonriffel på egen grund såfremt det kan gøres forsvarligt?

Har i sin tid lavet en 3 m høj jordvold formet som en halvcirkel til at skyde med bue og luftvåben på 15-20 m. Kan jeg med god samvittighed og loven på min side skyde med salonriffel der også? Yderligere Info; grunden er på 6000 m2 og ligger i et sommerhusområde, hvis det har nogen relevans ...

Gerne link til lovtekster!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
god samvittighed: ja
loven på din side: nej
desværre må vi kun udføre fornøden ind og kontrolskydning udenfor godkendt skydebane ( men hvad er fornøden ? [:I] )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Tjaaa..

Jeg har engang haft besøg af "ordensmagten" fordi vi stod og skød lerduer i min baghave, og en person i en forbi-passerende bil hørte skud og stoppede op og så os.
Vi havde tilladelse fra den lokale bonde til at skyde ud over hans mark, så de to flinke politimænd kiggede lidt og formanede os om sikkerhed og kørte så igen. De sagde ikke at vi skulle stoppe.

Deres holdning var "Det er ok hvis det kan gøres HELT forsvarligt" De krævede at der ikke måtte være mulighed for at ramme noget eller nogen, selvom skuddene fra f.eks. en salonriffel skulle gå over en eventuel "naturligt forekommende" vold.

Man må dog IKKE bygge et permanent skydebane-anlæg i sin have, så skal det godkendes af en skydebane-sagkyndig og der skal søges miljø-godkendelse... [xx(]
Medmindre man bygger en underjordisk bane bliver det næppe godkendt.

Der er nogle regler om at man må indskyde, prøveskyde og øve på sit eget jagt-revir, men at det kun må foregå nogle få gange om året og der må ikke laves permanente anlæg.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
På med en lydpotte og så er der såmænd ikke nogen der får ondt i røven.
Svar
#5
Det er lidt en gråzone, som de ovenstående indlæg korrekt viser.

Det aller aller vigtigste er, at du ikke er til fare for nogen. Når du ikke er det, mener jeg det næstvigtigste er et godt forhold til naboerne. Hvis de bliver forbandede, eller bare utrygge ved det du laver, kan du få en masse ballade på nakken.

Men hvis det du laver er forsvarligt, og naboerne er ligeglade, så kan du skyde til du løber tør for ammunition uden problemer.

Jeg tror det vil være en god ide at smide en 500,-kr. seddel efter en .22 rimfire lyddæmper. Så kan du skyde rigtig meget uden at nogen bliver forargede eller utrygge.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Man må indskyde og skyde lerduer op til 5 gange om året på matriklen. Hvis man vil skyde flere gange så skal man finde en anden matrikel at gøre det på.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by lollænder

Man må indskyde og skyde lerduer op til 5 gange om året på matriklen. Hvis man vil skyde flere gange så skal man finde en anden matrikel at gøre det på.


Ja, det er det politiet administrerer efter, og derfor det de vil sige hvis man spørger dem.

Men det står ikke i nogen regler, og mig bekendt er ingen nogensinde dømt fordi de har skudt 10 eller 15 gange. Derimod kender jeg én, som lavede et regulært skydebaneanlæg på sin grund med skivearrangementer og skydehus, og han blev af politiet bedt om, enten at søge det godkendt eller nedlægge det. Det skete efter at en familie i en nærliggende by havde fundet et projektil på terrassen.

Så jeg mener ikke man skal hænge sig alt for meget i de 5 gange, men mere bruge sin sunde fornuft. Så skal det nok gå.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Vores jagtforening er blevet pålagt maks 5 skydninger om året og maks 25 personer pr gang. Alternativet ville være knapt så positivt. De 5 gange er vist nok nævnt i en §.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)