Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En på opleveren
#1
Var til lyddæmper demo/afprøvning i Vingsted i dag.
Det var godt nok en skræmmende oplevelse da jeg hidtil har sagt ikke ikke skulle have lyddæmper.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Hej Claus, vil det sige at du er blevet omvendt? Jeg er nemlig selv meget i tvivl, jeg har holdt koldt vand i blodet indtil videre og holdt Dankortet i ro...venter også på godkendelse til jagt inden jeg begynder af kigge for alvor...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#3
[Big Grin][Big Grin][Wink]
300 win mag er gud [8D]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Søby

Hej Claus, vil det sige at du er blevet omvendt? Jeg er nemlig selv meget i tvivl, jeg har holdt koldt vand i blodet indtil videre og holdt Dankortet i ro...venter også på godkendelse til jagt inden jeg begynder af kigge for alvor...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.


Nok ikke helt omvendt, men jeg er nok også mere stædig end 10 æsler tilsammen.
Men jo, i hvertfald til min baneriffel, jagtriflerne er jeg ikke sikker på - synes stadig det ser ud af helvede til og det ændrede dagen bestemt ikke på, snarere tværtimod, kæft hvor ser det forfærdeligt ud.
Men på en tactical kan det være ligemeget.

Ang. rekyl er det helt vildt hvor meget det hjælper. Jeg er MEGA rekylskræk og kun fordi der stod 20 tilskuere, lod jeg mig overtale til at prøve en .300 win. mag. - det var ligesom at skyde med .223

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by Søby

Hej Claus, vil det sige at du er blevet omvendt? Jeg er nemlig selv meget i tvivl, jeg har holdt koldt vand i blodet indtil videre og holdt Dankortet i ro...venter også på godkendelse til jagt inden jeg begynder af kigge for alvor...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.


Nok ikke helt omvendt, men jeg er nok også mere stædig end 10 æsler tilsammen.
Men jo, i hvertfald til min baneriffel, jagtriflerne er jeg ikke sikker på - synes stadig det ser ud af helvede til og det ændrede dagen bestemt ikke på, snarere tværtimod, kæft hvor ser det forfærdeligt ud.
Men på en tactical kan det være ligemeget.

Ang. rekyl er det helt vildt hvor meget det hjælper. Jeg er MEGA rekylskræk og kun fordi der stod 20 tilskuere, lod jeg mig overtale til at prøve en .300 win. mag. - det var ligesom at skyde med .223

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



personligt kan jeg ikke få armene ned det er da noget at det bedste siden det røgsvage krudt.
om det er kønt eller ej er da ligemeget når det beskytte hørelsen og du skruer den da bare af når du skal sidde i sofaen og gramse på den tyrkiske åndenød.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by CP
Men jo, i hvertfald til min baneriffel, jagtriflerne er jeg ikke sikker på - synes stadig det ser ud af helvede til og det ændrede dagen bestemt ikke på, snarere tværtimod, kæft hvor ser det forfærdeligt ud.
Men på en tactical kan det være ligemeget.



Vi er enige. Jeg er helt med på den positive effekt på rekyl og træfsikkerhed. Fint nok.

Men ... jeg synes nu også det ser dumt ud på en klassisk jagtriffel. Og så er jeg noget usikker på, hvad det vil gøre på balancen på mine pürschrifler. Så jeg udviser lige "rettidig omhu" inden HG eller Hatting får lov at snitte i mine Sakøer. [Big Grin]

Havde jeg taktiske rifler med støtte ben, så ville jeg til gengælde nok seriøst overveje at montere lydpotter.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#7
For mig er det heller ikke udseende der betyder noget...det er effekten, faktisk er det nok mest rekyldæmpningen som bar betydning for mig. Jeg er rekylling i svær grad, så der burde vel ikke være så meget at rafle om. Og når Claus taler positivt on den rekyldæmpende effekt så rejer nok nød til at finde Dankortet frem...da jeg kender CP fra skydebanen og må da give ham ret i det med stædigheden, men på en god måde principfast og god til at lære fra sig...bestemt en mand jeg lytter til...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#8
Jeg har lige fået lyddæmper på min 9.3x62, og kan kun tilslutte mig det lovprisende kor :-). Den føles ikke værre end en 6.5'er nu, skønt!
Svar
#9
Jeg venter med spænding på at Viborg politi får sendt 2 tilladelser til mine 308W og 375H+H,[Wink] især glæder jeg mig til at prøve 375'eren med dæmper,[:p] jeg prøvede en 300WM med dæmper, på en jagttur i Sydafrika i juli 2013, den syntes jeg ikke var slem at slæbe rundt på. Til maj skal 375'eren så med der ned og have sin ilddåb så må vi se om det styrer.[^]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
Citat:quote:

venter også på godkendelse til jagt inden jeg begynder af kigge for alvor...


Det er nemlig den sikre måde at komme til at vente i rigtigt lang tid.
Med der "run" der er på lige nu, så kommer det til at tage rigtig lang tid når alle "nølerne" langt om længe kommer ud af busken[Big Grin][Big Grin]
Men det er heldigvis deres eget problem[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Men se nu bort fra alt det subjektive ævl og bavl.

Hvor mange har prøvet dæmpere på praktisk jagt???

Har selv prøvet det på en enkelt tur og det fik mig over på den "sikre side". Jeg havde nok lidt den der subjektive gammelmandsholdning som CP, men efter praktisk at have prøvet det, ja så kommer der en lydpotte på i alle de lande hvor det er lovligt. Danmark har jeg alligevel fravalgt som jagtland grundet andre ting.
I to ud af de tre lande jeg ofte jager i er det lovligt og i det sidste, Tyskland, er det pr. 1/1-2014 blevet lovligt i forbindelse med erhverv. Så lur mig om tyskerne ikke også kommer til fornuft når vi nu forhåbentligt også indfører det???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

venter også på godkendelse til jagt inden jeg begynder af kigge for alvor...


Det er nemlig den sikre måde at komme til at vente i rigtigt lang tid.
Med der "run" der er på lige nu, så kommer det til at tage rigtig lang tid når alle "nølerne" langt om længe kommer ud af busken[Big Grin][Big Grin]
Men det er heldigvis deres eget problem[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Det er da vel kun en fordel for forhandlerne at det bliver spredt ud over meget lang tid, frem for det hele er overstået på et halvt år.
Meningen med et besøg i butikken er vel også at det gerne skulle føre andet med sig[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Jeg fik live testet min sonic45 på grisejagt for 14 dage siden. Den er monteret af GT på en 9,3*62 med det primære formål at tage mundingsflammen ved natjagt. Det var en 100% positiv oplevelse at se grisen falde i skuddet. Ingen mundingsflamme, og opspringet er reelt også væk, så nu kan man se hvad der sker....
Jeg har ikke planer om at bruge den på drivjagt, der foretrækker jeg at riffen er så kort som muligt, bl.a. Fordi vi ofte skal ind ud/ ud af biler i forbindelse med flytning mellem såterne....

Mvh.
Jørgen
Svar
#14
Glæder mig også til at opleve dæmpere på udendørs bane.
Vingsted er jo nok ikke et helt objektivt sted at opleve dæmpere.
De dæmpende foranstaltninger der er i hver sluse man skyder ud igennem, giver nok nok ikke det helt sande billede.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Med det antal skydevåben der findes i DK og som er egnede til montering, vil mit gæt være at der nok går mindst 10 år, før alle har fået monteret høreværn på selve våbnet.
Herefter vil der nok gå 30 år, før man vil være i stand til at føre en normal samtale til en jagtfrokost, uden at det mest benyttede "svar" vil være "HWAA"
(alle os som enten har været tvunget til at skyde uden dæmper, eller er for stivnakkede til at bruge dæmper, vil der gå mange år før vi er uddøde og ikke længere deltager i jagtfrokosterne [Wink])


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#16
Som nævnt så har jeg prøver dæmper på en jagttur til ZA, på denne tur nedlagde jeg 10 stk vildt fra Springbok til Eland i alt blev der brugt 17 skud, hvoraf 3 stk til indskydning, Springbokken måtte jeg bruge 2 skud på, en Blesbok blev ramt i maven på 150metrs afstand og den brugte jeg 2 skud efter da den bare gik i tæt bush fra stedet hele tiden.[Sad]

Det eneste jeg oplevede som negativt med dæmperen var, at når vinden blæste en bestemt hastighed, så kom der en hylen fra dæmperen ligesom man blæser i en flaske, så medbring nogle markeringsmærker fra skydebanen til at sætte på mundingen[Wink].

Jeg tror at folk bliver glade for dæmperen på sigt, uagtet hvad den fylder på riflen.[^], Er man træt af at riflen bliver for tung at slæbe på så skift til en kompositskæfte eller en lettere kikkert.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#17
har også kun positive erfaringer med dæmper på nogen typer jagt.. Mest sæljagt og elgjagt i Norge… dvs jagtformer hvor man ikke bevæger sig så meget ...
.. Til andre jagtformer , ex jagt på bøffel og elefant i tæt krat så vil jeg foretrække en kort og let håndterbar riffel til enhver tid..
Men dæmperen har helt sikkert sin berettigelse - jeg har allerede dæmpere monteret på 4 af mine jagtrifler...[Smile]
Svar
#18
Har fået monteret en Sonic 45 (max 8mm) på en 308w. - hos GT,- og den er jeg glad for, den virker efter hensigten.
Nu er det store spørgsmål så: Hvordan vil den virke på en 6,5x55? - hullet i lydpotten er jo lidt for stort til den kaliber, - og er det i det hele taget omkostningerne og ulejligheden værd at få lavet rynker på 6,5x55 piben??

mvh. Stær
Svar
#19
PS: Hvor meget kan man afkorte en 6,5x55 pibe uden at få ødelagt præcisionen ved montering af lydpotte.?

stær
Svar
#20
Citat:quote:

Det er da vel kun en fordel for forhandlerne at det bliver spredt ud over meget lang tid, frem for det hele er overstået på et halvt år.
Meningen med et besøg i butikken er vel også at det gerne skulle føre andet med sig


At det skulle være overstået på et halvt år tror jeg du går helt galt i byen ved at antage.
At det skulle være en fordel for forhandlere kan jeg heller ikke se.
Med mindre det er en fordel at tage flere ind end der fysisk kan presses igennem.
Min indgangsvinkel er at dem der har dæmperre nu, står ikke i køen og tuder op til bukkejagten grundet at de selv har været for sløve.

Så derfor, kom ud af busken NU. Der bliver knald på overalt op til bukkejagten!!

@Ibsteen, du kan vel nok korte den op til omkring 55cm uden problemer. Da den normalt kører med magnum krudt skal du nok ikke korte den meget mere op.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)