Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber, løbslængde, hastighed
#1
Nu kan det jo være, at der er flere, der sidder med overvejelser om piben nu skal kortes af ifm gevinddrejning ifm køb af lyddæmper[Wink]

Jeg har kompileret lidt data fra nogen af Jørund Lien's mange tests af løbslængdens indflydelse på hastigheden af projektilet.

JL's tests virker meget grundigt udført med overvejelser og forsøg der viser hvilke krudttyper, der er egnede i de forskellige løbslængder mht fx præcision.

Her er et link til tabellen

[Image: Pibe_Kaliber_zpsspv8fr6s.png]

http://i768.photobucket.com/albums/xx326/petermomme/VTF/Pibe_Kaliber_zpsspv8fr6s.png

En af dæmperne havarerede iøvrigt efter 4 skud med 300WM - 40cm pibe. Heftige sager [B)]

Mvh Pete
Svar
#2
Super tabel Peter :-)

Hvis man regner ganger og dividere, kommer man frem til at der er forskelle, men de er reelt uden nævneværdig betydning.
i over 90% af tilfældene, var den hurtigste ladning med fuld pibelængde, stadig den hurtigste med den korte længde.

Selvfølgeligt var det en 300winmag som havde noget af den største tab. Den var dog altid klart hurtigere end både 308 og 3006 uanset hvilke løbslænge man brugte.

Der er egentligt heller ikke noget forunderligt i at den nævnte dæmper havarerede ved den viste anvendelse. Der er tale om en letvægtsdæmper, som blev presset til det maksimale.
Det bør ikke være en overraskelse at en dæmper i samme materiale, hvor man har "pint" vægten har flere brugsbegrænsninger, end en dæmper hvor man har brugt lidt rundhåndet af materiale til at forstærke alle områder.
Det er også et fakta at ved samme vægt vil en Aludæmper klare større enkeltbelastning end en ståldæmper. Med andre ord skal en ståldæmper være tungere end en aludæmper, for at klare den samme maks belastning.
At en ståldæmper, er dårligere til at optage og afgive varme end en aludæmper er også et brugbart fakta, som gør at man kan skyde klart flere skud i hurtig rækkefølge, før en ståldæmper opnår en kritisk temperatur.
Man skal hele tiden vurdere hvilke behov man reelt har.

Titanium har en kombination af fordelene fra både stål og Alu, men en uhyggelig ulempe ved den vandvittige pris.

De Carbondæmpere der hidtil har været præcenteret , har efter min bedste overbevisning, samlet mange af alle de tilgængelige ulemper. Så slutfacit for dem er Stinkende høj pris, samme vægt som aludæmper, samme ydelse, klart flere begrænsninger i både kaliber og skudantal i en serie. Visse har endog lavet en garantifraskrivelse i form af en sladrehank for temperatur.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#3
Lækker tabel - især med den viden omkring lyddæmpere jeg mangler! Faktisk noget ala dette har jeg spurgt til før mht. 300WM.

Nu jeg har 300WM, så er det klart den havarerede dæmper der springer mig i øjnene - så at sige.. Hvilke lyddæmpere på markedet vil kunne klare en sådan belastning (og nej, jeg kender ikke til hvilket materiale der er brugt til de tilgængelige). Jeg har bestemt ikke i sinde at korte løbet helt ned til 40cm, men vil gerne vide lyddæmpere der ikke springer i luften ved en 50cm pibe.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
SAI Evolution Heavy Caliber, er designet til .300WM. Den er i stål og vejer et ondt år. Ca. 780 gram.

Men nu er min Winnie også tiltænkt som baneriffel. Så det skal nok gå.

Men dens inderrør måler Ø22. Så piben skal ikke være alt for kraftig. Jeg har problemer her med min riffel, og er i dialog med Østjysk og SAI, for at få løst det lille problem.
Svar
#5
Der findes mange gode dæmpere, der fint kan holde til kortpibede .300 mv. - at man forsøger sig med dæmpere der ikke er beregnet til belastningen, det er jo udenfor kategori, og bør ikke forstyrre fokus.

Der har være nogle uheldige hændelser i DK med 1 mærke - desværre, men det er bestemt ikke retningsgivende for andre mærker - danske og udenlandske.

Jeg vil ikke fremhæve noget specielt mærke frem for et andet, for der kan være mange forskellige personlige grunde til at udvælge en dæmper.
Men selvfølgelig ved jeg godt, hvad jeg selv har valgt og hvorfor [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Angående materiale til lyddæmpere...

Selvom man skulle tro at Titanium ville være ideelt til dæmpere, så er det altså ikke bare prisen på materialet der er afgørende (det samme gælder "Carbon" dæmpere..

Titanium har en dårligere varmeledning end stål, og selvom det er stærkt og langt det mest korrosionsbestandige, så har det også nogle dårlige egenskaber m.h.t. mindre elongation /udvidelse før brud eller revnedannelse, og stiller store krav til udførelsen af svejsninger og udformning omkring disse.

Carbon/kevlar-dæmpere er en udmærket løsning... hvis de bliver lavet rigtigt, og desværre lader det til at der mangler reelt know-how m.h.t. avancerede komposit-materialer hos de fabrikanter der laver de dyre dæmpere med eller uden "temperatur-sladre-mærker"

Hvis det bliver grebet rigtigt an, kan Carbon/composit-dæmpere laves både bedre og langt billigere end det der ses nu.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Problemet med den version af Carbon som hidtil har været vist, er vel at man har brugt "forkert" lim.
Man har anvendt en type som bliver svag ved let til moderat varme.
Der findes vel andre typer som klare op til "rødglødende" uden tab af nævneværdig styrke. Mig bekendt anvendes der sådanne bindemidler i "hightech" bremseskiver


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar
#8
@ na..

Du er inde på noget af det rigtige [8D]

Carbon-ceramic som i bremseskiverne er en mulighed, men prisen er uhyrlig..

Der findes dog "epoxy-lim" til at binde kevlar og Carbon-fibre som er noget lettere at arbejde med, en hel del billigere i processen, og som klarer 300 - 400 grader uden at blive helt bløde som snot...

Dertil kommer en helt ny teknologi der hedder "Carbon-nanotubes" som tilsættes "limen" og som kan fordoble styrken og firedoble varmeledningen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Dertil kommer en helt ny teknologi der hedder "Carbon-nanotubes" som tilsættes "limen" og som kan fordoble styrken og firedoble varmeledningen.

Lyder så også som en teknologi der kan ti-doble prisen [xx(]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
@ lasse--

Carbon Nanotubes er som tilsætningsstof til epoxien ikke ret dyrt. Selvom 2 kg Nanocyl Epocyl-Epoxyresin koster lidt over 1000 kr, så er det meget små mængder der skal bruges, da det skal blandes i den "normale" epoxy i forholdet 1:6

Typisk tilstræber man et 40/60 forhold mellem resin( binder) og fibre, men det kræver at man kan arbejde i en autoklave, med almindeligt vacuum udstyr kan jeg komme på ca 50/50, men det øger så bare varmeledningen lidt. [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Jeg har nu et par gange mødt jægere som hårdnakket påstår at en lyddæmper reducerer kuglens hastighed!

Det kan vel ikke passe?

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Jeg har nu et par gange mødt jægere som hårdnakket påstår at en lyddæmper reducerer kuglens hastighed!

Det kan vel ikke passe?

[Image: logo1mini.jpg]



Normalt vil en monteret dæmper faktisk øge hastigheden marginalt.

I de lidt mere uheldige tilfælde reducere den faktisk kuglens hastighed markant, når den er så skæv, at fronten på dæmperen rykkes af, eller flammedæmperen splintres, og står på tværs [B)][B)][B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)