Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeg skal lave en gave (WIP) ...
#1
Efter at have færdiggjort min seneste kniv fik jeg en mail med en forespørgsel på at lave endnu en kniv, en gave til en god ven af vedkommende.

Indtil videre har jeg holdt mig til kun at lave knive for min egen fornøjelses skyld, da jeg for det første ikke vil/kan lave knive for profit.

Tilfældigvis stod jeg og ville gerne igang med et nyt projekt, og sagde derfor ja til opgaven. Hvilket skulle vise sig at blive en anelse vildere end jeg havde kunnet forestille mig.

Krav til materialevalg var i første omgang; elfenben, sølv, titanium og en unikaklinge. Ellers havde jeg frie hænder, og første skitse kom til at se sådan her ud:

[Image: 1623691_10152670386903975_347758223_n.jpg]

Så gik der lidt tid, hvor vi i mellemtiden var blevet enige om at klingen skulle laves af Mattias Styrefors. Min skitse blev sendt til Mattias, og der kom svar tilbage, afsluttet med "knivan kommar blir fin". Nok den ultimative ros en amatørknivmager som jeg kan få!!!

En aften får jeg så en mail, at jeg frit kan vælge mellem cirka 30 klinger som Mattias lige har smedet ... crazy!

Valget faldt på denne her (bladet måler 11 cm):

[Image: 1888750_10152670421198975_1669290431_n.jpg]

Endelig arbejdstegning:

[Image: 1780623_10152670381093975_78169649_n.jpg]

Idag har jeg så været hos Læderiet i Risskov og handle lidt ind. Stabiliseret mammutelfenben og bøffelhorn.

[Image: 1098327_10152670381178975_2090141382_n.jpg]

Herefter har jeg lagt fra land med frontholken. Efter fem timer med nøjsommeligt arbejde med søjlebor, Dremel & nålefilene ... "fits like a glove!"

[Image: 1098221_10152670382078975_271211005_n.jpg]

Too be continued ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
2 ord, SUPER FLOT[Big Grin]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#3
Nøj hvor er den vild. Den kommer helt sikkert til at vække glæde hos modtageren. Og jeg glæder mig til at følge tilblivelsen

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Ja, super spændene. Godtnok en fed klinge
Svar
#5
Det ser rigtigt spændende ud foreløbigt.

Eneste 'øv' ved så fed en kniv, er at den nok ikke bliver brugt meget...

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Nej hvor er det flot forarbejdning af klingen. Hvilken arbejdsmetode er anvendt pa klingen? Den ma vi altsa have et billede af, nar den er helt fardig. Tillykke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#7
Glæder mig også til at se det færdige resultat [:p]
Svar
#8
Viste den til en amatørsmed jeg kender som var ved at falde ned af stolen da han så den. Som jeg forstod det på ham består klingen af det øverste og nederste damascerede stål i flammemønster, der udover er midten opbygget af flere på hinanden af de mindre kvadrater med deres separate mønstre indeni (bla stjernen). Oveni hatten har klingen fået flere forskellige anløbninger der giver farvespillet i den, samt de syreætsninger der giver dybde i klingen. Som han sagde det, nærmest en umulighed at få til at blive så pænt ... Mit område er blot at lave et skæfte [Smile]

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#9
Hej Slawter

KANON projekt!!!
Du skal overveje en ULTRA tynd fiberspacer mellem bøffelhornet og metal skiverne.
Det skyldes at hornet arbejder med skiftende luftfugtighed og det gør metallet jo ikke [Wink]

Jeg har lavet en kniv hvor jeg ikke havde spacer lagt mellem horn og en tinplade og der kunne man se små "sprængninger" i hornet op til tinpladen.

Det ville være rigtig ærgeligt at få sådan en skønhedsfejl på sådan en super kniv

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#10
@Frederik: Kniven skal samles uden brug af lim, så materialerne (metal/natur) kan sagtens "arbejde" med temp/luftfugtighed.

Nå, igår kom den flinke Postmand Per med de sidste småting til kniven:

[Image: 1979711_10152683988333975_1848235560_n.jpg]

Og idag har den stået på kvalitetstid i værkstedet. Det er første gang jeg arbejder med hvalrostand, lækkert lækkert:

[Image: 1655834_10152685718568975_530334573_n.jpg]

[Image: 1004507_10152685718668975_532706413_n.jpg]

Min kone spurgte mig hvordan jeg kunne være sikker på at "mammutelfenbensstykket" nu engang var ægte mammutelfenben. Det fandt jeg en god forklaring på da jeg sleb i det, det lugter cirka som noget der har været dødt i 20.000 år ... Nå, status for idag:

[Image: 1979850_10152685718778975_1177860631_n.jpg]

(Nåede ikke lige at bøje den bagerste sølvspacer helt perfekt)

Stay tuned ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#11
Der er ingen tvivl om at du kunne lave noget mere seriøst ud af forretningen!!! Bare af at se dine billeder får man lyst til at bestille et par knive eller tre!!!!

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#12
Saze: Problemet er nok at det er de færreste der vil give 8-10000 for en kniv...

Hvis der skal være noget der bare kommer i nærheden af en timeløn, så skal en kniv som ovenstående da derop omkring- Klingen alene koster vel 2500,- i indkøb er mit gæt...

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Tak Saze! [Smile]

Og ja Kenneth, du har ret. Også derfor jeg ikke laver knive for andet end min egen fornøjelses skyld. Denne kniv render nok op i 40-50 klokketimer. Jeg ville aldrig kunne forsvare at lægge en timeløn oveni materialerne ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#14
Superflot arbejde, jeg bøjer mig i støvet og glæder mig til flere billeder.

Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#15
Hej Slawter,

Spændende projekt. Når nu ikke du limer delene skal der så stifter mellem de enkelte dele, og en skjult møtrik i enden af tangen. Eller hvordan løser du den del?

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg][Image: IMG_0492_zpsfda69a56.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#16
@Flemming: Der skal loddes/svejses et stykke gevindstand i enden af tangen. Hertil har jeg fået Hr. Hatting til at love at hjælpe mig med en specialkonstrueret cylindermøtrik. Der borer jeg så fra bagenden ud til møtrikken og smider en spændeskive i hullet. Jeg går og leger med en ide om at fræse ud så den kan spændes med en umbraconøgle; en "take-down"-kniv hehe. "Bagenden" skal dækkes af en sølvplade hvorpå der skal graveres. Mht. stifter så skal jeg have slebet kniven mere i form for at se hvorvidt det er nødvendigt med sådanne for at holde på de mange indlæg. Giver det mening?

Dagens arbejde, nu begynder det at ligne noget:

[Image: 1896828_10152688178078975_1113081790_n.jpg]

Mental note: hvis der skal bruges flere spacers af samme naturmateriale (hvalrostand), så sørg for at bestille dem med nogenlunde ens mål. Sgu lidt af en hovedpinde af få den rigtige vinkel på buen der skal slibes ud når det ene stykke er 4 mm tykkere end det andet, og noget mere "ukurant". Mangler lige at få tykkelse på dem begge helt ned i samme mål ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Slawter

@Flemming: Der skal loddes/svejses et stykke gevindstand i enden af tangen. Hertil har jeg fået Hr. Hatting til at love at hjælpe mig med en specialkonstrueret cylindermøtrik. Der borer jeg så fra bagenden ud til møtrikken og smider en spændeskive i hullet. Jeg går og leger med en ide om at fræse ud så den kan spændes med en umbraconøgle; en "take-down"-kniv hehe. "Bagenden" skal dækkes af en sølvplade hvorpå der skal graveres. Mht. stifter så skal jeg have slebet kniven mere i form for at se hvorvidt det er nødvendigt med sådanne for at holde på de mange indlæg. Giver det mening?



Det Giver god mening.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg][Image: IMG_0492_zpsfda69a56.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#18
Så er der sket lidt igen. Fik boret/fræset/filet ud i det bagerste stykke bøffel. Herefter kunne jeg slibe kniven groft til med tallerkensliber + supersander.

[Image: 1607026_10152694745868975_1286016656_n.jpg]

Næste stop; Hatting!

[Image: 1978898_10152694745898975_130900746_n.jpg]

Jeg mangler lidt et godt fif til at få sølvskiverne til at passe perfekt i rundingerne. I sidste ende får jeg selvfølgeligt dem til at passe når kniven spændes endeligt, men jeg ville gerne om de kunne passe før denne proces for helt at undgå utilsigtede spændinger i skæftet. Den metode jeg bruger pt. er ikke 100% perfekt, men jeg presser skiven ned i en dertil udslebet og passende runding, og "glitrer" den med et lerværktøj. Nogen gode fifs?

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#19
Før jeg fik børn og havde tid til den slags der....der lavede jeg en skabelon.
En stor sliberondel blev brugt til at lave kurven med i alle konkave slibninger på stykkerne, og en model i en hård træsort som blev beklædt med korn 120 og noget klæbemiddel på spray fra 3M som gjorde det muligt at skifte papiret uden at det gik i stykker og meget nemmere at sætte nye stykker på. Denne skabelon kunne nu bruges til de konvekse kurver, dog stadig et tidskrævende job, men pasningen blev tæt på 100%.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED DÆMPER


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#20
Hej tonny,

Det er skam ikke rundingerne der volder mig problemer. Der bruger jeg en cylindersliber på søjleboremaskinen, hvortil jeg har konstrueret et land der sikrer at buen ikke bliver "skæv". Den modsatte del rundes efter optegning af buen ud fra cylinderens form, og dernæst slibes den til på rondelsliber med land. Hele herligheden tilpasses indtil jeg ikke kan se lys mellem samlingerne.

Nej, det er arbejdet med at bukke/bue sølvindlæggene ...

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)