Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opdeling af tid på skydebanerne…med/uden lyddæmper
#21
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg tror at hvis man skal bruge det til noget, så skal man forsøge at bruge lyddæmpere til at opnå flere skydetimer/miljøtimer.

Hvis man opdeler den eksisterende (korte) skydetid i dæmper/ikke dæmper, så risikerer man at det går ud over dem der ikke skyder med dæmper.
Derfor er det en opgave for skytte og jagtforeninger at få udvidet skydetiden og bruge lyddæmperne som argument for at få flere skydetimer.
Jægerforbundet må meget gerne være med til at hjælpe med at tage kontakt til miljømyndigheder omkring denne åbning i problematikken omkring støjbelastning fra skydebaner.

Korthår, hvor er du?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Her [:o)]

Jeg er meget enig i M@X's holdning.
Vi skal passe på at lovliggørelsen af lyddæmpere ikke vendes mod skytter, jægere og skydebanener, som jeg tidligere har ytret en vis bekymring for jf. at lovliggørelsen af lyddæmpere kan bruges som et tveægget sværd.

Gør vi selv myndighederne, og andre som ikke vil jægere og skytter det godt, opmærksom på muligheder for indskrænkninger (opdelt skydetid), så tror jeg ikke de er sene til at gribe muligheden.

I hele debatten og den videre anvendelse af lyddæmpere til skydning og jagt, tror jeg også man skal holde sig for øje, at det kun er en lille minoritet af danske jægere, som i det hele taget ønsker eller vil bruge lyddæmpere.
Som jeg hører det rundt blandt "almindelige jægere", så fylder lyddæmperne mindre end faktisk ingenting i deres ønsker og behov.

At bruge muligheden for udvidet skydetid vil være ønskværdig - men lad nu være at klandre andre for at de ikke er lige så "nørdede" med lyddæmpere som Jer selv og pådutte andre gener i denne forbindelse.

Det skulle jo nødigt blive en ligeså "frelst" kampange/indstilling som ryger/ikkeryger debatten.[xx(]

Og nej - jeg hverken har eller har planer om at anskaffe en lyddæmper [8D][Wink][:o)]

mvh
Korthår



Fuldstændig enig med Korthår[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#22
Citat:quote:

tror jeg også man skal holde sig for øje, at det kun er en lille minoritet af danske jægere, som i det hele taget ønsker eller vil bruge lyddæmpere.
Som jeg hører det rundt blandt "almindelige jægere", så fylder lyddæmperne mindre end faktisk ingenting i deres ønsker og behov.

Det står i hvert fald i direkte modsætning til efterspørgslen.
Mit umiddelbare bud er at det drejer sig om 80% af de solgte dæmpere der sælges til "den normale jæger" og resten til "nørderne"

Mange af kunderne vil have en let "jagtdæmper" på deres standard jagtriffel og så lige éen til salonbøssen også når de nu er kørt fra himmerland eller sydsjælland, ja sågar Bornholm. Så bortset fra det, så har man åbenbart ramt plet med prissætningen[Big Grin].

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Det kan stadig godt være sandt at du oplever 80% af efterspørgslen er sandt men hvor mange de danske jægere er interesseret eller har købt. Det er interessant. Der kan det godt være de få.

PS. Jeg er selv med på Lyddæmper vognene

Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

tror jeg også man skal holde sig for øje, at det kun er en lille minoritet af danske jægere, som i det hele taget ønsker eller vil bruge lyddæmpere.
Som jeg hører det rundt blandt "almindelige jægere", så fylder lyddæmperne mindre end faktisk ingenting i deres ønsker og behov.

Det står i hvert fald i direkte modsætning til efterspørgslen.
Mit umiddelbare bud er at det drejer sig om 80% af de solgte dæmpere der sælges til "den normale jæger" og resten til "nørderne"

Mange af kunderne vil have en let "jagtdæmper" på deres standard jagtriffel og så lige éen til salonbøssen også når de nu er kørt fra himmerland eller sydsjælland, ja sågar Bornholm. Så bortset fra det, så har man åbenbart ramt plet med prissætningen[Big Grin].

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#24
Vogn eller ikke vogn, det er også et spørgsmål om penge. Og lige nu er der flere der klapper i deres små urinsure hænder over kronede dage.

For mit vedkommende bliver det omkring 4-5,000kr for ny pibe og så kommer selve lyddæmperen 1,500 - 3,500kr - per riffel. Dem er der så flere af[Sad!] Jeg har ikke om nogen omstændighed tænkt på at bruge lyddæmper på jagt, frivilligt.

Det kan godt være at jeg er blevet lidt små døv efter hånden (fruen siger dog at min hørelse er selektiv), men indtil jeg vinder i lotto, skifter smag eller erhverv, klarer jeg det med et godt sæt høreværn og tager rekylen for hvad den er[Big Grin]

Og nævn lige den skydebane der ikke har høreværn som obligatoriske.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#25
Hvad folk vil bruge på jagt, når det bliver tilladt er egentligt ikke mit problem. Jeg er ikke ved siden af dem alligevel.

Men på en bane og lige ved siden af bliver det noget andet.

Nogen steder skyder man indefra en bygning og ud. Det larmer en del mere end i fri luft. For ham der skal stå bagved 10 skytter i måske 3-4 timer af gangen bliver det altså til megen støj.

Hensynet disse frivillige bør vel også vejes og tages alvorligt, når det nu rent faktisk er blevet muligt, at begrænse støjen, eller er man bare lige glad med dem ?

Med hensyn til økonomi og mange rifler.

Man behøver mig bekendt ikke købe en ny dæmper til hver riffel.
GT sælger sikkert gerne dæmpere og tillader at de bruges på flere rifler(det gør politiet også), hvad han så vil have for et gevind uden dæmper finder i nok ud af.

Skal det være billigt kan man jo begynde med en, der er stor nok.
Den dæmper også de patroner med mindre diameter(ikke optimalt, men bedre end alternativet).

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#26
Jeg var en af dem der stod og passede en standplads i weekenden og jag kan kun give BC ret i at det var en markant mindre belastning når der var et hold med 3-4 dæmpere.
Samtidig er der osse mindre tendens til at man bliver rykket med i skuddet når naboen skyder.

Jeg vil ikke forbyde dem uden dæmper at skyde, men jeg vil arbejde for at få udvidet den eksisterende skydetid, hvis den bliver forbeholdt rifler med dæmpere.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Jeg passer også ofte bane og jeg tænker at det er værd at huske at selvom det kun er f.eks. Halvdelen af skytterne der bruger dæmper giver det stadig en reduktion i det samlede lydtryk til glæde for banepasseren - det er godt nok for mig.

Mvh.
Anders
Svar
#28
BC
Citat:quote:

Man behøver mig bekendt ikke købe en ny dæmper til hver riffel.
GT sælger sikkert gerne dæmpere og tillader at de bruges på flere rifler(det gør politiet også), hvad han så vil have for et gevind uden dæmper finder i nok ud af.


I mit tilfælde er det 6 forskellige piber, der er kun 2 piber af samme kaliber, så hvis jeg skal have dæmpere på er det en større udskrivning til gevind. Jeg har ikke tænkt mig at forsøde GT tilværelse unødigt. GT er jo hængt nok op i forvejen. Han skulle jo nødigt gå hen og blive for presset, så han ikke kan komme ud og sejle, eller gå på jagt[Smile].

Spøg til side: 3 stk dæmpere (max 7mm, 8mm og 9,5mm) ca. 5,000 kr inkl rynker i 3 piber, dernæst 1,000 for rynker i resten. Det vil stadig blive noget upraktisk rod med kontrol skud ved ombytning af dæmpere på forskellige piber, ligesom ved pibe skift. Nyt som alternativt, en jagtmatch i en ulidelig kedelig kaliber som 308w og heftig dæmper til "forlangt skydning" og bane, ca. 7,500 kr.

Og så er de dæmpere jo bare så uendelig grimme.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#29
@bc kan godt se fordelene for de frivillige, men der er stadig høreværn, som jeg stadig vil bruge også selvom jeg bruger Lyddæmper. Man kan eller skal ikke pådutte er det omkring 280000 jægere at skulle investere x antal tusinder af kroner og mere vedligeholdelse. Hvorfor ikke lave de steder om som du omtaler så man ikke skyder indendørs, det er et meget mindre beløb. Jeg har lige været ved tuse hvor de har lavet støvlen og på vægge og loft er der dæmpet, samt gulvet med støjdæmpende materiale. Virker imponerede godt

Citat:quote:

Originally posted by BC

Hvad folk vil bruge på jagt, når det bliver tilladt er egentligt ikke mit problem. Jeg er ikke ved siden af dem alligevel.

Men på en bane og lige ved siden af bliver det noget andet.

Nogen steder skyder man indefra en bygning og ud. Det larmer en del mere end i fri luft. For ham der skal stå bagved 10 skytter i måske 3-4 timer af gangen bliver det altså til megen støj.

Hensynet disse frivillige bør vel også vejes og tages alvorligt, når det nu rent faktisk er blevet muligt, at begrænse støjen, eller er man bare lige glad med dem ?

Med hensyn til økonomi og mange rifler.

Man behøver mig bekendt ikke købe en ny dæmper til hver riffel.
GT sælger sikkert gerne dæmpere og tillader at de bruges på flere rifler(det gør politiet også), hvad han så vil have for et gevind uden dæmper finder i nok ud af.

Skal det være billigt kan man jo begynde med en, der er stor nok.
Den dæmper også de patroner med mindre diameter(ikke optimalt, men bedre end alternativet).

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#30
Når man i arbejdsmiljøloven siger, at støjen skal dæmpes ved kilden, så er det nok fordi det er det mest effektive og samtidig mest hensynsfulde overfor andre.

Med hensyn til, at ændre banen, så vi ikke skyder indefra og ud af et hus. Det bliver nok ikke ændret på baner, der ligger i nærheden af
andre.

Jeg foretrækker klart, at skyde i det fri(på nær når det regner), men så skal jeg kører rigtigt langt og til baner, der slet ikke har åbent i samme omfang.

Men jeg tror ganske enkelt, man skal prøve en 3 timers vagt på en skydebane inden døre for at forstå hvor meget det betyder.

Det er faktisk ikke kun magnum, der kan larme. Det hænder, der kommer en kortpibet fx en fuldskæftet, som gerne vil skyde stående med skydestok. Når han så ikke får piben ordentligt ud mellem isoleringen, ja så kan det larme som en bremse.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#31
Ja der er skam forskel på at give 300kr for extra gevind INCL gevindbeskytter og så til at blive voldpulet for mellem 600 og 1000kr[Wink] PR STK.

Éen dæmper til f.eks 4 rifler:

F.eks Sonic 45 til 1500
3 extra rifler á 300

Ialt 2400kr. Det er stadig billigere end folk lader sig pule for andre steder[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by BC

Når man i arbejdsmiljøloven siger, at støjen skal dæmpes ved kilden, så er det nok fordi det er det mest effektive og samtidig mest hensynsfulde overfor andre.

Med hensyn til, at ændre banen, så vi ikke skyder indefra og ud af et hus. Det bliver nok ikke ændret på baner, der ligger i nærheden af
andre.

Jeg foretrækker klart, at skyde i det fri(på nær når det regner), men så skal jeg kører rigtigt langt og til baner, der slet ikke har åbent i samme omfang.

Men jeg tror ganske enkelt, man skal prøve en 3 timers vagt på en skydebane inden døre for at forstå hvor meget det betyder.

Det er faktisk ikke kun magnum, der kan larme. Det hænder, der kommer en kortpibet fx en fuldskæftet, som gerne vil skyde stående med skydestok. Når han så ikke får piben ordentligt ud mellem isoleringen, ja så kan det larme som en bremse.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Inden vi kaster os for langt ud i "Arbejdstilsynet siger..." Så husk at det er langt mere effektivt at forbyde krudtvåben og så alene tillade rekreativ skydning med laser eller anden form for lysmarkerende 'våben'

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by yeti
Inden vi kaster os for langt ud i "Arbejdstilsynet siger..." Så husk at det er langt mere effektivt at forbyde krudtvåben og så alene tillade rekreativ skydning med laser eller anden form for lysmarkerende 'våben'



Naarrjj, nu må du altså stoppe[:0], selvfølgelig skal vi da lave begrænsninger for alle dem der ikke har set lyset[B)]

Den dag det måske bliver obligatorisk med lyddæmpere kan mine skydere købes til rimelige priser, men de er altså uden rynker og lydpotter[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#34
Jeg har altså ikke skrevet noget om forbud eller lign.

Men jeg håber nogen af de mere "stivnakkede" også ser lyset, og hører budskabet, i mens de stadig kan råbes op [Wink][Wink]

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#35
Og lige pludseligt havde vi et kæmpe problem,man ikke vidste var der.
Årh,hold nu kæft for helvede ville jeg have sagt hvis ikke jeg var så høflig
Svar
#36
Hva' faen er det for noget tøsehysteri. Jeg vil sgu høre knaldet!
H
Hogmeister
Svar
#37
Findes der dæmpere som ikke lader sig påvirke af hurtigskudsserier på jagtfeltskydninger - jeg tænker på afvigende træfpunktsændringer og varmeflimmer?!
Det ville jo være rart for alle hvis støjen kunne nedsættes til skydninger - så man kan bevare koncentrationen/samt bevarelse af hørelsen.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#38
Den nye religion - dæmperisme. Og som med så mange andre religioner er der folk der er klar til korstog for at tvangsudbrede budskabet - ja for at redde de vantro(s hørsel) forstås.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Findes der dæmpere som ikke lader sig påvirke af hurtigskudsserier på jagtfeltskydninger - jeg tænker på afvigende træfpunktsændringer og varmeflimmer?!
Det ville jo være rart for alle hvis støjen kunne nedsættes til skydninger - så man kan bevare koncentrationen/samt bevarelse af hørelsen.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



Fra mobil

Jeg har skudt en 10 skuds serie, der holder 43 mm sidevers og 22 i højden med en
Ase utra north Star på 200 meter. Patron GoldenTarget

Det burde række til jagtfelt.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by BC

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Findes der dæmpere som ikke lader sig påvirke af hurtigskudsserier på jagtfeltskydninger - jeg tænker på afvigende træfpunktsændringer og varmeflimmer?!
Det ville jo være rart for alle hvis støjen kunne nedsættes til skydninger - så man kan bevare koncentrationen/samt bevarelse af hørelsen.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]



Fra mobil

Jeg har skudt en 10 skuds serie, der holder 43 mm sidevers og 22 i højden med en
Ase utra north Star på 200 meter. Patron GoldenTarget

Det burde række til jagtfelt.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Hej Søren

Nu er det ret relevant om den skudserie tog 8 minutter eller om den er skudt på 2 minutter.

ligeledes skal dæmperen måske være klar til næste station 10 minutter senere (eller måske endnu kortere).

Kan det mon også klares af dæmperne?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)