Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Farveforskel på skæfte
#1
Hey,

jeg har taget lakken af skæftet på Winchesteren, og skåret netskæringerne op igen, og har givet både for-skæfte og kolben et par omgange olie - desværre kan jeg nu se at der er store farveforskelle på træet (det er splint-træ der er den del lysere ) det går igen på den ene side af kolben og lidt på forskæftet...Denne farveforskel var ikke synlig før jeg fjernede lakken og heller ikke da de skæfterne lå pudsede før olien blev på ført

Så: er der nogen i panelet der har oplevet ligene?er der nogen gode råd, måske en mørkere olie i de områder der er lyse?

Mvh Finn
Mvh Finn
Svar
#2
Når man sliber et skæfte, vil man ofte opleve at træet bliver lysere. Det skyldes, at man sliber den bejdsning væk, som træet tidligere har fået. Der kan også være partier i træet, som er lysere end andre. Når man oliebehandler et skæfte, bliver der lidt mørkere, så hvis man vil danne sig et indtryk af, hvordan det vil komme til at tage sig ud, kan man smøre lidt vand eller sprit på. Ud fra farven af det våde træ kan man så vurdere, om det er nødvendigt med en bejdsning af træet.
Bejdsen påsmøres med en bomuldsklud. Når bejdsen er tør, kan man vurdere om træet er blevet mørkt nok, eller om det skal have en gang eller to mere. Hvis der er lyse partier i skæftet, bejdser jeg dem først, og når farven matcher, får hele skæftet en tur.

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)