Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kræves der genladningstilladelse ved salg af ladek
#1
Hejsa.
Et simpel spørgsmål. Må jeg sælge ladekomponemter, eksempelvis nye og ubrugte kal 12 hylster til hagl incl skarp fænghætte, hvor jeg kun kræver gyldig jagttegn som dokumentation ?
Hvad siger lovgivningen, kræves det, at køberen har genladningstilladelse ?

Mvh laurids Hansen

Hejsa igen og mange tak for svaret og din velkomst Lars :-), jeg har nu været med i forumet her i flere år, dog ikke så aktiv :-)

Jeg har været genlader siden 1995 på riffelammunitation og stålhaglammunitation i 8 år med yderst gode reslutater, så jeg er ikke helt "grøn" mht hjemmeladning. Så jeg prøver lige igen, da jeg har behov for at få hjælp til at diffineret § 10 og § 11: Af bekendtgørelse; Cirkulære om våben og ammunition mv.
Tilladelser til privatpersoner, foreninger, museer mv.

Af ovenstående bekendtgørelse fremgår det, som jeg læser det, at: der kræves gyldig jagttegn og kursus i genopladning (røgsvagt og sortkrudt) af køberen ? Dvs. hvis jeg skal sælge nye og ubrugte eksempelvis kal. 12 hylster med fænghætte skal jeg kræve gyldig jagttegn og gyldig genladningstilladelse ? HVAD mener i ? (jeg har en konkret sag som jeg vil komme ind på sener i denne forum)

Mvh Laurids Hansen
Svar
#2
Hej og velkommen til VTF.

Genladningstilladelsen giver netop tilladelse til at købe genladningskomponenter dvs fænghætter, krudt og projektiler/hagl.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Ja. Køber skal have genladetilladelse for at købe krudt, kugler og hylstre.
Og det er lige meget om han køber privat eller i en butik.

Jeg kan så, til min store undren læse at man godt kan få genladetilladelse uden at have jagttegn. Blot man er medlem af en jagtforening og har gennemgået kurset, kan man få en genladetilladelse.

§ 10. Tilladelse til genopladning af ammunition kan kun gives til medlemmer af skytte- og jagtforeninger eller personer, der er i besiddelse af gyldigt jagttegn. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LauridsHansen

Hejsa.
Et simpel spørgsmål. Må jeg sælge ladekomponemter, eksempelvis nye og ubrugte kal 12 hylster til hagl incl skarp fænghætte, hvor jeg kun kræver gyldig jagttegn som dokumentation ?
Hvad siger lovgivningen, kræves det, at køberen har genladningstilladelse ?

Mvh laurids Hansen

Hejsa igen og mange tak for svaret og din velkomst Lars :-), jeg har nu været med i forumet her i flere år, dog ikke så aktiv :-)

Jeg har været genlader siden 1995 på riffelammunitation og stålhaglammunitation i 8 år med yderst gode reslutater, så jeg er ikke helt "grøn" mht hjemmeladning. Så jeg prøver lige igen, da jeg har behov for at få hjælp til at diffineret § 10 og § 11: Af bekendtgørelse; Cirkulære om våben og ammunition mv.
Tilladelser til privatpersoner, foreninger, museer mv.

Af ovenstående bekendtgørelse fremgår det, som jeg læser det, at: der kræves gyldig jagttegn og kursus i genopladning (røgsvagt og sortkrudt) af køberen ? Dvs. hvis jeg skal sælge nye og ubrugte eksempelvis kal. 12 hylster med fænghætte skal jeg kræve gyldig jagttegn og gyldig genladningstilladelse ? HVAD mener i ? (jeg har en konkret sag som jeg vil komme ind på sener i denne forum)

Mvh Laurids Hansen



hvis du vil handle med genladekomponenter
til privat personer og tjene penge på det
skal du have en forhandler tilladelse https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/AA623...5_0604.pdf
eller en erhvervsmæssig genlade tilladelse ( https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/A0DD5...B_0505.pdf )

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Super med sådan et forum her, dejligt at i byder så "frisk ind" :-)

Nå men så kommer jeg til sagen.
På et velkendt auktion hjemmeside som kan googles, (søg eksempelvis på vare nr. 3326001) fremgår der følgende af: Beskrivelse:
Hylstre og filtpropper i kal. 12 til genladning. 300 kal. 12 hylstre med fænghætte. 300 kal.12 hylstre med stift. Ca 600 stk. filtpropper. Kan bruges til sortkrudtsskydning. Jagttegn kræves.

Jeg mener helt klart at der også skal kræves gyldig genladningstilladelse udover gyldig jagttegn. Af annoncen fremgår der bl.a. kal. 12 hylster med fænghætter, samt andre ladekomponenter,......... og af lovgivningen fremgår der også krav om genladningstilladelse, men hvad mener i nu ?

Jeg kan fortælle at auktionsstedet ikke er enige med mig, da de mener der kun kræves jagttegn. Citat: det er op til kunden selv, hvad han vil bruge de tomme hylster til...........Meeeeeeen de er jo ikke tomme når de også er med fænghætte, ligeledes sælges der jo også andre ladekomponenter ??????

Mvh LauridsHansen
Svar
#6
I princippet har du ret, men jeg synes du skal lade den sag ligge.

De patronhylstre vil kun være interessante for folk med genladningstilladelse, for køberen skal alligevel ud og købe (sort)krudt før han kan bruge dem, og det får han jo ikke uden tilladelsen til det.

Når jeg synes du skal lade den ligge er det fordi jeg ikke synes Lauritz.com er særlig ferme til at overskue hvilke tilladelser der skal til hvilke emner. De kræver f.eks. tit blankvåbentilladelse ved salg af jagtknive, hvilket godt kan blive bøvlet for den jæger eller fisker der helt lovligt har købt en kniv til det formål. Kommer du igennem med din sag, risikerer vi at Lauritz kræver genladningstilladelse ved køb af ladeværktøj, og det kan jo godt stoppe en og anden potentiel genlader som måske lige kan købe et kit billigt, for derefter at tage kurset, få tilladelsen og gå i gang.

Så bare lad den ligge, der sker ikke noget ved at de sælger den vare til en mand der kun fremviser jagttegn.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)