Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Design, eller hvad er der i dæmperen?
#1
Hvorfor virker nogle dæmpere meget bedre end andre og hvorfor?

En ting er sikker: Hvad der virker ved "lave" hastigheder virker ikke ved høje. Her tænker jeg lydens hastighed til ca MACH 1½.

Mig bekendt er K-bafler optimalt ved lave (krudt)hastigheder, altså 22LR og pistol kalibre.

Når hastigheden kommer op i riffel territorium virker det som om tragte af en eller anden afart er det optimale.

Dimensionering af "blast" kammer er også kritisk, stort virker "bedst" ved høje hastigheder men giver ofte FRP (First Round Plop), så det er ikke bare lineært men igen et kompromis.

Vil nogle af de som har været med til at designe være villige til at røbe lidt "stald tips"? Ikke at det gør den store forskel for mig men, der er mange der er nye "i faget" og som vil kunne lære meget hvis dette bliver en god og informativ tråd!

Alle kender en lyddæmper. Et rør med en byge skiver og mellem ringe og vupti er der en masse kamre i røret.
Bortset fra at det virker elendigt!
Jeg har set en dæmper fremstillet i det snit med 12 skiver i et 36mmØx220mm rør der blev lammetævet af en 18mmØx140mm K-baffel dæmper på en 22LR.

En K-baffel
[Image: R0011680_zps3198ad59.jpg]
[Image: R0011681_zps1d53a025.jpg]
[Image: R0011679_zps6b8801aa.jpg]

Mere følger!
Svar
#2
Du kan se og læse rigtigt meget spændende på silencertalk.com
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)