Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af håndkikkert
#1
Jeg skal ud og investere i en ny håndkikkert til omkring 1500-2500 kr.
Det skal helst være en tagprismekikkert.
Er der nogen som kan give et godt råd eller eksempler i denne prisklasse[?]

Knivskarpe hilsner

Andreas Egelund
Svar
#2
Hej Andreas,
jeg er vældig glad for min Pentax 8x40 PCF lll, det er godtnok ikke nogen tagprismekikkert, men den er utrolig skarpttegnende og lysstærk. Den kostede kr. 995,- hos Gerlach foto i Aalborg for 2 år siden - der er 10 års garanti.
Jeg valgte den som afløser for en Zeiss 7x42, da jeg fandt den mere betjeningvenlig. Den er konstrueret sådan, at den er meget hurtig at focusere med, og både centerfocuseringen OG okularfokuseringen kan låses[^][^][^]
Aner ikke om den stadig kan fåes, men generelt kan jeg kun pænt at sige om Pentax's produkter.
Deres "glas" har en sjælden grad af "klarhed" som jeg er kommet til at sætte særdeles stor pris på.
Det samme gælder for deres sigtekikkerter.
Tro mig, jeg har haft både Zeiss og Swarowski[V][V][V]
Med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#3
Hej Neuhof!

Hvis du har valgt den frem for en Zeiss, må den da være god[8)]
Har nogen hørt om mærket LAZER[?]
Der er en stor annonce i JÆGER nr. 5, hvor 4 kikkerter bliver vist.
Jeg synes både priser og kikkerter ser rigtigt gode ud, men har nogen erfaringer med dem[?]

Knivskarpe hilsner

Andreas Egelund
Svar
#4
Hej Andreas,
når det kommer til optik (og et par andre ting) er jeg fuldkommen hysterisk, Zeiss er glimrende produkt og deres ting er sikkert langt mere robuste osv. end Pentax, men jeg synes Pentax er mere (eller helt)"crisp" eller klarttegnende i hele billedet.
Så var der lige det med at den kunne låses, andre kikkerter kommer for nemt ud af focus når de hænger og svinger på maven af en. Så kan man stå der og skrue, og så er "fuglen" ofte fløjet,når man endelig har skruet færdig[Smile]
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#5
Netop dette med crisp var et must for mig da jeg valgte håndkikkert (jeg kender ikke Pentax) og valget faldt på en Leica 10x42 - og jeg har ikke fortrudt (uanset prisen). Endvidere var er der en smart anordning, så man kan bruge den både med og uden briller - jeg er bekendt med at denne feature findes på andre kikkerter [Smile]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#6
Steiner laver nogle af verdens bedste kikkerter.

http://www.steiner-binoculars.com/

De har modeller i flere prisklasser, også den du nævner.

Jeg har selv en Steiner Safari 9*40, som er lettere end de fleste konkurenters 8*30.

Hvis man kan leve med at okkularerne skal justeres hver for sig, så er det en ganske fin model, men den kan ikke konkurere med Wildlife og slet ikke med NightHunter serien. Den har også en Auto Fokus funktion, så den skal ikke justeres særlig ofte. Virker fint at skifte fra 50 m. til flere km.

Jeg gav kr. 1300 her på Grønland for Safarien, men ville næsten ønske jeg havde ladet mig overtale til en Wildlife i 8*30 (2300 heroppe)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)